9 آبان 1400 - 8:20 ق.ظ

فولاد صنعت بناب بر مدار افزایش تولید و صادرات جهانی

کارخانه‌های تولید فولاد در آذربایجان شرقی ظرفیت قابل توجهی در توسعه صادرات آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه و اروپا دارند؛ به طوری که در ۶ ماهه نخست امسال، ۳۰ میلیون دلار فولاد تنها از شهرستان بناب صادر شده است.

به گزارش یاقوت نیوز، با توجه به اینکه زنجیره فولاد در آذربایجان شرقی و کشور تکمیل شده است، ارزش‌افزوده آن نیز در ارزآوری بیشتر شده و هدف‌گذاری صادراتی این محصول صنعتی به کشورهای اروپایی و آسیای میانه ترسیم شده است. البته صادرات به کشورهای همسایه آغاز شده و افزایش ظرفیت تولید اجازه توسعه صادرات غیرنفتی را فراهم آورده است.

بنا به اعلام کارشناسان اقتصادی و صنعتی، صادرات محصولات فولادی کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ رشد خوبی داشته که این موضوع در شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب آذربایجان شرقی نیز با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته محقق شده است.

در مجتمع فولاد بناب هر دقیقه یک تن میلگرد فولادی در دمای نورد یک هزار و 250 درجه سانتی‌گراد در سایزهای مختلف تولید می‌شود که در ساختمان سازی کاربرد دارد، اکنون میلگرد، شمش‌های فولادی و فولاد آلیاژی از تولیدات فعلی این واحد صنعتی است که البته قابلیت تولید نبشی، ناودانی، تیرآهن معمولی و تیرآهن نیمه سبک نیز در این مجتمع وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب در این خصوص اظهار داشت: اکنون بازارهای هدف این مجتمع بیشتر کشورهای عراق، سوریه، لبنان و ترکیه بوده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده است در آینده‌ای نزدیک کشورهای آسیای میانه ازجمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و ترکمنستان نیز به بازارهای صادراتی افزوده می‌شود.

سورنا زمانیان بیان کرد: امسال برای نخستین بار به طور نمونه به کشور لهستان در شرق اروپا صادرات فولاد داشتیم که می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود به بازارهای این مناطق باشد. امسال فولاد بناب برای نخستین بار به کشور لهستان در شرق اروپا صادرات فولاد داشت که می‌تواند مقدمه‌ای برای ورود به بازارهای این مناطق باشد.

**افزایش 20درصدی صادرات فولاد بناب نسبت به سال گذشته

مدیر امور اداری و منابع انسانی مجتمع فولاد بناب نیز گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۵۱ هزار تن صادرات فولاد به ارزش ۳۰ میلیون دلار انجام شده که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. فولاد بناب در ۶ ماهه اول امسال ۵۱ هزار تن صادرات فولاد به ارزش ۳۰ میلیون دلار داشته که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

نوراله خیری با اشاره به اینکه میزان تولید فولاد برای سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای بخش ذوب و نورد فولاد پیش بینی شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده صادرات فولاد برای سال جاری تا ۹۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده که برای تحقق آن اقدامات لازم انجام شده است.

وی یادآور شد: در ۶ ماهه اول امسال ۵۰۰ هزار تن فولاد (میلگرد) تولید داشتیم که در نیمه دوم سال بیش از این مقدار خواهد بود.

مدیر امور اداری و منابع انسانی مجتمع فولاد بناب در ادامه افزود: سال ۱۳۹۹ نیز میزان صادرات محصولات فولادی، شمش فولاد و میلگرد از این مجتمع با حدود ۵۰ میلیون دلار نسبت به سال ۱۳۹۸ سه برابر افزایش را نشان می‌دهد که بر این اساس، به عنوان صادرکننده نمونه آذربایجان شرقی برگزیده شد.

خیری مطرح کرد: در این مجموعه علاوه بر شمش فولادی میلگردهای سایز هشت تا ۳۲ آجدار و ساده، نوع A۲، سه و چهار در چهار خط فعال نورد تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال یک هزار و 200 نفر به صورت مستقیم، ۲۰۰ نفر پیمانکاری و هفت هزار نفر اشتغال غیرمستقیم با فعالیت این مجتمع تولید فولاد در منطقه موجب شده است.

مدیر امور اداری و منابع انسانی مجتمع فولاد بناب همچنین تاکید کرد: این مجموعه دارای دو واحد ذوب (ذوب شاهین با کوره قوس الکتریکی و ذوب شهریار با کوره‌های القایی) است و اکنون میلگرد آجدار در سایزهای مختلف، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی و مفتول آلیاژی در قالب هفت خط نورد و  دو واحد ذوب در این مجتمع تولید می‌شود.

خیری اضافه کرد: هم‌اکنون ظرفیت اسمی این مجتمع تولیدی در بخش نورد گرم مقاطع فولادی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن و ذوب و ریخته‌گری ۴۵۰ هزار تن در سال است.

وی یادآور شد: فولاد بناب در میزان تولید، مقام اول بین بخش‌های خصوصی و مقام چهارم در کل تولیدکنندگان فولاد کشور را دارا می باشد.

مدیر امور اداری و منابع انسانی مجتمع فولاد بناب ادامه داد: امسال مجتمع فولاد صنعت بناب که دارای چندین شرکت فولادی ذوب و نورد است تجمیع شد که راه را برای حضور در بورس هموار کرد.

**مجتمع فولاد بناب یک تن میلگرد در دقیقه تولید می‌کند 

مدیر ذوب القایی مجتمع نیز تصریح کرد: پس از شکل‌گیری به‌صورت شمش فولادی در دمای نورد ۱۲۵۰ درجه در هفت مرحله نورده می‌شود و شمش رفته رفته به مقطع کمتر و به‌ صورت طولی افزایش پیدا می‌کند، در واقع به میلگرد ۶ متری در ضخامت‌های یازده‌گانه تبدیل می‌شود.

اصغر نوری اظهار کرد: از کوره تا بسته‌بندی میلگرد یک دقیقه طول می‌کشد و در این مدت یک تن میلگرد تولید می‌شود، در مجموعع ۱۱ نوع میلگرد با ضخامت مختلف در یازده مرحله مختلف تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از هزار مورد از اقلام ریز و درشت دیگر مجتمع فولاد بومی‌سازی شده و آهن اسفنجی مواد اولیه تولید شمش فولاد و میلگرد است.

بر اساس گزارشی از ایرنا، هلدینگ مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی شامل کارخانجات ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه‌های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است که فعالیت خود را در چندین فاز از اواخر سال ۱۳۸۳ در زمینی به وسعت ۱۴۰ هکتار در شهرک صنعتی بناب و با امکانات زیربنایی ایده‌آل اعم از دسترسی به جاده اصلی، خط آهن، نیروگاه، خطوط انتقال گاز وآب آغاز کرد.

هم‌اکنون این مجتمع انواع شمش‌های فولادی و آلیاژی در قالب دو واحد ذوب شاهین، ذوب شهریار و میلگرد آجدار در اندازه‌های مختلف با کیفیت‌های  AII و  AIII، انواع محصولات آلیاژی در مقاطع مختلف، تیرآهن، نبشی و ناودانی در قالب هفت خط تولید نورد گرم تولید می‌کند.

 

103

کد خبر: 30580

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0