2 آبان 1402 - 2:00 ب.ظ

حدود ۳۲ هزار متقاضی در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام کردند

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: با اشاره به راه اندازی سامانه فرزند خواندگی بهزیستی از سال ۱۳۹۹ گفت: از ابتدای راه اندازی این سامانه تا به امروز ۳۱ هزار و ۹۲۳ هزار متقاضی فرزند خواندگی در این سامانه ثبت نام کرده اند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌مهری سادات موسوی روز سه شنبه درباره آخرین وضعیت متقاضیان فرزندخواندگی در بهزیستی اظهار داشت: از حدود ۳۲ هزار متقاضی ثبت شده، ۵۶ درصد متقاضی فرزند دختر، ۲۱ درصد متقاضی فرزند پسر و بقیه خواهان هر دو بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون هشت هزار خانواده متقاضی در انتظار دریافت سرپرستی فرزند هستند، خاطرنشان کرد: از مجموع تقاضاهای ثبت شده، پنج درصد متقاضیان درخواست فرزند بیمار و ۲ درصد متقاضیان درخواست فرزند دارای معلولیت را داشته اند.

موسوی، ساماندهی وضعیت مراقبت غیرقانونی کودکان، بهره مندی فرزندخوانده از حقوق پدران و مادران زیستی، توجه قانونگذار به نظرات تخصصی و کارشناسی قبل و حین فرزند پذیری، مشکلات و چالش ‌های اخذ شناسنامه، فرهنگ سازی در خصوص پذیرش کودکان معلول و در سنین بالاتر از سن شیرخوارگی و یا ۲ و ۵ سال و فرهنگ سازی در زمینه عدم کتمان فرزند پذیری و را از موارد مهم اصلاح و بررسی در قانون فرزندخواندگی دانست.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همچنین موضوع راهکارهای ایجاد محرمیت و پیگیری موضوع در جلسات برگزار شده با حوزه علمیه و دفاتر مراجع عظام و طولانی بودن فرآیند اعطای مجوز قضایی از دیگر موارد قابل بررسی در این قانون است.

حدود ۳۲ هزار متقاضی در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام کردند

متقاضیان فرزندخواندگی می‌توانند به سامانه فرزندخواندگی سازمان بهزیستی کشور مراجعه کنند.

قانونی در سال ۱۳۵۳ با محوریت مباحث قیومیت و فرزندخواندگی تصویب شد. در سال ۱۳۹۲ نیز این قانون دوباره با رفع موانع قانونی تصویب و ابلاغ شد.

در قانون قبلی سن فرزندخواندگی تا ۱۲ سال بود اما در قانون جدید تا ۱۶ سالگی افزایش یافته است. در قانون قبلی مرخصی دوره مراقبت برای مادر (فرزندخواندگی زیر ۳ سال) وجود نداشت اما در قانون جدید ۳ ماه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است. در قانون قبلی مشاوره چندانی قبل از سرپرستی وجود نداشت اما در قانون جدید دفتر مشاوره دینی توسط حوزه علمیه قم با همکاری بهزیستی مشاوره قبل از سرپرستی داده می شود.

در قانون قبلی امکان سپردن سه گروه از کودکان وجود داشت طفلی که جدپدری یا مادرش شناخته شده نبود(طفلی جد پدری یا مادرش در قید حیات نباشند) کودکانی که به موسسه عام المنفعه سپرده شده و تا سه سال پدر و مادر و یا جد پدری او مراجعه نکنند اما در قانون جدید علاوه بر سه گروه قبلی ۲ گروه دیگر اضافه شدند: افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و تا دو سال پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکنند و افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و هیچ یک از پدر مادر و یا جد پدری و وصی منصوب صلاحیت سرپرستی را نداشته باشد.

کد خبر: 83197

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0