29 آبان 1402 - 8:30 ق.ظ

ساخت کیت تشخیص سرطان روده ۱۵ دلاری وارداتی فقط با ۲ دلار

محققان کشورمان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت کیت تشخیص سریع سرطان روده شده‌اند؛ محصولی فناورانه که سازنده آلمانی آن از سال ۱۳۹۸ صادرات این محصول به ایران را به دلیل تحریم‌ها قطع کرده بود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ سرطان روده سومین سرطان شایع در دنیا و یکی از کشنده ترین بیماری ها محسوب می شود و تشخیص آن تا پیش از این نیاز به کولونوسکوپی داشت و دردآور و گران بود.

حالا محققان کشورمان در یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت کیت تشخیص این سرطان شده اند که می تواند با نمونه گیری و با سرعت بیشتر و هزینه کمتر این بیماری را تشخیص دهد.

 

ساخت کیت تشخیص سرطان روده ۱۵ دلاری وارداتی فقط با ۲ دلار

 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان «زیست تشخیص سنجه» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه این شرکت فناور تولیدکننده کیت های تشخیصی سریع در حوزه سلامت کشور است، تصریح کرد: بیش از ۹ محصول دانش بنیان داریم و توانسته ایم هفت پروانه تولید از وزارت بهداشت و درمان دریافت کنیم.

هادی باقری با بیان اینکه، سبد محصولات این شرکت دانش بنیان بیشتر در حوزه سلامت است، ساخت و بومی سازی کیت تشخیص سلامت، کیت تشخیص سرطان روده، کیت تشخیص عفونت معده و پنل باربری و پنل عفونی را از جمله محصولات این شرکت فناور نام برد.

 

اختلاف قیمت ۷۰ درصدی با نمونه اروپایی/ تحریم این محصول از سال ۱۳۹۸

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه با تاکید بر اینکه، مزیت اصلی شرکت دانش بنیان زیست تشخیص سنجه و دانش فنی آن در کاهش قیمت تمام شده خلاصه شده است، افزود: امروز مفتخریم که قیمت تمام شده محصولات ما حداقل ۳۰ درصد از محصولات مشابه چینی در بازار کمتر است ضمن اینکه در مقایسه با محصولات مشابه شرکت های اروپایی این اختلاف قیمتی به بیش از ۷۰ درصد نیز می رسد.

باقری تاکید کرد: همچنین مدعی هستیم کیفیت کیت های تشخیصی ما بیشتر از کیت های چینی است و همین فرمول حفظ کیفیت و کاهش قیمت تمام شده رمز موفقیت ما بوده است.

وی با اشاره به دستاورد جدید این شرکت فناور تحت عنوان کیت سرطان روده تصریح کرد: پیش از این سازنده این کیت تنها یک شرکت آلمانی بود و این شرکت هم از سال ۱۳۹۸ صادرات این محصول به ایران را به دلیل تحریم ها قطع کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست تشخیص سنجه افزود: با توجه به شرایط، از همان زمان شروع تحریم ها، مرحله تحقیق و توسعه برای ساخت این کیت را شروع کردیم و توانستیم نمونه اولیه آن را بومی سازی کنیم و این محصول در حال حاضر در مرحله کلینیکال ترایال در بیمارستان شریعتی و بیمارستان طالقانی استفاده می شود.

 

ساخت کیت تشخیص سرطان روده ۱۵ دلاری وارداتی فقط با ۲ دلار

 

حمایت داخلی‌ها و ثبت اختراع از سوی خارجی‌ها

باقری گفت: برای ساخت این کیت از تکنولوژی نانو استفاده شده است و به همین دلیل معاونت علمی و ستاد نانو حمایت های خوبی از ما داشته اند. همچنین توانسته ایم گواهی ثبت اختراع این محصول فناورانه را از آمریکا دریافت کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به مزیت رقابتی کیت تشخیص سرطان روده ایرانی نسبت به نوع آلمانی گفت: مزیت رقابتی ما با شرکت آلمانی در وهله نخست قیمت آن است به طوری که شرکت آلمانی این محصول را ۱۵ دلار به ایران صادر می کرد در حالی که قیمت اولیه ما برای فروش این محصول کمتر از دو دلار است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست تشخیص سنجه همچنین ایجاد فرصت صادراتی و ارزآوری برای کشور و البته تامین نیاز داخلی به این محصول فناورانه و جلوگیری از خروج ارز آن هم در شرایط سخت تحریمی کشور را از دیگر مزیت های این نوآوری در حوزه سلامت کشور عنوان کرد.

وی همچنین تصریح کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته توانسته ایم بیش از ۱۰ درصد سهم بازار کیت های رپیدتست را از شرکت های واردکننده به دست آوریم. این در شرایطی است که شرکت های واردکننده بعضا در حال استفاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یا ۲۸ هزار تومانی هستند.

باقری در عین حال ادامه داد: به عنوان تولیدکننده داخلی توقع نداریم که جلوی واردات گرفته شود چراکه این باعث افزایش هرچه بیشتر کیفیت محصول تولیدی در کشور خواهد شد اما حداقل توقع ما این است که برای رقابت با واردکنندگان جلوی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شود و به آنها نیز ارز ۲۸ هزار تومانی تعلق گیرد تا انگیزه تولیدکنندگان داخلی افزایش یابد.

وی گفت: در زمینه اشتغال‌زایی نیز در طول دو سال گذشته توانسته ایم برای ۳۵ نفر اشتغال‌زایی داشته باشیم که بیشتر آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری هستند.

کد خبر: 84370

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0