حفظِ بکر بودن منطقه تیمره اولویت ما است

یاقوت نیوز- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپایگان گفت: حفظِ بکر بودن منطقه تاریخی «تیمره» اولویت ماست و از این رو سعی می کنیم در نوروز با استفاده از ظرفیت راهنمایانِ بومی و محلی گردشگران را به مناطقی هدایت کنیم که آسیبی به سنگ نگاره های تیمره وارد نشود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ مصطفی قانونی افزود: گرچه با محدودیت نیروهای یگان حفاظت در منطقه تیمره مواجه‌ایم اما برای حفاظت از سنگ نگاره‌های منطقه تاریخی آن کوشیده ایم که از راهنمایانِ بومی و البته سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنیم تا گردشگران به عمق منطقه تاریخی نفوذ پیدا نکنند.

سنگ نگارهای گلپایگان آثاری متعلق به پیش از تاریخ هستند که در منطقه وسیع تیمره قرار دارند. این منطقه وسیع تاریخی به طور مشترک بین استان‌های اصفهان، مرکزی و لرستان قرار دارد.

وی ادامه داد: راهنماهای گردشگری در محور اولیه تیمره که قابلیت بازدید دارد و حس کنجکاوی گردشگران را اغنا می کند فعال هستند تا کمتر شاهد آسیب به این سنگ نگاره‌های تاریخی باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان اظهار داشت: در منطقه وسیع تیمره آسیب‌های منابع طبیعی، محیط زیستی و میراثی وجود دارد و به همین دلیل نیروهای یگان حفاظت این سه نهاد گشت مشترکی دارند تا با هم پوشانی بیشتر، حفاظت شایسته تری از این منطقه انجام شود.

قانونی یادآور شد: سنگ نگاره‌های منطقه «تیمره»، ارگ تاریخی «گوگد»، «منار سلجوقی» و «مسجد جامع گلپایگان» جزو مناطقی هستند که به طور معمول در نوروز بیشترین بازدید گردشگران را در بین جاذبه‌های گردشگری شهرستان به خود اختصاص می دهند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپایگان گفت: همچنین محور گردشگری جدیدی در بافت مرکزی شهر گلپایگان، در نوروز پیش رو برای بازدید گردشگران برنامه ریزی و اجرا شده است.

اولویت ما حفظِ بکر بودن منطقه تاریخی «تیمره» است

قانونی افزود: این محور گردشگری شامل «امام زادگان سید السادات»، مسجد سلجوقی گلپایگان، بازار تاریخی دور صفوی، منار سلجوقی گلپایگان، حمام قاجاری «ملا اسدالله» معروف به «حمام بهشت» و حمام قاجاری «آقا حسین» است.

وی ادامه داد: این بناها هم اکنون قابلیت بازدید گردشگران را دارند و راهنمای گردشگری در آن‌ها مستقر شده است.

قانونی گفت: امسال ۱۰ هزار راهنمای گردشگری در اتاقک های استقبال از مسافران نوروزی و بناهای قابل بازدید به گردشگران عرضه می‌شود تا گردشگران ضمن شناخت بهتر از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی این شهرستان، اطلاعات مراکز اسکان را هم در اختیار داشته باشند.

به گزارش ایرنا، گلپایگان یکی از شهرستان های استان اصفهان است و با پیشینه باستانی و تاریخی هفت هزار ساله حدود ۲۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد که ۲۹ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مسجد جامع، مناره سلجوقی، امامزاده هفده تن، ارگ گوگد، بازار سنتی، امامزاده سیدالسادات، پل قاضی زاهد، آرامگاه ناصر بن علی، قلعه تاریخی روستای وانشان، خانه‌های تاریخی شجاع نظام و معظمی و سنگ نگاره‌های تاریخی منطقه تیمره واقع در غرغاب از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان بشمار می آید.

این شهرستان با بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت و سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و ۵۲ روستا و آبادی در ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان است.

کد خبر: 89379

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0