18 آذر 1402 - 12:45 ق.ظ

تردید غرب در حمایت‌ها، چالش جدید اوکراین در تامین امنیت

تردید آمریکا و اتحادیه اروپا درباره ادامه حمایت‌ها از اوکراین به چالش جدیدی برای دولت کی‌یف تبدیل شده‌است؛ موضوعی که در نهایت می‌تواند به‌نفع روسیه در این جنگ تمام شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ فایننشال تایمز نوشت این هفته می‌تواند نقش مهمی در آینده اوکراین داشته باشد. درحالی که غرب حمایت نامحدود از اوکراین را وعده داده است، آمریکا و اتحادیه اروپا با چالش ناشی از تامین بودجه جدید برای اوکراین دست وپنجه نرم می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چهارشنبه گذشته در سخنرانی ویدئویی در بین رهبران گروه هفت به صراحت گفت: امید روسیه به یک چیز است: این‌که سال آینده انسجام جهان آزاد دچار فروپاشی شود. روسیه امیدوار است که آمریکا و اروپا دچار ضعف شوند و از اوکراین حمایت نکنند.

فایننشال تایمز نوشت: درخواست زلنسکی لفاظی نیست. تنها چند ساعت بعداز سخنرانی او، سنای آمریکا با تازه‌ترین درخواست کاخ سفید برای تصویب قانونی که مجوز حمایت مالی ۶۰ میلیاردلاری به اوکراین را می‌دهد، مخالفت کرد. در سراسر منطقه آتلانتیک نیز، پیشنهاد کمیسیون اروپا درباره اختصاص ۵۰ میلیارد یورو بودجه برای حمایت از اوکراین در چهار سال آینده در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا در هفته آینده و چند ماه بعد از اختلاف بین کشورهای عضو درباره نحوه تامین این بودجه در حالت معلق بسر می‌برد.

تردید غرب در حمایت‌ها، چالش جدید اوکراین در تامین امنیت

بدون تصویب یکی از این بسته‌های مالی، امنیت مالی بلندمدت اوکراین زیر سوال خواهد بود. اگر هیچ یک تصویب نشود این کشور با آینده تاریکی مواجه خواهد شد.

فایننشال تایمز در ادامه آورده است: در لحظه‌ای که اوکراین از تعهدات بلندمدت مالی و نظامی غرب به‌عنوان سنگری در برابر تجاوزات طولانی‌مدت روسیه مستاصل شده است، فقدان منابع کافی از سوی دو حامی مهم آن، تردیدهایی را در اراده متحدان آمریکایی و اروپایی آن برای ادامه کمک‌ها ایجاد کرده است.

در رابطه با اتحادیه اروپا، فقط حمایت مالی در خطر نیست. انتظار می‌رود این اتحادیه به‌عنوان حامی یکپارچگی کی‌یف با غرب و چشم‌انداز عضویت نهایی اوکراین در این اتحادیه عمل کند، اما مخالفت مجارستان مانع این کار شده است.

آنچه که اوکراین را نگران کرده این است که حمایت از این کشور- که تا پیش از این مورد توافق گسترده حزبی بود -به یک ابزار چانه‌زنی برای هر دو سوی آتلانتیک تبدیل شده است.

فشار مالی بر اوکراین، شدید و بی‌وقفه است و دولت این کشور از همه درامدهای مالیاتی خود برای پوشش دادن هزینه‌های دفاعی استفاده می‌کند که این هزینه‌ها برابر با تقریبا نیمی از هزینه‌های عمومی آن است. در حالی که اوکراین تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح و آموزش نظامی دریافت کرده به کمک خارجی برای پرداخت خدمات دولتی و عمومی، حقوق و دستمزد و مزایا نیاز دارد. بر اساس طرح بودجه که ماه گذشته در پارلمان اوکراین تصویب شد، تامین این هزینه‌ها شامل ۴۱ میلیارد دلار بودجه مازاد در سال آینده است.

به نوشته فایننشال تایمز، اوکراین بر روی کمک ۱۸ میلیارد دلاری از اتحادیه اروپا، ۸.۵ میلیارد دلار از آمریکا، ۵.۴ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول، ۱.۵ میلیارد دلار از سایر بانک‌های توسعه و ۱ میلیارد دلار از انگلیس حساب باز کرده‌است و در عین حال همچنان در حال رایزنی با شرکای دیگر این کشور مانند ژاپن و کانادا است.

این رسانه افزود: اگرچه -هر اتفاقی هم که در واشنگتن یا بروکسل رخ دهد- بخشی از این پول پرداخت خواهد شد، اما کی‌یف در ماه آینده به پول نقد نیاز دارد. اگر رایزنی‌های این کشور به نتیجه نرسد و نتواند به اندازه کافی وام بگیرد، ممکن است به تامین مالی این پول توسط بانک مرکزی متوسل شود که این امر می تواند تورم فوق العاده را ایجاد کرده و ثبات مالی این کشور را در معرض خطر قرار دهد.

اقدام مجارستان برای جلوگیری از اختصاص کمک بیشتر به اوکراین، زنگ هشدار را برای این کشور به صدا در آورده است. مجارستان وعده داده به‌عنوان بخشی از اهرم فشار خود بر اتحادیه اروپا برای آزادسازی دارایی بوداپست به بهانه نقض در قوانین، مانع از حمایت بیشتر از کی‌یف شود.

تردید غرب در حمایت‌ها، چالش جدید اوکراین در تامین امنیت

در واشنگتن، کاهش حمایت عمومی از اوکراین با طولانی‌شدن جنگ و شکست دموکرات‌ها در کنترل مجلس نمایندگان آمریکا پس از انتخابات میان‌دوره ای، به ایجاد یک بن‌بست سیاسی منجر شده است.

در هفته‌های اخیر جمهوریخواهان خواستار ارتباط دادن کمک بیشتر به اوکراین با تدابیر مهاجرتی سختگیرانه در مرز جنوب شده‌اند که با مخالفت دموکرات‌ها مواجه شده است.

با ته‌کشیدن پول نقد برای اوکراین، مقامات کاخ سفید به‌طور فزاینده‌ای نگران و ناامید شده‌اند. لحن جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا این هفته‌به ‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. او هشدار داد اگر اوکراین به حال خود رها و روسیه پیروز شود، ولادیمیر پوتین ممکن است به یک متحد ناتو حمله کند و آمریکا را وارد جنگ کند.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود با استناد بر داده‌های گردآوری شده توسط موسسه کیل، نوشت: به‌طور کلی، کمک‌های غرب به اوکراین در پاییز امسال به پایین‌ترین حد خود رسید. ارزش تعهدات جدید بین ماه اوت و اکتبر (مرداد و مهر) ۸۷ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بود، در حالی که تنها ۲۰ ایالت از ۴۲ ایالتی که موسسه کیل بررسی کرده، درباره ارائه بسته‌های کمکی جدید به اوکراین در سه ماه گذشته متعهد شدند که پایین‌ترین سهم از زمان شروع جنگ بوده است.

این رسانه هفت روز آینده را برای آینده اوکراین حیاتی توصیف کرد و نوشت: انتظار می‌رود صندوق بین‌المللی پول، روز یکشنبه آخرین گزارش به‌روز شده خود را درباره اوکراین منتشر کرده و ابعاد موقعیت و نیازهای مالی احتمالی آن را تشریح کند.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه و در سراسر این هفته درباره توافق بر سر بسته مالی اوکراین مذاکره خواهند کرد. مقامات کاخ سفید و دموکرات‌ها نیز همچنان امیدوار به دستیابی به توافقی درباره بودجه اوکراین هستند. آنها نگران تاثیر فوری چنین بن‌بستی نیستند اما شکست در کمک‌رسانی به کی‌یف و تاثیر در آن در نقش رهبری آمریکا، آنها را نگران کرده است.

مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، این هفته گفت: ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی ما نشان می‌دهد پوتین معتقد است که اوکراین ظرف چند ماه بدون حمایت مجدد آمریکا سقوط خواهد کرد. چرا در این برهه، باید به پوتین ثابت کنیم که درست می‌گوید؟

مایکل بنت سناتور دموکرات از ایالت کلرادو نیز در بیانیه‌ای به فایننشال تایمز گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که اختلال در سالن کنگره ، مانع از انجام تعهدات اخلاقی آمریکا برای تامین مالی اوکراین شود. اگر نتوانیم دست‌به کار شویم، این پیامی وحشتناک به پوتین ارسال خواهد کرد.

فایننشال تایمز درپایان نوشت: در حالی که اوکراین وارد دومین زمستان متوالی می‌شود و روسیه در حال استفاده از یک انبار موشکی بزرگ برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی و گرمایش حیاتی این کشور است، ناکامی غرب در حفظ خطوط حیاتی مالی، ضربه سنگینی به روحیه سربازان اوکراینی است.

کد خبر: 85157

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0