جنگ غزه و چالش آزادی بیان در دانشگاه‌های جهان

جنگ خونینی که از ۴۵ روز پیش در غزه آغاز شد، چالشی تازه برای دانشگاه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان در رویارویی با اعتراضات دانشجویی به کشتار غیرنظامیان توسط صهیونیست‌ها ایجاد کرده؛ موضوعی که ادعای آزادی بیان در غرب را زیرسوال برده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ نبرد میان نیروهای مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی در حالی وارد چهل و پنجمین روز خود شده است که بمباران مناطق مسکونی، بیمارستان ها و مدارس غزه همچنان ادامه دارد و گزارش هایی تکان دهنده از نوار غزه مخابره می شود.

دفتر اطلاع رسانی دولتی فلسطین در غزه روز یکشنبه در آخرین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه به بیش از ۱۳ هزار نفر از جمله پنج هزار و ۵۰۰ کودک و سه هزار و ۵۰۰ زن رسیده و ۶ هزار نفر نیز مفقود شدند. در همین حال، سازمان جهانی بهداشت پس از ورود تیمی از کارشناسان خود به بیمارستان الشفا در نوار غزه، آن را “منطقه مرگ” خواند و از وجود یک گور دسته‌جمعی در ورودی این بیمارستان خبر داد.

گفته می‌شود صدها بیمار، کارکنان و آوارگانی که به این بیمارستان پناه آورده بودند، در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی محل را ترک کرده اند، هرچند نیروهای اسرائیلی حین خروج افراد، چهره برخی مردان را اسکن کرده و سپس آنها را با خود می‌بردند.

یونیسف ضمن درخواست آتش بس اعلام کرد که هیچ کجای نوار غزه برای یک میلیون کودک فلسطینی امن نیست. سازمان ملل هم خواستار آتش بس فوری شده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. حمایت امنیتی و نظامی غرب به ویژه آمریکا از رژیم اسرائیل به بهانه دفاع از خود، به طور عملی چراغ سبز و مجوزی به این رژیم برای کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است.

تارنمای «یونیورسیتی ورد نیوز» در گزارشی از اوضاع این روزهای دانشگاه ها در کشورهای مختلف نوشت: جنگ غزه موسسات آموزش عالی را با چالش نحوه برخورد با دیدگاه های به شدت مخالف و تقابل آزادی های مهم با نگرانی های امنیتی روبرو کرده است.

در ایرلند بیش از ۶۰۰ دانشگاهی در نامه ای سرگشاده که در آیریش تایمز منتشر شد، حملات اسرائیل را به غزه به عنوان پاکسازی قومیتی و خشونت نژادی محکوم کردند.

در آمریکا، مینوش شفیق استاد و رییس دانشگاه کلمبیا بعد از آنکه در جنگ تنها درباره حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل سخن گفته بود، متهم به سوگیری و تعصب شد. زبیده جفر روزنامه نگار آفریقای جنوبی از جمله منتقدان او بود. البته شفیق چند روز بعد در بیانیه دیگری به بحران غزه هم اشاره کرد.

تنش ها در اعتراضات هواداران فلسطین و اسرائیل در روز ۱۲ اکتبر در این دانشگاه بالا گرفت که باعث شد مسئولان دانشگاه دسترسی به پردیس دانشگاه را محدود کنند.

 

جنگ غزه و چالش آزادی بیان در دانشگاه های جهان

تعلیق گروه های دانشجویی
دهم اکتبر دانشگاه کلمبیا فعالیت دو گروه دانشجویی حامی فلسطین شامل گروه عدالت برای فلسطین و صدای یهود برای صلح را تعلیق کرد. بعد از این اتفاق، ممنوعیت های مشابهی در دانشگاه های ایالتی فلوریدا و دانشگاه براندیس در بوستون اعلام شد.

در دانشکده پیشبرد علوم و هنر کوپر در نیویورک وکوپر (حامی اسراییل) اعتراضات دانشجویی برپا شد که شعار فلسطین آزاد سر می دادند. در این اعتراضات ادعا شده بود که چهار دانشجوی یهودی برای فرار از جمعیت دانشجویان، در کتابخانه پناه گرفته اند. در حالی که رییس دپارتمان پلیس نیویورک اعلام کرد پلیس در تمام طول اعتراضات حضور داشته و هیچ تهدید مستقیم، آسیب یا تهدیدی برای هیچ دانشجویی در این دانشکده رخ نداده است.

در دانشگاه کرنل در ایتاکا نیز راسل ریکفورد استاد تاریخ دانشگاه در یک گردهمایی در خارج از دانشگاه، حمله حماس به اسرائیل را “شعف‌آور” و “انرژی‌بخش” بیان کرده بود. اما مارتا ای پولاک، رییس دانشگاه کرنل در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات استاد تاریخ گفت که این اظهارات دیدگاه دانشگاه نیست.

تالیا درور، دانشجوی یهودی دانشگاه کرنل نیز روز ۱۵ نوامبر در کمیته راه ها و روش های مجلس نمایندگان آمریکا به انتقاد از دانشجویان و اساتید این دانشگاه پرداخت و گفت دانشجویان، اساتید و مدیران دانشگاه کرنل از حملات حماس حمایت کردند. مجمع دانشجویی کرنل نیز با صدور قطعنامه‌ای با حمایت از اقدامات حماس، تمام تقصیر را متوجه اسرائیل دانست.

جنگ غزه و چالش آزادی بیان در دانشگاه های جهان

 

تعلیق اعضای هیات علمی دانشگاه

۱۶ نوامبر، در دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز، دکتر دارن کلاگمن مدیر مراقبت‌های ویژه قلب کودکان که یهودی است، اقدام به انتشار مطالب ضد فلسطینی در رسانه‌های اجتماعی کرد. این پزشک کودکان در این پیام ها در شبکه های اجتماعی، فلسطینی ها را خون آشام و حیوانات وحشی نامیده بود و ضمن حمایت از کشتار مردم غزه، در پیام دیگری خواستار قتل عام همه فلسطینی ها شده بود. براین اساس او به مرخصی فرستاده شد و تا زمان انجام تحقیقات کامل تعاملی با بیماران یا دانشجویان نخواهد داشت.

اظهارات نژادپرستانه این پزشک یهودی نگرانی هایی در میان بیماران و کادر درمان بوجود آورده است و توانایی او برای درمان بیماران مسلمان و فلسطینی زیر سوال رفته است.

زینب چودری، مدیر شورای روابط آمریکایی-اسلامی، گفت: اظهارات نفرت انگیزی دکتر کلاگمن، عمیقاً نگران کننده است و باید به سرعت و شفاف بررسی شود. پزشکی که این عقیده را دارد که یک قومیت کمتر از انسان است و از نابودی آنها حمایت می‌کند، نمی‌توان اعتماد کرد که به تعهدات اخلاقی خود برای خدمت به بیماران عمل کند.

در استرالیا، نشریه سیدنی مورنینگ هرالد گزارش داد دانشگاه سیدنی به دانشجویان و کارکنان دانشگاه اعلام کرد هیچ گونه بیانیه یا اظهارنظری را در مورد حمایت از حملات حماس تحمل نخواهد کرد.

براساس گزارش نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، دانشگاه هانگ سنگ هنگ کنگ یک گفت وگوی دانشجویی برنامه ریزی شده را در مورد بحران غزه لغو کرد که این امر نگرانی هایی را در مورد آزادی بیان بوجود آورد.

جنگ غزه و چالش آزادی بیان در دانشگاه های جهان

اعتراضات در کانادا

تنش ها در دانشگاه کنکوردیا در مرکز شهر مونترال به نزاع تبدیل شد. به گفته پلیس مونترال، در پی درگیری شدید بین دانشجویان بر جنگ در غزه، سه نفر مجروح شدند و یک زن ۲۲ ساله دستگیر شد. پلیس بلافاصله برای مداخله فراخوانده شد.

در همین حال دانشگاه مونترال، یانیس عرب استاد تاریخ این دانشگاه را تعلیق کرد. او در جریان رویارویی دانشجویان در دانشگاه کنکوردیا به توهین به یک دانشجوی یهودی متهم شد.

به گفته رییس دانشگاه کنکورد، در جریان مشاجره دانشجویان و برخی افراد خارج از دانشگاه، به تیم خدمات ایمنی و پیشگیری پردیس که سعی در مداخله داشتند حمله شد و در این ماجرا یک دانشجو مجروح شد. او همچنین از کشف یک صلیب شکسته در یکی از ساختمان های دانشگاه خبر داد.

شبکه سی‌بی‌سی نیوز نیز گزارش داد که دانشجویان سه دانشگاه در مونترال شامل کنکوردیا، مک گیل و دانشگاه مونترال روز نهم نوامبر به نشانه همبستگی با فلسطینی‌های غزه دست به اعتصاب زدند.

در ایتالیا، سازمان رسانه ای People’s Dispatch گزارش داد که دانشجویان با اشغال دانشگاه ناپل در روز ششم نوامبر، خواستار آتش بس و پایان همکاری این دانشگاه با اسرائیل شدند.

رویارویی آموزش عالی باید با جنگ اسرائیل و فلسطین که مورد مناقشه گروه های مخالف است، یک موضوع پردرسر محسوب می شود.

واشنگتن پست در سرمقاله‌ای با عنوان «برای دانشگاه‌ها، هرچه درباره موضوعات بحث‌برانگیز کمتر گفته شود، بهتر است»، خواستار پایبندی مجدد کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا به اصول گزارش کالون دانشگاه شیکاگو شد. این گزارش در سال ۱۹۶۷ که در جریان تحولات دانشگاه ها در جنگ ویتنام تهیه شد. گزارش کالون می‌گوید: دانشگاه خانه و حامی منتقدان است. خود منتقد نیست. باشگاه، انجمن تجاری یا لابی نیست.

این گزارش می‌گوید، وقتی دانشگاهی «موضع جمعی» اتخاذ می‌کند، مانع از آزادی کامل مخالفت‌هایی می شود که باعث رشد دانشگاه می شود. علاوه بر دانشگاه شیکاگو، حدود ۸۲ کالج و دانشگاه این گزارش را که “اصول شیکاگو” شناخته می شود، امضا کرده اند که راهنمای آزادی بیان است.

گاسانت آباردر مدیر رسانه‌ای در دانشگاه کیپ غربی، گفت بخشی از کاری که دانشگاه‌ها انجام می‌دهند این است که ایده‌ها را در یک فضای آکادمیک به چالش بکشند و گفت و گوها را تسهیل کنند که می تواند به راه‌حل‌هایی منجر شود.

کد خبر: 84443

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0