15 مهر 1402 - 9:00 ق.ظ

یک نکته در باب سرنوشت یارانه بنزین در برنامه هفتم توسعه کشور

تکلیف راستای عدالت در توزیع درآمد !؟

مسئولان ما، اعم از وزیر و وکیل یک اخلاقی دارند و آن عبارت از این است که می‌خواهند همه کارها را با حفظ سمت(!؟) به انجام برسانند. البته بعید است که جز رقبای سیاسی ، فرد دیگری از مردم عادی با این مشی آن‌ها مخالفت جدی داشته باشد. مع‌الوصف این رویکرد ، بقول آن هم‌ولایتی ما، یک حُسن خوب دارد و یک حُسن بد!؟

یاقوت نیوز؛ نادر مجیدی آهی

خوب از این است که برخی از  اقدامات اگر به نتیجه نرسند، هزینه چندانی برای مدعی حل آن ندارد. که می‌آیند و می‌گویند  و می‌روند و کسی هم کاری به آن‌ها ندارد. که لابد خواننده نکته‌سنج، مثال‌های متعدد آن را در نظر می‌آورد. اما در کشور، چیستان‌های معظمی از مشکلات در هر حوزه  وجود دارد که به این سادگی راهکاری برای حل توأم با حفظ سمت مسئول مربوطه، جهت آن پیدا نمی‌شود و این همان حُسن بد! در این  ماجراست.

تجربه نشان داده است که در این موارد برای کاهش هزینه‌های یادشده، راه‌حل‌های خاصی اتخاذ می‌گردد. بارزترین آن این رسم است که در ابتدا اسامی تغییر می‌کند. مثلاً مالیات پنهان یا همان هزینه دلاری مردم، نام‌اش می‌شود تورم، و در عوض قیمت ریالی بعضی اقلام،  می‌شود یارانه پنهان. موارد دیگری هم می‌شود نوشت.

یکی از این مشکلات، موضوع  حامل‌های انرژی است. که به زبان ساده خودمان می‌شود بحث یارانه و قیمت بنزین. مشکل بالابلندی که نگاه به ارتفاع آن هوش و کلاه را از سر بیننده می‌پراند. موضوعی که مسولان درباره‌اش انواع راهکارهای ممکن و محال را به‌عنوان عصای سحرآمیز همه مشکلات ادعا کرده و می‌کنند. یک‌بار هم به یاد داریم که در آن صبح جمعه مشهور، به آن تلخی برایش تعیین تکلیف گردید.

امروز خواندیم که این موضوع مجدداً در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه کشور موردتوجه قرارگرفته است. خلاصه‌ای از آن را محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق به روزنامه دنیای اقتصاد این‌طور گفته است:

در مورد نرخ بنزین آزاد در برنامه هفتم صحبتی نکردیم. فقط در ماده ۳۱ برنامه هفتم توسعه، به دولت اجازه دادیم که در راستای عدالت در توزیع درآمد (عین عبارت جناب زنگنه!)  به‌جای اینکه بنزین را به خودرو بدهد، این امکان را داشته باشد تا این سهمیه را به سرپرست خانوار یا به‌حساب افراد واریز کند و این سهمیه بین ذی‌نفعان قابل‌مبادله هم باشد تا افرادی که این سهمیه رادارند، اما نمی‌خواهند استفاده کنند بتوانند آن را به دیگران بدهند. در این ماده همچنین آمده که دولت مجاز است که سهم افراد یا خودرو را کم کند و آن را ۳۰ لیتر یا ۶۰ لیتر در ماه کند. اما از سوی دیگر نرخ بنزینی که به‌صورت سهمیه‌ای می‌دهد در طول برنامه تغییر نکند. اما اینکه قیمت بنزین آزاد تغییر کند یا خیر، این اختیار را به دولت دادیم تا دولت در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

ترجمه عبارات فوق شاید مشکل نباشد! بنزین یارانه‌ای گران نمی‌شود. حتی آن را به همه خواهند داد. اما اختیار کم‌وزیاد کردن سهمیه و گران کردن بنزین آزاد با دولت است. در این طرح کسانی که ماشین ندارند، می‌توانند سهمیه حداکثر 30 لیتری خود را (به قیمت؟) به دیگران بفروشند.

در اطراف این اظهارات یک مثنوی می‌توان نوشت و مجال آن را نداریم. اما تفسیر این اظهارات جناب زنگنه را خبرگزاری تسنیم از قول دکتر رضا غلامی اقتصاددان، چنین آورده است: در زمان حاضر شاهد جدی شدن طرحی هستیم که چند سالی است زمزمه‌های آن مطرح‌شده است. به‌طور خلاصه این طرح نیز مربوط به اعطای بنزین به مردم به‌جای خودروها است.  اینکه اگر مردم را در یک موضوع شریک (سهامدار) کنیم نه‌تنها برای افزایش قیمت و گران سازی مقاومت نمی‌کنند، بلکه همراهی هم خواهند کرد.

وی افزود: طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد بجای خودرو، طرحی عوام‌فریبانه با شعار عدالت است که نیم‌نگاهی به آرزو یا توهم افرادی  از  مردم،  به درآمد پولی بالاتر در کوتاه‌مدت دارد.

کد خبر: 82179

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0