14 مرداد 1402 - 8:00 ق.ظ

بومی‌سازی و تولید پروتز ترمیمی فک و صورت ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی

شرکت دانش بنیان کشورمان با بومی‌سازی فناوری پیشرفته پروتزهای سفارشی ترمیم فک، صورت و جمجمه که پیشتر از اروپا وارد می‌شد، ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، تعدادی از جراحان کشور را به دلیل کیفیت بالای این محصول و با قیمت ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی ترغیب به استفاده از آن کرده است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ شرکت دانش بنیان درمان‌آفرین نواندیش آفاق (داناول) یکی از مجموعه‌های مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متشکل از مهندسان و جراحان باسابقه و علاقمند به حوزه تولید و تحقیق و توسعه بوده و همواره سعی در ایجاد ارتباط بین فضای آکادمیک و صنعت داشته است.

این مجموعه با ۱۵ سال تجربه تحقیق و توسعه روی پلیمرهای زیست سازگار در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه علوم پزشکی تهران کار خود را آغاز کرد و با اخذ مجوزهای مربوطه، ساخت پروتزهای سفارشی برای ترمیم شکستگی های استخوان جمجمه، فک و صورت را در دستور کار قرار داد.

محققان ایرانی این شرکت فناور، با استفاده از پرینت ۳ بعدی، نرم‌افزار خاص و سی تی اسکن موفق به طراحی و ساخت پروتزهای فک، صورت و جمجمه شدند که افتخاری بزرگ برای کشور است.

این مجموعه فناور نخستین شرکت ایرانی است که موفق به اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ساخت پروتز سفارشی (کاستومایز) شده است و هم اکنون و با تلاش این فناوران کشور، پروتزهای فک، صورت و جمجمه با استفاده از نرم افزار خاص و پرینت سه بعدی، طراحی و ساخته و در دسترس بیماران قرار گرفته است.

رئیس هیات مدیره این شرکت در ارتباط با این محصول فناورانه می گوید: با بومی سازی و ساخت پروتزهای سفارشی در واقع ناحیه‌ای از فک، صورت یا جمجمه که بر اثر تصادفات رانندگی، عمل جراحی برای برداشتن تومورهای مغزی یا ناهنجاری‌های مادرزادی از بین رفته است، با استفاده از این فناوری پیشرفته ترمیم می‌شود.

سیدروح الله قدسی  اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ که زمان ارائه این محصول برای اولین بار بود، با توجه به نرخ ارز آن زمان، سفارش این محصول جهت تامین از شرکت های خارجی امری بسیار هزینه‌بردار بود که عمدتا بیماران توان پرداخت هزینه این پروتزها را نداشتند یا اینکه فرایندی بسیار زمان‌بر بود.

وی با بیان اینکه، نمونه خارجی این محصول با استفاده از تیتانیوم ساخته شده است، افزود: فناوران ما موفق به تولید این محصول با استفاده از سیمان استخوان شدند و با این نوآوری توانستیم آن را ثبت اختراع کنیم.

 

بومی‌سازی و تولید پروتز ترمیمی فک و صورت ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی

 

پروتز ایرانی ۳۰ درصد ارزان‌تر از نوع خارجی با کیفیت برابر

این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان تاکید کرد: اگر فرایند بومی سازی این محصول صورت نگرفته بود، با روند افزایشی نرخ ارز که شاهد آن هستیم امروزه تقریبا استفاده از این محصول برای ۹۰ درصد از بیماران غیرممکن می‌شد.

قدسی تصریح کرد: این پروتزها به دلیل سفارشی‌ساز بودن، از قیمت متغیری برخوردارند و به طور معمول بین ۱۲۰۰ تا سه هزار دلار به فروش می رسند.

وی اظهار داشت: پروتز های شرکت داناول برای بیمار با نرخ ارز امروزی معادل حدود ۳۰ درصد قیمت محصولات خارجی است و از لحاظ کیفیتی کاملا با محصولات اروپایی برابری می‌کند.

 

کاهش زمان ساخت انواع پروتز به کمتر از دوهفته

این محقق کشورمان در ادامه، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، مزیت دیگر این محصول بومی سازی شده را زمان آماده سازی آن دانست و افزود: ما توانستیم زمان طراحی و ساخت را به کمتر از دوهفته کاهش دهیم.

قدسی همچنین تاکید کرد: فرایند تولید این محصول در داخل اتاق تمیز و با شرایط استریل انجام می‌گیرد و با این وجود در نهایت نیز محصول برای استریل سازی نهایی ارسال می‌شود.

به گفته وی، با بومی سازی این پروتز شخصی سازی شده توسط شرکت داناول (با نام تجاری داپلنت) علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و اشتغال زایی، اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم مناسبی را به دنبال داشته است.

 

بومی‌سازی و تولید پروتز ترمیمی فک و صورت ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی

ایجاد اعتمادسازی بین جراحان کشور برای استفاده از محصول

قدسی همچنین یکی از مهمترین چالش‌های تولید محصول با کلاس خطر بالا را اعتمادسازی در بین جراحان و بیماران دانست و گفت: در ابتدا ما شروع به فعالیت کردیم و با ثبت اختراع ها و چاپ مقالات به صورت محدود کار را با اساتید برجسته شروع کردیم. اما استقبال برای استفاده از چنین محصول با ریسک بالایی، بسیار کم بود و غالبا انتظار داشتند این محصولات از کشورهای اروپایی طراحی و ساخته شود و تغییر این پارادایم ذهنی کمی نیاز به زمان و ارائه خدمت با کیفیت توسط شرکت داشت.

این فعال حوزه دانش بنیان می گوید: به علت در تماس بودن طراحان ما با جراحان، این اطمینان خاطر برای جراحان ایجاد شده است که محصول کاملا مطابق با نظر جراح طراحی و ساخته خواهد شد.

وی گفت: امروز ما با تجربه ای که طی این ۶ سال کسب کرده‌ و همچنین اعتمادسازی که در بین جراحان ایجاد کرده ایم، این پارادیم ذهنی مقداری تغییر کرده است؛ به طوری که جراحانی که برای اولین بار از این محصول استفاده می‌کنند از قیمت، دقت و کیفیت کار شگفت زده می‌شوند.

 

بومی‌سازی و تولید پروتز ترمیمی فک و صورت ۳۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی

 

عبور از مرز ۲۰۰ جراحی موفق با پروتز ساخت ایران

قدسی اظهار کرد: شرکت دانش بنیان داناول در حال حاضر قادر به ساخت پروتز برای انواع بدشکلی های حاصل از تصادف، تومور یا مادرزاد برای اطفال و بزرگسالان است و خوشبختانه توانسته ایم سازوکاری را شکل دهیم و برای بیماران زیادی از شهرستان‌ها بدون مراجعه حضوری و فقط با دریافت فایل سی تی اسکن با هماهنگی جراحان پروتز تولید کنیم.

وی می گوید: تا به امروز ما خوشبختانه با همکاری جراحان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی توانستیم از مرز ۲۰۰ جراحی موفق عبور کنیم و مقالات علمی این موفقیت در حال تالیف است.

وی همچنین گفت: با وجود تمام چالش‌هایی که در این مسیر داشتیم، موفقیت های حاصل شده برای ما بسیار الهام بخش بوده است، به طوری که با ارائه مستندات علمی حاصل از این موفقیت و کسب استانداردهای اتحادیه اروپا، درصدد صادرات این محصول به کشورهای اروپایی هستیم.

قدسی در ادامه بیان کرد: امیدواریم بتوانیم خدمات بیشتری را در مسیر پیش رو، به بیماران و جراحان ارائه دهیم و در این هدف ثابت قدم بمانیم.

کد خبر: 78777

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0