4 شهریور 1402 - 7:00 ب.ظ

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و اوایل مهر است که آنتی بادی برای مقابله با ویروس در زمان مناسب در بدن ساخته شود و موجود باشد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ از انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی ایران، سید مهدی حق دوست افزود: سالیان سال فناوری تولید واکسن آنفلوآنزا در اختیار یک یا دو کشور خاص بود اما اکنون به همت متخصصان دانش بنیان کشور، واکسن آنفلوانزا تولید شد و در اختیار هموطنان قرار دارد.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزای تولید داخل با فناوری نوین ساخته شده است و توصیه می‌شود برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: تقریباً همه واکسن‌های تولید شده در جهان بر پایه تخم مرغ تهیه می‌شوند ولی واکسن داخلی با فناوری نوترکیب ساخته شده و کارایی بهتر و ایمنی‌زایی بیشتر دارد.

حق دوست گفت: ایران از نظر تولید انواع واکسن در میان کشورهای تراز اول و موفق دنیا قرار دارد و واکسن داخلی نیز از لحاظ ایمنی‌زایی و سطح کیفیت حتی می‌توان گفت کمی بالاتر از نمونه‌های خارجی است؛ این واکسن از نظر کارایی یا عوارض احتمالی، همپای نمونه‌های خارجی در دنیا است.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد در معرض خطر که قصد تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند، هرچه سریع‌تر و قبل از ورود به اپیدمی فصلی پیش از نیمه نخست مهر برای واکسیناسیون اقدام کنند.

حق دوست با اشاره به اینکه آغاز نخستین پیک از شیوع بیماری آنفلوآنزا در ایران و کشورهای نیمکره شمالی به طور معمول همه ساله نیمه دوم مهر است، یادآور شد: آنفلوآنزا دو پیک دارد؛ یکی از پانزدهم مهر تا پایان آبان و پیک دوم نیز بعد از این زمان تا اواخر اسفند رخ می‌دهد.

عضو انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران گفت: این واکسن برای گروه‌های اصلی هدف و افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیماران دیابتی همچنین برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و شیمی درمانی یا رادیوتراپی می‌شوند اکیداً توصیه می‌شود؛ خانم‌های باردار به خصوص اگر سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان در پاییز و زمستان و زمان پیک آنفلوانزا قرار دارند نیز باید در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا باشند.

وی تصریح کرد: واکسن در داروخانه‌های کشور توزیع شده است و از این نظر کمبودی وجود ندارد ولی توصیه مهم اینکه ساکنان شهرهایی که از نظر دمای هوا گرم‌تر است، باید زنجیره سرمایی واکسن را به طور دقیق از داروخانه تا مکان تزریق حفظ کنند و سعی شود به منزل منتقل نکنند چون امکان دارد در این فاصله زمانی واکسن بخشی از کارایی خود را از دست بدهد.

حق دوست تاکید کرد: هنگام ابتلاء به آنفلوآنزا نباید خود درمانی کرد، به خصوص آن دسته از افرادی که در گروه‌های در معرض خطر هستند؛ نکته مهم دیگر اینکه حتی یک دز داروی کورتون مانند دگزامتازون و بتامتازون در بیماری آنفلوآنزا می‌تواند خطرآفرین باشد. گاهی همین تزریق کورتون می‌تواند بیمار را درگیر ذات الریه با احتمال مرگ و میر بالا کند؛ استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری آنفلوآنزا نه تنها کارایی ندارد بلکه می‌تواند به تشدید بیماری کمک کند و موجب مرگ میکروب‌های طبیعی بدن شده و سیستم ایمنی را نیز تضعیف کند؛ اگر مطمئن نیستیم که آنفولانزا مبتلا شدیم یا نه؛ نباید خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف کرد.

عضو انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا هر سال درصدی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، افزود: در مورد افرادی که دچار تنگی نفس یا مشکل تنفسی می‌شوند، زنان باردار یا افراد پیوند شده و دارای سطح ایمنی پایین نباید تعلل کرد و هر چه سریع‌تر تحت مراقبت‌های بیمارستانی و بستری قرار گیرند.

وی گفت: نقش تغذیه و تقویت سیستم ایمنی در کنترل و درمان بیماری آنفلوآنزا خیلی مهم است. تقویت سیستم ایمنی بر تغذیه مناسب، خواب مناسب و استفاده از برخی مکمل‌ها استوار است. استفاده خودسرانه از مولتی ویتامین‌ها به شکل ترکیبی مانند فارماتون و نوروبیون توصیه نمی‌شود همچنین ترکیبات حاوی ویتامین «ث» به خصوص در مرحله حاد بیماری آنفلوانزا بسیار کاربردی است و اثر درمانی دارد ولی با این دیدگاه که ویتامین «ث» اثر پیشگیری از این بیماری دارد، پایه علمی ندارد و اشتباه است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی افزود: استراحت کافی و کامل، استفاده از مرکبات و نوشیدن مایعات فراوان همچنین دوری از استرس‌های شغلی و اجتماعی نقش مهمی در تسریع بهبودی دارد.

حق دوست تاکید کرد: شروع ناگهانی بدن درد، تب بالا، سردرد، تعریق شدید، درد شدید در پاها، سرفه‌ها خشک بدون خلط، مهم‌ترین علائم شاخص آنفلوآنزا است و قطعاً رعایت بهداشت فردی و شستشوی به موقع دست‌ها، استراحت، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نکات مهم و کاربردی هنگام ابتلاء به این بیماری است.

کد خبر: 80130

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0