18 بهمن 1402 - 2:00 ب.ظ

تاجیکستان برای برگزاری جشن‌های نوروز آماده می‌شود

یاقوت نیوز- شهردار دوشنبه پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه مقدمات برگزاری جشن‌های بزرگ نوروز (سال ۱۴۰۳) از هم‌اکنون در این کشور آغاز شده است، اعلام کرد که جشن‌های اصلی تعطیلات در سطح جمهوری با میزبانی دوشنبه برگزار خواهد شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ تارنمای آسیاپلاس با اعلام این خبر نوشت: بر اساس مصوبه رستم امامعلی شهردار پایتخت، جشن اصلی نوروز (۱۴۰۳) با حضور امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان در میدان استقلال شهر دوشنبه برگزار می‌شود. میزبان جشنواره اصلی نوروز تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ شهر خجند این کشور بود.

بر اساس این مصوبه در مراسم جشن‌های نوروز سال جدید، شادپیمایی (کارناوال) نوروزی، برنامه‌های فرهنگی و تفریحی و مسابقات مختلف ورزشی در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

به مناسبت عید نوروز تعدادی فعالیت ورزشی و فرهنگی از جمله کشتی، اسب دوانی، بزکشی در دوشنبه و سایر مناطق کشور تاجیکستان نیز برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر جشن‌های اصلی در میدان استقلال دوشنبه، برنامه های فرهنگی و موسیقی نیز در تمام پارک ها و محله های شهر برگزار می‌شود.

آسیاپلاس نوشت: نوروز که در زبان‌های فارسی، دری و تاجیکی به معنای روز نو است، جشن سنتی سال نو ایرانیان است که علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای منطقه نیز از جمله افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان برگزار می‌شود. بسیاری از مردم در غرب و جنوب آسیا، شمال شرقی چین، کریمه و همچنین آلبانی، بوسنی، کوزوو و مقدونیه نیز نوروز را جشن می‌گیرند.

در سپتامبر ۲۰۰۹ (شهریور ۱۳۸۸)، آژانس فرهنگی سازمان ملل (یونسکو)، نوروز را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت قرار داد. در ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ (۴ اسفند ۱۳۸۸)، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی نوروز را به رسمیت شناخت.

در تاجیکستان، نوروز نه تنها مناسبتی برای جشن‌های سنتی، بلکه یک رسم عمیقا ریشه‌دار است.

تاجیکستان برای برگزاری جشن‌های نوروز آماده می‌شود

بر اساس سنت‌های نوروزی تاجیکستان، روی سفره هفت سین باید هفت نوع غذا وجود داشته باشد که با حرف «س» شروع می‌شود. کودکان به طور فعال در جشن شرکت می‌کنند، صبح زود روز اول بهار دور هم جمع می شوند، به همسایه‌های خود تبریک می‌گویند و در عوض غذاهای خوشمزه دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا جشن سنتی نوروز دراین کشور چند سالی است که احیا شده و مردم فرهنگ دوست تاجیک نوروز را به هم شادباش می گویند و پنج روز اول بهار هر سال نیز به مناسبت جشن های نوروزی در این کشور تعطیل رسمی اعلام می شود.

در تاجیکستان مراسم سیزده بدر و یا مراسم چهارشنبه سوری وجود ندارد و فقط جشن نوروز در یک تا پنح روز تجلیل می شود. نوروز در این کشور به نام «جشن بزرگ»، معروف است.

تاجیکستان برای برگزاری جشن‌های نوروز آماده می‌شود

جشن بزرگ نوروز درتاجیکستان به شکل دسته جمعی در دو تا پنج روز خلاصه می شود. همه مردم شهر در محلی به نام نوروزگاه جمع شده و در این مکان، بخصوص روز اول در برنامه های مختلف فرهنگی هنری ورزشی شرکت می‌کنند.

از نوروز سال ۹۲ در سفره های نوروزی این کشور علاوه بر «هفت سین» و «هفت شین»، «هفت میم» نیز اضافه شده است.

بر همین اساس اکنون در برابر سمنو و سمبوسه و شمع و شیر، ماهی و میسه نیز سفره های نوروزی تاجیکان را زینت می دهد. شهد، شیر، شیرینی و شکر ناب، شمع، شمشاد و شایه اندر خوان، هفت شین تاجیکی ها را تشکیل می دهد.

کد خبر: 87743

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0