«فایو جی» از تصادفات رانندگی پیشگیری می‌کند

زیرساخت‌های شهرهای هوشمند می‌توانند با بهینه‌سازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی موجب کاهش بار ترافیکی در خیابان‌ها شوند؛ به همین منظور محققان در آلمان سامانه‌ای برای هدایت ترافیک و پیام هشدار جهت جلوگیری از تصادفات طراحی کرده‌اند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌از «اسپکتروم»، با ظهور و گسترش فناوری نسل پنجم (۵G)، شیوه‌های جدید برای ایمن نگاه داشتن خیابان ها امکان پذیر شده است. محققان در کشور آلمان اخیرا در یک مقاله استدلال کرده اند که این فناوری می تواند برای هشدار دادن به رانندگان درباره تصادف‌های بالقوه و همچنین بطور کلی برای هدایت‌ کردن بار ترافیکی مورد استفاده واقع شود.

این محققان اکنون در تدارک برای اثبات عملی یک نمونه از این سامانه ابداعی در سال آینده میلادی در شهر «آلن» هستند که آرایه‌ای از حسگرها، الگوریتم‌های جریان ترافیک و یک شبکه نسل پنجم را ترکیب می‌کند.

رویکرد این محققان بر سرعت فناوری نسل پنجم متکی است. یک سامانه محلی در تئوری می‌تواند رویکرد سایر خودروها را حس کند، با یک الگوریتم دقیق مشورت کرده و به رانندگان درباره یک وضعیت بالقوه خطرناک هشدار دهد تا از وقوع تصادف جلوگیری کند. هدف این کار سود بردن از حسگرها و فناوری‌های محاسباتی و کمک به رانندگان برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر بطور آنی است.

محمدرضا موسوی محقق پسا دکترا در دانشگاه علوم کاربردی آلن در آلمان می‌گوید: خصوصیات اصلی نسل جدید (فناوری) ارتباطات این است که اتکاپذیری آنها بیشتر و نهفتگی‌شان کمتر است. نکته اینجاست که اکنون با فناوری نسل پنجم می‌توانیم زیرساخت هایی داشته باشیم که نهفتگی (latency) پایینی دارند و در واقع می‌توانیم به زمان واکنشی برسیم که کمتر از گذشته است.

این تیم تحقیقاتی که همچنین شامل محققانی از موسسات دیگری مانند «دانشگاه هلموت اشمیت» و موسسه Fraunhofer IAO در آلمان است، این سامانه را طوری طراحی کردند تا چند جزء داشته باشد. یک سیستم مدیریت مرکزی لازم است تا قابلیت‌های محاسباتی را فراهم سازد و نیز یک الگوریتم مورد نیاز است تا بتواند جریان ترافیک و ریسک تصادف را محاسبه کند. این فناوری همچنین متکی به یک سیستم دیگر است که مسئولیت آن ارسال پیام های هشدار برای رانندگان است.

 

«فایو جی» از تصادفات رانندگی پیشگیری می‌کند

 

سیستم کنترل ترافیک نسل پنجم چالش هایی نیز دارد. اجرای هرگونه فناوری جدید می‌تواند زمان‌بر باشد و ورود نسل فناوری موبایل نسل ششم می تواند مهندسان را مجبور سازد تا سیستم های خود را مجددا طراحی کنند.

با این حال، کنترل هوشمند ترافیک می تواند به پیشبرد اولویت های آب و هوایی و ایمنی هم یاری برساند. در واقع این محققان از هم اکنون در حال بررسی این مساله هستند که سامانه ابداعی آنها چگونه می تواند برای آگاهی دادن به عابران پیاده در مورد مسائل ایمنی ترافیکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

موسوی خاطرنشان کرد که این فناوری می تواند به جهان یاری برساند تا به شهرهای هوشمند نزدیک شود و همچنین می تواند راه را برای خودروهایی برای رانندگی خودکار نیز هموار سازد.

کد خبر: 83366

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0