29 آذر 1402 - 8:00 ق.ظ

رمزگشایی از شعله‌های کوچک خورشید توسط مدارگرد فضایی

داده‌های به دست آمده از مدارگرد خورشیدی سازمان‌های فضایی اروپا و آمریکا وجود فوران‌ها یا جت‌های کوچک و ناپایداری در خورشید را ثبت کرده است که می‌تواند به رمزگشایی از یکی از اسرار قدیمی خورشید کمک کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از «اسپیس»، سه ماه پیش دانشمندان وجود فوران‌ها یا جت‌های انرژی کوچک و ناپایدار را در مناطق تاریک جو خارجی خورشید موسوم به تاج خورشیدی مشاهده کردند. با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد این جت‌ها تابش‌های روشن در تمام نقاط روی صفحه (دیسک) خورشید هستند که تنها ۲۰ تا ۱۰۰ ثانیه دوام دارند، اما تنها یک فوران ۱۰ یک دقیقه‌ای مقداری انرژی معادل برق مصرفی ۱۰ هزار خانه در انگلیس در مدت یک سال تولید می‌کند.

این یافته‌ها از داده‌های جمع آوری شده از مدارگرد خورشیدی به دست آمده است که یک ماموریت تحقیقاتی فضایی است که بطور مشترک توسط سازمان فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی «ناسا» آمریکا اجرا می‌شود و از ژوئن ۲۰۲۰ تا کنون در حال ثبت تصاویر خورشید بوده است.

 

 

رمزگشایی از شعله‌های کوچک خورشید توسط مدارگرد فضایی

کشفیات این فضاپیما در مدت سه سال گذشته از جمله کشف «پیکوجت‌ها» یا «پیکوفلرها» ۱۳ دسامبر در نشست پاییزه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا به اشتراک گذاشته شد. «یانیس زوگانلیس» از محققان سازمان فضایی اروپا و معاون علمی ماموریت مدارگرد خورشیدی در این زمینه گفت: آنچه می‌بینیم تنها نوک کوه یخ است.

پیکوجت‌ها خیلی کم از سطح «کروموسفر» – لایه زیر کورونا – بیرون می‌آیند؛ بنابراین تصاویر خورشید تنها نوک آنها را ثبت می‌کند. با این حال این تصاویر به دانشمندان کمک می‌کند چگونگی ایجاد باد خورشیدی را بهتر درک کنند. باد خورشیدی به جریانی از ذرات دارای شارژ گفته می شود که بطور مداوم از خورشید جریان می‌یابد.

زوگانلیس بیان کرد: این جت‌های کوچک همچنین ممکن است در گرمایش کورونای خورشید نقش داشته باشند؛ هر چند هنوز برای تایید آن زود است. اما اگر این جت‌ها واقعا در این زمینه نقش داشته باشند، دانشمندان خورشیدی یک قدم به رمزگشایی از رمز و راز قدیمی این مساله نزدیک می‌شوند که کورونای خورشیدی چرا یک میلیون درجه سانتیگراد از «سطح» مشهود آن داغ‌تر است.

کد خبر: 85628

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0