30 مهر 1402 - 1:45 ب.ظ

حماسه دیگر در شهرداری اصفهان

رتبه بندی هنرمندان با بخشنامه آرامستان شهر اصفهان!

داستان آن مسول خدماتی در اداره _ بقول مرحوم آیت اله فاطمی نیا_  زکام در اسلام شهر(!) هرات را همه می‌دانند. که  استکان‌های چای  را ردیف در سینی می‌گذاشت و وقتی هرکدام را کسی برمی‌داشت ، تشر می‌زد که این یکی را برندار، آن یکی را بردار!؟ حالا نقل بعضی از دستورالعمل هاست.

یاقوت نیوز؛ ‌نادر مجیدی آهی

اخیرا مدیر آرامستان باغ رضوان اصفهان بخشنامه ای را خطاب به مدیر کل ارشاد صادر نموده و خط و نشانی را برای جنازه اهل هنر کشیده است. متن بخشنامه پس از عنوان به این شرح است:

شایسته است دستور فرمایید منبعد صدور معرفی نامه برای افراد، دقیقا منطبق با اهداف، شاخصه ها،رتبه ها، مصادیق درج شده در آیین نامه پیوستی انجام و به انضمام مستندات و مدارک مرتبط  و قانونی  به دبیرخانه این سازمان ارسال شود.

لازم به ذکر است درصورت عدم مطابقت نامه با مفاد آیین نامه یا نقص مدارک  و مستندات  مسولیت  بر عهده آن اداره  و …!؟

نگارنده با دیدن عبارات فوق یک لحظه تصور نمود که پیکر یک هنرمند مرحوم شده را دم درب ساختمان ریاست آرامستان نگه داشته‌اند تا معرفی نامه احتمالی صادره برای وی، از حیث اهداف (؟) شاخصه و تبه و مصادیق مورد نظر آیین نامه اجرایی آرامستان به رویت مسول دبیرخانه آرامستان برسد و سپس مستندات مربوطه مورد راستی آزمایی قرار بگیرد و بقول یارو: موضوع مورد مداقه و بررسی نهایی قرار گرفته و نتیجه غایی اعلام شود!

چه صحنه عجیبی.

یک گزارش هیرت آور بر این مبنا بخوانید

حال ببینیم که در آیین نامه اجرایی مورد استناد آرامستان باغ رضوان، در مورد مرجع تشخیص هنرمند بودن هنرمند متوفی چه آمده است: مرجع شناسایی  و تایید و معرفی، اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می‌باشد!

ملاحظه فرمودید خواننده گرامی؟ ادارات ما از اصول نامه نگاری دیوانسالاری،  فقط قسمت عدم پذیرش هرگونه مسولیت را مد نظر قرار می دهند و سپس بخش رایج دیگر در این نحله را که عبارت از  تهدید به عدم ارایه خدمت به خاطی موهوم است را به رخ کشیده‌اند. معنای حتی المقدور ساده شرح فوق آن است که یعنی اگر آرامستان تشخیص بدهد که متوفی هنرمند نبوده است، اورا در قطعه هنرمندان دفن نخواهند کرد. ولی مسولیت این اقدام با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ولی مرجع و مسولیت تشخیص مرجع معرفی و تشخیص هنرمند با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است!

می بینیم که روش جاری در فضای مجازی که هرکسی درباره هرچیز حکم صادر می‌کند، تدریجا در حال رسوخ به روش اجرایی در برخی ادارات است و اجتهاد در مقابل نص، که رویه غالبی در دیوانسالاری ما شده است، در شهرداری اصفهان وضع عجیبی پیدا کرده و حالا شاید توجه جدی مدیران محترم مدیران شهرداری و شورای اسلامی شهر  را می طلبد. همین چندی قبل بود که در یکی از مراکز شهرداری اصفهان  بخودمان گفتند: قانون را می دانیم و اجرا نمی‌کنیم.

هنرمندان، روزنامه نگاران و نام آوران نیازی به قطعه نام آوران ندارند. زیرا بقول حافظ هرجا که دفن شوند، زیارتگه رندان جهان خواهد شد. اینکه قطعه هنرمندان ایجاد می شود، درواقع تکریم موضوع هنر و نمایاندن ارزش نام‌آوران به باقی ماندگان است. تا بگویند: ای که دستت می‌رسد کاری بکن. البته نه کاری از این قبیل که آرامستان کرده و شرح آن ذکر شد، که خدای ناکرده مصداق آیه: ویمنعون الماعون در فرمایش قرآن کریم بشویم و هیهات.

کد خبر: 83067

نویسنده: نادر مجیدی آهی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0