4 مهر 1402 - 2:00 ب.ظ

رشد محموله‌های ترخیص شده در مسیرهای سبز و زرد گمرک

گمرک ایران اعلام کرد: با اصلاح و بازنگری ضوابط مسیربندی و مدیریت ریسک، تعداد اظهارنامه‌های بررسی شده و کالاهای ترخیص شده در مسیرهای سبز و زرد در ۵ ماه سال جاری از نظر سهم وزنی ۲۷ درصد و سهم ارزشی ۷ درصد رشد داشته است.

به گزراش یاقوت نیوز؛ از گمرک ایران، تعداد اظهارنامه‌های بررسی شده و کالاهای ترخیص شده در مسیر سبز و زرد از نظر سهم وزنی از ۶۲ درصد به ۷۹ درصد و از نظر سهم ارزشی از ۵۷ درصد به ۶۱ درصد رسیده است.

این گزارش با اشاره به اینکه اظهارنامه بررسی شده و کالاهای ترخیص شده وارداتی در مسیر قرمز در ۵ماهه سال جاری از نظر سهم وزنی ۴۴.۷ درصد و از لحاظ ارزشی ۹ درصد تنزل یافته است، می‌افزاید: کالای ترخیص شده در مسیر قرمز در این مدت از نظر سهم وزنی از ۳۸ درصد به ۲۱ درصد و از نظر سهم ارزشی از ۴۳ درصد به ۳۹ رسیده است.

این گزارش با تاکید بر اینکه مدیریت ریسک به عنوان مهم‌ترین راهبرد در مدیریت فرآیندهای گمرکی به منظور پیشبرد اهداف در راستای افزایش دقت در اعمال کنترل‌های گمرکی و تسریع در ارائه خدمات است، می‌افزاید: گمرک ایران در اواخر سال گذشته برنامه اصلاح و بازنگری در ضوابط انتخاب مسیر را به عنوان یکی از ۱۲۴ برنامه عملیاتی در سند راهبردی سازمان در دستور کار قرار داده است.

این گزارش تشریح می‌کند، از ابتدای سال جاری ضمن بازنگری در شیوه‌نامه مربوطه و برگزاری جلسات کمیته راهبری و اتخاذ تصمیمات مدیریتی بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات نسبت به‌روزرسانی شاخص‌ها و ضوابط مناسب با ریسک‌های شناسایی شده، اقدام کرده است.

این گزارش دلایل رشد محموله‌های ترخیص شده در مسیرهای سبز و زرد در ۵ماهه نخست سال جاری را اعطای تسهیلات ویژه جهت ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدی و همچنین افزایش تعداد فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی اعلام کرده و می‌افزاید: این امر علاوه بر امکان تخصیص منابع بیشتر برای اعمال کنترل‌های دقیق‌تر محموله‌های پر ریسک در مسیر قرمز را فراهم ساخته که باعث کاهش زمان ترخیص به میزان ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

این گزارش با اشاره به اینکه تشریفات اظهارنامه‌های صادراتی از منظر مدیریت ریسک در قالب یکی از دو مسیر زرد یا قرمز جاری می‌شود، می‌افزاید: تعداد اظهارنامه‌های صادرات قطعی بررسی شده در مسیر زرد از لحاظ ارزشی از ۳۵ درصد به ۳۸ درصد و از نظر سهم وزنی از ۳۹ به ۴۰ درصد در ۵ ماه سال جاری رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: ارزش اظهارنامه‌های صادرات قطعی در ۵ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان ۶۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

بنابراین گزارش، به منظور اعمال سیاست‌های کلان در ایفای تعهدات ارزی و بازگشت ارز به کشور و بر اساس اعلام بانک مرکزی شرکت‌هایی که زیر ۶۰ درصد به تعهدات ارزی عمل کرده‌اند به مسیر قرمز منتقل شده‌اند.

کد خبر: 81678

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0