10 تیر 1402 - 3:00 ب.ظ

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت:‌

سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تاسیسات گردشگری رونمایی شد

راه‌اندازی سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تاسیسات گردشگری (سیتا) منجر به افزایش سرعت، دقت و شفافیت، تلفیق بدنه کارشناسی ارزیابی و تطبیق با فناوری‌های نوین شده و یکپارچه‌سازی و ارتقای خدمات تاسیسات گردشگری فراهم می‌شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ آیین رونمایی از سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تاسیسات گردشگری (سیتا)، صبح روز ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور یحیی نقی‌زاده مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، روح‌الله حسین‌زاده مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و ‌جهان‌گردی، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری، مدیران فنی و عامل شرکت‌های تطبیق در هتل آتانا در تهران برگزار شد.

نقی‌زاده در این جلسه با بیان اینکه کار اصلی استانداردسازی و ارزیابی تاسیسات گردشگری برعهده بدنه کارشناسی و تخصصی حوزه ارزیابی است، افزود: موضوع تطبیق براساس قوانین و مقررات به عهده وزارتخانه است که نسبت به ارزیابی، درجه‌بندی و قیمت‌گذاری خدمات تاسیسات گردشگری با رعایت حقوق مصرف‌کنندگان اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به انجام ارزیابی‌ها براساس ضوابطی که سالانه بروزرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد در حال حاضر بروزرسانی ضوابط هتل‌ها انجام شده و در مرحله نهایی است. همچنین در حوزه ارزیابی ضوابط بوم‌گردی‌ها اقدامات انجام شده و در حال ابلاغ است.

۱۱ هزار تاسیسات گردشگری باید گواهی کیفیت خدمات دریافت کنند

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، افزود: ۱۱ هزار تاسیسات گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری از معاونت گردشگری و ادارات کل استانی باید در چرخه ارزیابی قرار بگیرند و از طریق سامانه سیتا گواهی کیفیت خدمات دریافت کنند. بیش از ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری در چرخه ارزیابی قرار دارند، در حوزه هتل‌ها بیش از ۸۰ درصد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در این چرخه قرار دارند و ۴۰ تا ۵۰ درصد موفق به دریافت گواهی کیفیت خدمات شده‌اند.

نقی‌زاده به اهمیت موضوع اخذ گواهی استاندارد کیفیت خدمات اشاره کرد و افزود: گرفتن گواهی‌ استاندارد منوط به گذراندن مراحل و داشتن استانداردهای اجباری ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی است. امیدواریم در قالب این سامانه جدید که نسخه بروزرسانی شده سامانه قبلی است، نقایص و ابهامات گذشته رفع شود و درکارها در امور ارزیابی و تطبیق با سرعت، دقت و شفافیت بیشتری انجام گیرد.

وی با اشاره به ۱۸۰ کارشناس ارزیاب، ۴۴ شرکت عامل تطبیق و ۸۰ مدیرفنی تطبیق، ادامه داد: صدور و تمدید مجوز عوامل تطبیق و ارزیابان توسط سامانه سیتا انجام می‌شود. همچنین بخش مکملی مربوط ارزیابی و نظارت تاسیسات گردشگری از طریق اخذ نظرسنجی مردم در قالب پلتفرمی در نظر گرفته شده است که با آسیب‌شناسی‌ها نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام کنیم.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به طراحی سامانه‌ای در رابطه با استانداردهای ساخت و احداث هتل که صفر تا صد بهره‌برداری را در بربگیرد، ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند سیستم یکپارچه و پیوسته ارزیابی ارتقای خدمات گردشگری را شاهد باشیم.

نقی‌زاده از شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی و شرکت مجری برای طراحی این سامانه تشکر کرد و افزود: ادامه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین همچنین تلفیق آن با بدنه متخصص می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت تاسیسات گردشگری، رضایت مردم، جذب بیشتر گردشگر داخلی و خارجی شود.

سامانه سیتا؛ استانداردسازی حکمرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

روح‌الله حسین‌زاده با بیان اینکه این سامانه موضوعات مختلف مربوط به تاسیسات گردشگری را سامان دهی خواهد کرد بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، کارشناسان و متخصصان تاکید کرد و افزود: این سامانه، استانداردسازی حکمرانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. شرکت‌های تطبیقی که در این مجموعه مشغول به فعالیت بودند به هیچ عنوان حذف نمی‌شوند و به ما در این جریان کمک می کنند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و ‌جهان‌گردی گفت: در این فرایند استانداردسازی به‌صورت یکپارچه‌ انجام می‌شود که موضوعات را براساس استانداردهای جهانی ساماندهی کنیم. در این فرایند بخش خصوصی آسیب نمی‌بیند، با توجه به تدابیر رهبری و ریاست جمهوری مبنی برتقویت و فعال‌تر شدن بخش خصوصی، بخش هدایت، نظارت و راهبری بر عهده دولت است.

وی در ادامه به آماده‌سازی سامانه‌هایی برای گردشگری سلامت و سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: طرح ایران‌بین (ایران سفر) نیز آماده است، تبلیغات آن انجام شده و به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد که اتفاق بزرگی است.

مجلس کارگروه تشکیل دهد تا بتوانیم بسته سفر ارزان ارائه دهیم

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران با اشاره به جایگاه ویژه گردشگری در دنیا، گفت: صنعت گردشگری چرخ اقتصاد جوامع را به گردش در می‌آورد و بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم از این ظرفیت استفاده کند. در حال حاضر شرایط خوبی وجود دارد برای اینکه در زمینه‌ گردشگری ورودی کارمان را سرعت دهیم‌ و روی گردشگری داخلی نیز کار کنیم.

وی با اشاره به گران بودن بسته سفر در ایران، گفت: شرکت‌های هواپیمایی در واقع بنگاه‌داری می‌کنند و از قبال ایرلاین‌ها بنگاه‌هایشان را اداره می‌کنند و با چنین شرایطی معلوم است که بسته سفر گران می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران خطاب به دشتی اردکانی که در مراسم حضور داشت گفت: مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند و کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم بسته سفر را ارزان کنیم و شاهد گردشگر ورودی به ایران باشیم.

کمیته‌های گردشگری برنامه هفتم توسعه تشکیل شده است

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجاس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه هفتم ‌توسعه در مجلس در حال بررسی و کمیته‌های مختلف گردشگری نیز تشکیل شده به تسلط مهندس ضرغامی روی برنامه هفتم توسعه و توضیحات ارائه شده توسط او اشاره کرد.

رئیس فراکسیون میراث‌فرهنگی و گردشگری در ارتباط با صحبت‌های رفیعی مبنی بر تشکیل کارگروه، بیان کرد: بخش خصوصی باید به خودش باور داشته باشد. دولت و مجلس شورای اسلامی قرار است تنها نظارت کند. اگر ما دخالتی در کار بخش خصوصی نکنیم، خودش کارش را انجام می‌دهد. بخش خصوصی می‌تواند بر خود نظارت کند و در کنار نظرسنجی مردم بهترین ارزیاب‌ باشند.

او با اشاره به معرفی بیشتر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کشور و رویدادها، ادامه داد: ما دوست‌دار این هستیم که گردشگری در کشور راه بیفتد و مجلس شورای اسلامی پشت شماست.

در پایان با اعطای گواهی‌نامه کیفیت خدمات به مدیرعامل هتل آتانا از سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تاسیسات گردشگری (سیتا) رونمایی شد.

کد خبر: 77571

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0