25 تیر 1402 - 9:00 ق.ظ

درخواست کنیا و اوگاندا برای ایجاد مراکز خدمات فناورانه پهپادی کشاورزی با کمک ایران

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، از علاقمندی چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی کنیا و اوگاندا برای ایجاد مراکز خدمات پهپادی کشاورزی در این کشور با کمک دانش فناوران ایرانی خبر داد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ یکی از محصولات فناورانه کشورمان که در سفر اخیر رییس جمهور به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه نظر مسوولان و بخش خصوصی این کشورها را به خود جلب کرد، ربات پرنده یا پهپادهای کشاورزی ساخت یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی بود.

این ربات های پرنده دارای بدنه تمام کربنی و بسیار مقاوم دارای کاربردهای بسیار متنوعی در صنعت کشاورزی از جمله سم پاشی، کودپاشی، بذرپاشی، تصویربرداری، بازرسی و نقشه برداری از مزارع است.

توانمندی و قابلیت این پهپادهای کشاورزی شامل طراحی منحصربه‌فرد و استفاده از موتورهای قدرتمند و ضد آب است. یکی از این پهپادها به نام «پلیکان ۲» از تحمل بیشترین وزن محموله کشاورزی و مدت زمان پرواز دو برابری نسبت به رقیب خارجی موجود در بازار برخوردار بوده و قادر است یازده کیلوگرم محموله شامل سامانه سم پاش و تانکر حمل سم، یا سامانه کودپاش و سامانه بذرپاش را در مدت ۱۲ دقیقه حمل کند.

 

درخواست کنیا و اوگاندا برای ایجاد مراکز خدمات فناورانه پهپادی کشاورزی با کمک ایران

 

این پهپادی های تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی چهارشنبه ۲۱ تیرماه جاری در جریان سفر رییس جمهور و هیات همراه به کشور کنیا با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی برای نخستین بار در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی با هدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.

محصولی فناورانه که به گفته رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پس از نمایش آن، چندین سرمایه گذار بخش خصوصی در دو کشور کنیا و اوگاندا برای سرمایه گذاری به منظور راه اندازی مراکز ارائه خدمات پهپادی در حوزه کشاورزی در کشور خود ابراز علاقه کردند.

امیرحسین میرآبادی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه، در حال حاضر حوزه کشاورزی از قابلیت های بسیار مناسبی برای همکاری بین ایران و کشورهای آفریقایی برخوردار است، افزود: کشورهای این منطقه به شدت به دنبال ارتقای کشاورزی و اقتصادی کردن این حوزه هستند.

وی اظهار داشت: افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح، یکی از موضوعات مهمی است که تقریبا همه کشورهای آفریقایی به دنبال آن هستند تا بتوانند هم محصولات بیشتری تولید کنند و هم با افزایش عملکرد این حوزه اقتصاد کشاورزی خود را بهینه کنند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: یکی از فناوری هایی که در سفر به آفریقا برای نخستین بار رونمایی شد، نمایش دو پهپاد ساخت یک شرکت دانش بنیان به نام «پهپاد پلیکان ۲» و «پهپاد استورم» با کاربرد در حوزه کشاورزی بود.

 

درخواست اوگاندا برای ایجاد مراکز خدمات فناورانه پهپادی کشاورزی با کمک ایران

 

وی افزود: این پهپادها برای سم پاشی، کودپاشی و پخش کودهای مایع، کاشت بذر، نقشه برداری و همچنین تصویربرداری و پایش مزارع از طریق دوربین هایی که روی آنها نصب شده است،‌ مورد استفاده قرار می گیرند.

میرآبادی با بیان اینکه، پهپاد پلیکان ۲ دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است، توضیح داد: ضد آب و گرد و غبار، دارای بازوهای جداشونده و توان آماده‌سازی در ۲ دقیقه، پرواز اتوماتیک، پاشش ۲ هکتار در هر پرواز، پوشش عرضی ۵ تا ۶ متر، قابلیت نصب انواع ماژول‌های کشاورزی، پمپاژ ۶ لیتر در هر دقیقه و داشتن نرم‌افزار هوشمند تشخیص مسیر پرواز از جمله ویژگی این محصول فناورانه است.

 

تمرکز بر ارائه خدمات فناورانه

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه، نمایش این پهپادهای کشاورزی ساخت ایران به ابتکار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آفریقا به نمایش درآمد، تاکید کرد: پهپادها به صورت کلی از ظرفیت بسیار مناسبی برای کار در آفریقا برخوردارند و باید به جای فروش در قالب ارائه خدمات روی آنها برنامه ریزی شود.

میرآبادی در خصوص دلیل اصرار معاونت علمی و فناوری بر ارائه خدمات فناورانه پهپادی در حوزه کشاورزی در مقایسه با فروش آن توضیح داد: کشورهای آفریقا از مزارع بسیار بزرگ کشاورزی برخوردارند و در برخی نقاط دسترسی به مزارع سخت است. از طرفی قیمت نهاده های کشاورزی و سموم نیز در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی بسیار اثرگذار است و این برای آفریقایی ها در اقتصادی کردن هرچه بیشتر حوزه کشاورزی بسیار مهم محسوب می شود.

میرآبادی همچنین گفت: افزایش دقت در سم پاشی از ویژگی های مهم این پهپادهای کشاورزی است و به دلیل اینکه این فناوری دقت سم پاشی را بالا می برد، راندمان کار افزایش پیدا می کند و میزان سموم مورد استفاده بسیار کاهش خواهد یافت. همین مساله در بحث اقتصاد کشاورزی و قیمت تمام شده محصول بسیار مهم است.

وی افزایش سرعت کار در کشاورزی با استفاده از پهپادهای کشاورزی را یکی دیگر از ویژگی های جذاب استفاده از این پهپادها عنوان کرد و افزود: پهپاد کشاورزی می تواند در عرض ۱۵ دقیقه دو هکتار زمین را پوشش دهد و اگر مزارع بزرگ را در نظر بگیریم، بدون استفاده از این فناوری نیازمند نیروی کار زیاد و زمان بیشتری است و کشاورزان مجبورند برای کار چند ساعته، چندین روز وقت بگذارند، در نتیجه مبارزه با آفات و بیماری ها در مزارع به تاخیر می افتد و این خود خسارت بار است.

کد خبر: 78078

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0