4 آبان 1402 - 9:00 ق.ظ

با دستاوردی دیگر از محققان ایرانی؛

دیگر صدای رادیو در تونل‌ها قطع نمی‌شود

طرفداران رادیو همیشه وقتی وارد تونل‌ها می‌شوند، قطع صدای رادیو به دلیل عدم آنتن‌دهی آنها را کلافه می‌کند و بدتر از همه وقتی که برنامه مورد علاقه آنها درحال پخش باشد و تونل‌ها پرُترافیک. حالا به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی این مشکل برطرف شده و می‌توانیم این نوید را به آنها بدهیم که دیگر صدای رادیو در تونل‌ها قطع نخواهد شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌در سال‌های اخیر، شرکت‌های دانش‌بنیانِ مستقر در پارک فناوری پردیس، دستاوردهای زیادی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند که بسیاری از آنها هم‌تراز نمونه‌های مشابه خارجی بوده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم موفق به اشتغالزایی هم شده‌اند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف و در سال‌های اخیر بیشتر و جدی‌تر از گذشته پیگیری شده و بخش قابل توجهی از این حمایت‌ها توسط پارک علم و فناوری پردیس اعمال شده است؛ حمایت‌های مالی و فکری که در نهایت به تولید محصولاتی کاربردی برای کشور ختم می‌شوند و گوشه‌ای از نیاز کشور به خارج را رفع می‌کنند.

یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیانی که موفق به تولید محصولاتی کاربردی در حوزه مخابرات شده، شرکت فرا افرند است که از سال ۱۳۷۸ با هدف بومی‌سازی صنعت فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی و با تمرکز بر فرستنده‌های پرقدرت در ایران تاسیس شد. کار این شرکت در ابتدا با فرستنده‌های تلویزیونی آنالوگ شروع شد و بعد به سمت فرستنده‌های دیجیتال حرکت کرد. در حال حاضر هم این شرکت یکی از تامین‌کنندگان فرستنده‌های رادیو FM و تلویزیون دیجیتال سازمان صدا و سیما است.

دو محصول این شرکت در حوزه رادیو و تلویزیون که اخیرا از آن‌ها رونمایی شده، ریپیتر ۱۰ برنامه رادیویی اف‌ام و دیگری فرستنده مایع خنک تلویزیونی دیجیتال ۶ کیلووات با فناوری ۲ هرتی است.

 

دیگر صدای رادیو در تونل‌ها قطع نمی‌شود

 

«ریپیتر ۱۰ برنامه رادیویی اف‌ام»

مهدی احمدی، مدیرعامل این شرکت، دارای مدرک کارشناسی ارشد مخابرات از دانشگاه اسکس انگلیس است. وی در توضیح کاربرد «ریپیتر ۱۰ برنامه رادیویی اف‌ام» به خبرنگار ایرنا گفت: دستگاه ریپیتر اف‌ام، برای پوشش بخش‌هایی که رادیوی اف‌ام در آن‌ها نفوذ کافی ندارد مثل تونل‌ها یا جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی برای اولین‌بار در ایران طراحی و تولید شده است.

وی در خصوص نحوه عملکرد این محصول هم گفت: در ورودی تونل یا جایی که پوشش رادیوی اف‌ام هنوز وجود دارد، یک آنتن گیرنده اف‌ام وصل می‌شود و خروجی آن به دستگاه ما وصل خواهد شد. در ادامه، این دستگاه به صدا و سیما این اجازه را می‌دهد تا کانال‌هایی را که مایل به قطع نشدن پخش برنامه های آنها در تونل است، تنظیم کند و تحت پوشش قرار دهد. در نتیجه وقتی شما وارد تونل یا جاده‌های پرپیچ و خم می‌شوید، دیگر صدای رادیو را از دست نمی‌دهید.

 

دیگر صدای رادیو در تونل‌ها قطع نمی‌شود
 ریپیتر اف ام ۱۰ برنامه رادیو

 

احمدی در خصوص اشتغالزایی شرکت فرا افرند هم توضیح داد: ما نزدیک به ۴۰ نفر در پنج سال اخیر نیرو داشتیم و این پروژه خاص تقریبا بیشتر از یک سال زمان برد تا به مرحله تولید رسید.

 

بازار فروش ۵۰۰ میلیون تومانی داخلی

وی همچنین درباره میزان فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی هم اضافه کرد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان این محصول فروش رفته و مشتری اصلی آن سازمان صدا و سیما بوده است زیرا نهاد دیگری در کشور مجوز استفاده از این دستگاه را ندارد. در حال حاضر و به دلیل وجود تحریم‌های بانکی و انتقال پول، صادرات نداریم اما این محصول قابلیت صادر شدن به کشورهای مختلف را دارد.

مدیرعامل شرکت فرا افرند درباره حمایت‌هایی که از آنها برای تولید محصولات‌شان شده است، گفت: پارک پردیس کمک‌ها و عملکرد مثبت و برخورد مناسبی با ما همیشه داشته و دارد اما به طور کلی و در طول سابقه‌مان خیلی از تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم. شاید به طور مستقیم فقط یک مورد بوده که با سفارش معاون فنی سازمان صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده و در حال حاضر آخرین قسط‌های آن را پرداخت می‌کنیم.

 

فرستنده مایع خنک تلویزیونی با کاربرد خانگی

احمدی در خصوص محصول دیگر این شرکت که از نظر تکنولوژی و فناوری نسبت به محصول قبلی پیشرفته‌تر، مدرن‌تر و خاص‌تر است هم توضیحاتی ارائه کرد و افزود: نکته این محصول در فناوری ۲ هرتی آن است. تنها تولیدکننده فرستنده مایع خنک دیجیتال ۶ کیلوواتی در ایران ما هستیم و وظیفه این دستگاه پخش سیگنال تلویزیونی دیجیتال در سطح کشور است که توسط همه مردم و به وسیله تلویزیون‌های منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه و در توضیح خاص بودن این محصول گفت: فرستنده‌های پرقدرت مناطق وسیع مثل تهران را تحت پوشش قرار می‌دهند. کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و آمریکا هم در این سطح یعنی ۶ کیلووات کار می‌کنند. فناوری ۲ هرتی که ما در ساخت محصول جدیدمان استفاده کرده‌ایم، باعث شده تا راندمان این تولیدات دو برابر شود و به حدود ۴۰ درصد برسد.

 

دیگر صدای رادیو در تونل‌ها قطع نمی‌شود
 فرستنده تلویزیونی دیجیتال مایع خنک ۶ کیلووات با فناوری ۲ هرتی

احمدی در نهایت انتقادهایی هم نسبت به عملکرد برخی نهادها با شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد و گفت: موضوعی که می خواهم در موردش صحبت کنم، شاید مشکل کل تولید کشور باشد که ارتباط با گمرک برای تولیدکننده داخلی با کسی که از خارج جنس وارد کرده است، همیشه در یک سطح بوده و اخیرا در دو سال گذشته موضوع تخصیص ارز هم به مسائل موجود اضافه شده است.

وی انتقادات خود را بیشتر به سمت فرآیندهای وقت‌گیر گمرک برد و افزود: زمان خیلی طولانی را به خاطر اینکه در گمرک با ما مثل سایر بازرگان‌ها برخورد می‌شود، از دست می‌دهیم. استدلال آنها این است که ما هم جنسی را از خارج وارد کشور کرده‌ایم و باید حق گمرک آن را پرداخته و مراحل آن را طی کنیم. در صورتی که در کشور، برای تولیدکننده‌ها استثناهایی وجود دارد که این فرایند را، از ثبت سفارش تا ترخیص از گمرک، تسریع می‌کند.

احمدی ادامه داد: تقاضای من این است که در صورت امکان، مسئولان بخش زیست‌بوم فناوری کشور، مذاکره‌ای با مسئولان گمرک داشته باشند تا کمکی به صرفه‌جویی در زمان ما بشود زیرا این اتلاف زمان می‌تواند در رقابت با محصول خارجی ما را عقب نگه دارد و در داخل هم مشتری‌ها از دست می‌روند.

کد خبر: 83311

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0