30 آذر 1402 - 9:00 ق.ظ

حمایت از نسل‌ جدید هسته‌های علمی انجام می‌شود

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اولویت این معاونت را حمایت از تشکل‌های دانشجویی شناسنامه‌دار و نسل جدید هسته های علمی اعلام کرد و گفت: در حوزه نوآوری اجتماعی توانستیم پشتیبانی معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه را از انجمن‌ها، کانون‌ها و هسته‌ها علمی تشکل‌ها و بسیج دانشجویی جلب کنیم.

به گزارش یاقوت نیوز؛ مهدی بادپا در مورد اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از تشکل‌های دانشجویی اظهار داشت: اولویت اول معاونت فرهنگی وزارت علوم حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های دانشجویی، ارتقای مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان و تقویت تشکل‌های شناسنامه‌دار اعم از کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، تشکل‌های اسلامی، هیات‌ها و بسیج دانشجویی است.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است که از جمله در حوزه نوآوری اجتماعی و فناوری علمی حمایت و پشتیبانی از نسل جدید انجمن‌های علمی فناوری دانشجویی و کانون‌های فرهنگی است. ما در این زمینه توانستیم حمایت معاونت فناوری وزارت علوم را در پشتیبانی از انجمن‌ها، کانون‌ها و هسته های علمی تشکل‌ها و بسیج دانشجویی جلب کنیم.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: همچنین از برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت تشکل ها و اردوهای تشرف رضوی حمایت کردیم و در این راستا تمام دبیران مجمع کانون‌های فرهنگی دانشگاه ها را به سفر تشکیلاتی زیارتی به عتبات عالیات عراق بردیم. کاروان اول متشکل از دبیران زن مجامع کانون‌ها به همراه تنی چند از کارشناسان خانم کانونی دانشگاه ها از پنجم آذر و کاروان دبیران کانونی آقایان ۱۲ آذر مشرف شدند. سفر دیگری هم برای دبیران منتخب تشکل‌های اسلامی به سوریه برنامه ریزی کردیم که جزییات آن اعلام می شود.

بادپا خاطرنشان کرد: برای تسهیل فعالیت تشکل‌ها از سال گذشته ابلاغیه های متعددی تهیه و به رییسان و معاونان دانشگاه ها تهیه و ارسال کردیم، همچنین وزیر علوم در نامه‌ای به رییس جمهور از ایشان خواست تا مکلف کند وزیران و مسئولان اجرایی کشور در جلسات دانشجویی شرکت کنند و به سوال های دانشجویان پاسخ دهند و امسال شاهد برگزاری نشست‌های خوبی همزمان با روز دانشجو با حضور معاونان رییس جمهور، وزیران و روسای سه قوه در دانشگاه‌های مختلف کشور بودیم.

 

 

حمایت از نسل‌ جدید هسته‌های علمی انجام می‌شود

 

گزارشی آماری از رویدادهای فرهنگی ۱۶ آذر ۱۴۰۱

وی با یادآوری انجام بررسی‌ و تحلیل‌ها در مورد برنامه‌های روز دانشجو امسال و انتشار آنها به زودی، در مورد برنامه‌های سال گذشته روز دانشجو گفت: سال گذشته نیز برای حمایت از فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی یک ابلاغیه ۱۸ بندی به روسای دانشگاه ها ارسال کردیم که تاکید آن حمایت از برگزاری برنامه های دانشجویی و تصدی گری نکردن دانشگاه ها در برگزاری مستقل برنامه ها بود. همچنین بعد از برگزاری مراسم ۱۶ آذر در مراکز آموزش عالی گزارشی از دانشگاه ها دریافت و از ۱۰۰ تشکل دانشجویی نظرسنجی شد و پایش و ارزیابی از اقدامات دانشگاه ها در برگزاری برنامه های روز دانشجو شد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در پایش برنامه های ۱۶ آذر ۱۴۰۱، سهم تشکل های اسلامی در برگزاری برنامه ها هشت درصد، بسیج دانشجویی ۱۱ درصد، انجمن های علمی ۱۰ درصد، کانون های فرهنگی ۱۰ درصد و دانشگاه ها ۴۲ درصد بود. همچنین از نظر ماهیت برنامه ها ۸۰ درصد فرهنگی اجتماعی و ۱۳ درصد سیاسی، ۳۰ درصد فضاسازی، ۱۴ درصد سخنرانی و پرسش و پاسخ، ۱۲ درصد مسابقات، ۱۴ درصد جشن و گرامیداشت، ۳ درصد نمایشگاه و اکران فیلم، ۳ درصد مناظره و میزگرد، ۱ درصد کرسی آزاد اندیشی، ۳ درصد دوره آموزشی و ۲ درصد بازدید علمی و فرهنگی بود.

نتایج این آمار نشان داد بعضی دانشگاه ها با دانشگاه مطلوب فرهنگی و اجتماعی و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی فاصله دارند. به اعتقاد ما فعالیت‌های دانشجویی تشکل‌ها و پرداختن دانشگاه ها به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وعرصه‌های مختلف خدمات‌رسانی نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری دانشگاه نسل۴ و ۵ نسبت به محیط جامعه است.

بادپا تصریح کرد: تاکید و اولویت ما در معاونت فرهنگی وزارت علوم، حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی شناسنامه دار است. تلاش برای افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان، اساتید و دانشگاهیان در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها است، بنابراین برنامه های ویژه ای در راستای توسعه سیاسی دانشگاهیان طراحی شده است.

دانشگاه های سراسر کشور امسال برای بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو مراسم های مختلف برگزار کردند و مقامات و مسوولان کشوری به صورت چشمگیری در آن شرکت و رکورد حضور در مراکز آموزش عالی را زدند و از مسایل کشوری و بین المللی برای دانشجویان سخن گفتند.

رییس جمهور، رییس قوه قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، سخنگوی دولت، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، ‌ وزیر کشور، وزیر علوم، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر امور خارجه، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی، شهردار تهران، دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی از جمله مقامات کشوری بودند که با حضور در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پای دغدغه های دانشجویان نسبت به مسایل مختلف کشوری و بین المللی نشستند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین المللی باردیگر برای آینده سازان کشور تشریح کردند.

کد خبر: 85675

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0