روز شلوغ رئیس‌جمهور در اصفهان با حضور در افتتاحیه جایزه مصطفی (ص) پایان یافت

سیدابراهیم رییسی در سفری یک‌روزه به اصفهان ضمن افتتاح چند طرح، در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) شرکت کرد و بار دیگر توجه دولت سیزدهم به تکریم دانشمندان و توسعه فناوری را نشان داد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ شهر اصفهان جمعه (۷ مهر) میزبان رئیس جمهور بود؛ در حالی‌که جایزه مصطفی (ص) برای اولین بار در شهری خارج از تهران برگزار می‌شود، اولین بار هم بود که رئیس جمهور در این آیین، افتتاحیه یا اختتامیه، شرکت می‌کرد.

جایزه مصطفی (ص) که اساسنامه ان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، جایزه‌ای معتبر در حوزه علم و فناوری و برای ارج نهادن به تلاش های دانشمندان مسلمان است. این جایزه طی سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده و در پنجمین دور آن در شهر اصفهان متشکل از مجموعه‌ای نشست‌های علمی، سخنرانی‌های فناورانه و جلسات مختلف کسب و کارها با هم و با دانشمندان است که مجموعه این رویدادها به هفته مصطفی (ص) مشهور شد و در دانشگاه‌های شهر اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و برخی نیز در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار می شود.

آیین افتتاحیه پنجمین اعطای جایزه مصطفی(ص) شامگاه جمعه با حضور رئیس جمهور، امام جمعه و استاندار اصفهان، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون اجرایی رییس جمهور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و همچنین شماری از مقامات علم و فناوری ایران و کشورهای مختلف؛ از جمله عراق، پاکستان، ازبکستان، مراکش، فلسطین، سنگال، ترکیه، اندونزی، هند و فرانسه در سالن اجلاس سران اصفهان با شعار «بخوان جشنی برای علم» در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهر اصفهان برگزار شد.

اجرای مراسم را مهدی سلوکی برعهده داشت که بعد از قرائت قرآن توسط گروه تلاوت بینه در ابتدای مراسم به زبان فارسی و انگلیسی به مهمانان خوش آمد گفت.

محمد معتمدی، خواننده نام‌آشنای موسیقی سنتی در ابتدای مراسم با اجرای چند قطعه فضای سالن را تغییر داد و در ادامه مهمانان با حضور رئیس جمهور آماده برگزاری رسمی مراسم شدند.

پیشنهادات رئیس‌جمهور برای جایزه مصطفی (ص)

رئیس‌ جمهور در این مراسم گفت: امروز جوامع بشری بیش از هر زمان دیگری به «علم نافع» نیاز دارند تا بتواند با ایجاد نورانیت، ظلمت، تبعیض، بی‌عدالتی و فساد را از بین برده و به زندگی انسان هویت ببخشد.

سید ابراهیم رئیسی افزود: علم نافع می‌تواند آینده را برای انسان به درستی ترسیم کند تا احساس پوچی و نا امیدی نداشته باشد و از گرفتار شدن در ظلمت نجات پیدا کند.

رییس جمهور با بیان اینکه رویداد جایزه مصطفی (ص) در پرتو نام پیامبر اعظم(ص) و به منظور تجلیل از مقام علم و دانش طراحی و برگزار می‌شود، تصریح کرد: مقام علمی حضرت محمد(ص) برترین و بالاترین مقام‌هاست و ایشان علم را در اندیشه و باورهای الهی، اخلاق فاضله و کریمه و بایدها و نبایدها و همچنین سبک زندگی تعریف می کنند.

البته رئیس‌جمهور دو پیشنهاد هم برای جایزه مصطفی (ص) داشت و گفت: پیشنهاد اولم به این نشست با حضور فرهیختگان جهان اسلام آن است که این نشست های علمی را محترم شمرده و غنا ببخشیم. طوری که اولا جایزه مصطفی (ص) شامل همه علوم و فنون شود و فقط برای علوم پایه و مهندسی نباشد و علوم انسانی هم مشمول جایزه شود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد دیگر آن است که در نشست‌های علمی با حضور اندیشمندان برای رنج‌های امروز بشریت راهکاری اندیشیده و راه‌های نو پیشنهاد و یافته شود. امروز زمینه برای پذیرش بین ملت ها مراکز علمی و پژوهشی فراهم شده و مسلمانان در سراسر عالم هویت اسلامی خود را باز یافتند. پیشنهادات برای حل مشکلات از طرف فرهیختگان می تواند راهگشا باشد. نتیجه تحقیقات دانشمندان فقط در کتابخانه یا میدان نباشد، بلکه در زندگی انسان معاصر راهگشا باشد.

آمادگی اصفهان برای مشارکت در توسعه علم و فناوری

استاندار اصفهان به عنوان اولین سخنران پشت بلندگو رفت و ضمن اشاره به دستاوردهای دانشمندان مسلمان در صدر اسلام به آمادگی اصفهان برای مشارکت در توسعه علم و فناوری و پیشبرد اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.

سید رضا مرتضوی گفت: تشویق قرآن و سنت به فراگیری علوم، تکریم علم و عالم، ترغیب دانشمندان برای کسب علم و ایجاد احساس جهان وطنی در علمای اسلام از جمله عوامل توسعه دانش در کشورهای مسلمان طی دورات مختلف به ویژه در صدر اسلام است.

استاندار اصفهان با اشاره به توجه پیامبر اکرم (ص) به توسعه علم گفت: اسلام با داشتن برنامه جامع و جهانی راه خوشبختی و سعادت انسان را نشان داده است‌.

وی ادامه داد: تولید علم، مناظره و پرسشگری در اسلام قدر دانسته شده است و این دین الهی هر روز تازه تر از پیش نقش خود را در توسعه علم در جامعه اسلامی نمایان می سازد. طوری که محققان و مورخان همواره با شگفتی به دوره صدر اسلام نگریسته اند. در همه ممالکی که بیرق اسلام نمایان بود، پیشرفت های حیرت انگیزی حاصل شد.

استاندار اصفهان یاداور شد: جوامع اسلامی در همه علوم فلسفه و هنر و فناوری پیشتاز جوامع خود بودند، علوم مختلف مانند طب، معماری، آهنگری و شیشه گری با الهام از دانشمندان کشورهای مسلمان در کشورهای مغرب زمین توسعه یافت. از امتیازات اصفهان آن است که این شهر مهد ایثار و شهادت بوده و در هست سال دفاع مقدس نیز بار دیگر ایثار را نشان داد.

مرتضوی گفت: اصفهان با سابقه تمدن سازی قوی خود، اکنون نیز آماده است در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و دانش بنیان خود در خدمت توسعه علم در جهان اسلام باشد.

 

۳ دستاورد جایزه مصطفی (ص)

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری که رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) نیز هست در این مراسم گفت: این جایزه سه دستاورد مهم شامل شناسایی دانشمندان مطرح در کل جهان، شکل دادن به ارتباطات بین المللی علمی و شناساندن جایگاه علمی ایران داشته است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه تاکنون جایزه مصطفی (ص) به ۱۴ دانشمند برتر اعطا شده است، عنوان کرد: این جایزه از قول مجلات معتبری همچون ساینس/Science به عنوان جایزه نوبل کشورهای اسلامی مطرح شده و ایران پرچمدار آن است.

وی افزود: معتقدیم جایزه مصطفی (ص) حداقل ۳ کار مهم را انجام داده است؛ اول اینکه دو هزار و ۶۱۳ دانشمند را در کل دنیا از ۱۱۰ کشور شناسایی کرده که ۵ نفر از کشورهای مختلف به عنوان برگزیده این دوره انتخاب شده اند؛ این موضوع در ایجاد تولید علم‌نافع و مفید موثر بوده است.

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ادامه داد: این همان استانداردسازی علم است زیرا جایزه در حال تعریف این استاندارد جهانی و علم نافع است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تاثیر دوم جایزه مصطفی (ص) گفت: نکته دوم فایده جایزه، شناسایی و نشان دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم است؛ وقتی دانشمندان از کشورهای متعدد داریم اتفاق بعدی تصویر جمهوری اسلامی ایران در تولید علم و در راستای حمایت از تولید علم نافع بهتر می شود.

وی ادامه داد: همچنین سومین دستاورد جایزه، ارتباطات بین المللی است؛ این جایزه رویدادهایی مانند کنز یا استپ را دارد که همان باعث تبادل علم و فناوری می شود.

به گزارش ایرنا، جایزه مصطفی (ص) به عنوان یک جایزه دوسالانه برای تقدیر از دانشمندان مسلمان پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در تهران برگزار شده است.

این جایزه طی چهار دوره برگزاری ۱۴ دانشمند مسلمان از کشورهای ترکیه، مالزی، ایران، پاکستان، مراکش و لبنان را برگزیده شناخته شده‌ و تجلیل کرده است.

پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) از روز دهم مهرماه ۱۴۰۲ در اصفهان در حال برگزاری است. همزمان با این آیین، مراسم و نشست‌های علمی مختلفی از ششم تا دوازدهم مهر برگزار خواهد شد که به طور کلی هفته جایزه مصطفی (ص) را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر اصفهان که مرکز این رویدادهای علمی است، رویدادهای پراکنده‌ای نیز در دانشگاه‌های شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد. نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) همزمان با آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) برگزار می شود.

کد خبر: 81834

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0