2 شهریور 1400 - 10:05 ق.ظ

شهید اندرزگو، مجاهدی وارسته و ولایتمدار

امروز سه شنبه ( ۲ شهریورماه )، سالروز شهادت مبارز انقلابی شهید سید علی اندرزگو است. شهید اندرزگو، روحانی و مجاهد مبارز سده معاصر است که توانست در مبارزه با رژیم طاغوت و برپایی نهضت اسلامی نقش مهمی ایفا کند و موانع مهمی را از پیش‌روی انقلاب اسلامی ایران بردارد و این نهضت مقدس را در آستانه پیروزی قرار دهد.

به گزارش یاقوت وطن، این شهید بزرگوار در رمضان سال ۱۳۱۸ ش در تهران به دنیا آمد. سختی معیشت، او را از تحصیل بازداشت و به کار گمارد ولی در همان حال به علوم دینی روی آورد و دروس فقه و اصول را طی کرد. شهید اندرزگو در نوجوانی با شهید نواب صفوی آشنا شد و در ستم ستیزی، از او الهام گرفت. وی در قیام ۱۵ خرداد، به عرصه مبارزه با رژیم گام نهاد و مورد تعقیب مزدوران ساواک قرار گرفت. شهید اندرزگو پس از قیام ۱۵ خرداد دستگیر شد و در زیر شکنجه‌های سخت، لب به سخن نگشود تا آزاد شد. از آن زمان، وارد شاخه نظامی هیئت مؤتلفه اسلامی شد و در اولین اقدام، در اعدام انقلابی حسنعلی منصور، سرسپرده آمریکا و عامل تصویب کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی (ره) همکاری کرد. در آن ترور، شهید اندرزگو با این که بیشتر از ۱۹ سال نداشت، اما نقش مهمی ایفا کرد. از آن پس، رژیم، به شدت در تعقیب او بود و شهید اندرزگو مجبور شد که دائماً جابجا شود. این انقلابی نستوه برای این که مورد شناسایی ساواک قرار نگیرد، با نام‌های مستعار و قیافه‌های متفاوت آشکار می‌شد.

  • شهید اندرزگو از منظر اهل نظر

شهید اندرزگو مرتب با امام خمینی(ه) در ارتباط بود و فعالیت هایش را با ایشان هماهنگ می‏ کرد. حضرت آیت اله خامنه ‏ای رهبر معظم‌ انقلاب در خصوص شخصیت علی اندرزگو می فرمایند: «لازم می‏ دانم یاد کنم از شـهیدی از سـلالة پیغـمبر و از دودمان پاک علی، شهید سید علی‌ اندرزگو. چریک‌ مبارز مسلمان که امروز سالگرد شهادت پر افتخار اوسـت‌. فـرزند علی بود، همنام علی بود، همگام و همراه علی بود. من لازم می ‏دانم به امـت مـسلمان سـفارش بکنم، سعی‌ کنید این‌ چهره‏ های عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید.» آیت‌ اله سـید هـاشم رسولی محلاتی‌ استاد شهید اندرزگو درباره او می گوید: «شـهید انـدرزگو جـزو شـاگردان خـیلی خوب، آرام  و بـسیار مستعد و جدی بود. او را ندیدم تا وقتی‌ که نزدیک  انقلاب خـبر شـهادتش را شـنیدم‌. چیزی که‌ همیشه‌ از او به یادم هست‌، تلاش در درس اسـت.» توانایی در سردرگم کردن ساواک و ماجرای گـذر از رودخـانه خطرناک در مرز افغانستان از جـمله خاطرات‌ حجت الاسـلام سید علی ‏اکبر ابوترابی از این شهید وارسته است.

  • سرانجام شهید سیدعلی اندرزگو ‌

اندرزگو، نقش مهمی در وارد کردن اسلحه به ایران برای مبارزه مسلحانه با رژیم داشت و برای این منظور به کشور‌های دیگری سفر می‌کرد. ساواک پس از سال‌ها تعقیب و گریز، سرانجام با کنترل مکالمات تلفنی مناطق وسیعی از تهران، او را شناسایی کرد و دریافت که در ۱۹ ماه مبارک رمضان مهمان یکی از دوستان خواهد بود. محل، مورد محاصره قرار گرفت و شهید که راه فرار نمی‌دید، اسنادی را که در جیب داشت به دهان برد و خورد تا به دست ساواک نیافتند. دژخیمان رژیم پس از درگیری که با او پیدا کردند، او را مجروح ساختند. با این حال، از این می‌ترسیدند که اندرزگو، به خودش مواد منفجره بسته باشد. این شهید والامقام سرانجام، طی این درگیری در دوم شهریور ۱۳۵۷ با زبان روزه در ۳۹ سالگی شربت شهادت نوشید و به آرزوی دیرینه اش دست یافت.

 

102

کد خبر: 29314

منبع: سرویس فرهنگی

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0