24 اسفند 1402 - 10:30 ق.ظ

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان:

برگزاری بیش از ۵۰ برنامه نوروزگاهی در همدان

یاقوت نیوز- معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در نوروز ۱۴۰۳ بیش از ۵۰ برنامه نوروزگاهی در همدان و ۷۸ برنامه نوروزگاهی در دیگر نقاط استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ فرهان پور همدان؛ هر ساله در آستانه نوروز همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، میزبان مسافران نوروزی است. اماکن دیدنی همدان همچون آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر، محوطه تاریخی هگمتانه و گنبد علویان شهرهای جهانی لالجین و ملایر، غارشگفت انگیز علیصدر و دیگر شهرستانهای استان هرساله میزبان تعداد بیشماری از گردشگران نوروزی است.

سال روزهای پایانی خود را تجربه می کند و تقویم خبر از آمدن نوروز می دهد. مردم سرزمین مان به تکاپو افتاده‌اند تا از آداب و رسوم پیش از نوروز در ایران جا نمانند و سنت ها را به جای بیاورند و از ماه ها قبل برای سفر نورورزی برنامه‌ریزی کرده‌اند. باید همه چیز مهیای آمدن بهار و برپا شدن خوان نوروزی شودو کم کم مهیای سفرشوند.

استان همدان نیز به عنوان دروازه ورودی غرب کشور و پایتخت تاریخ و تمدن خود را مهیای میزبانی خوب‌تر از سالیان گذشته از میهمانان خود کرده است.

علی خاکسار معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در توضیح برنامه‌های این استان برای میزبانی بهتر از گردشگران گفت: در نوروز پیش رو بیش از ۵۰ برنامه نوروزگاهی در همدان و ۷۸ برنامه نوروزگاهی در دیگر نقاط استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی افزود: ظرفیت اسکان استان ۶۶۰۰ نفر است که با احتساب اقامتگاه‌های غیر رسمی و اضطراری به بیش از ۲۱ هزار نفر در روز افزایش می‌یابد.

خاکسار تعداد کیوسک‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی و راهنمای مسافر در مبادی ورودی استان را ۲۵ مورد اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۵ هزار نسخه بروشور و اقلام تبلیغاتی چاپ شده در این اماکن توزیع خواهد شد.

بیشتر بخوانید

افزایش ۵۱ درصدی در ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی

کاشت ۳۰ هزار اصله درخت و درختچه همزمان با آغاز فصل بهار

آمادگی کامل علیصدر برای حضور مسافران نوروزی

وی با اشاره به اهمیت نظارت و بازرسی از مراکز خدماتی، اماکن و اقامتگاه‌های گردشگری استان در راستای رضایتمندی گردشگران نوروزی گفت: در این خصوص ۳۵۰ ناظر از بازرسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی کار نظارت را به انجام خواهند رساند.

خاکسار ادامه داد: در نوروز امسال بیش از ۳۵ سفره هفت سین در مبادی ورودی و ترمینال‌ها جانمایی شده و ۱۳ نمایشگاه و بازارچه مخصوص عرضه صنایع‌دستی و سوغات در سطح استان ایجاد خواهد شد که در ۱۴۰ غرفه ایجاد شده در این نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات استان به گردشگران ارائه می‌شود.

وی گفت: در ایام تعطیلات نوروزی ۵۲ مجتمع خدماتی و پذیرایی بین راهی، ۱۳۰ جایگاه دائمی توزیع سوخت، ۵۵ مسجد فعال و۲۰ مکان موقت برپایی نماز، ۱۱۹ سرویس بهداشتی ثابت و دائمی و ۱۰ حمام عمومی در سطح استان به گردشگران و مسافران نوروزی خدمات رسانی خواهند کرد.

خاکسار به اقدامات شاخص در سطح استان در آستانه نوروز اشاره کرده و گفت: برنامه ریزی برای طرح های ایمنی جاده ای با اجرای کمپین 30-60 در 15 نقطه استان، تجهیز و آماده سازی 170 سرویس بهداشتی در سطح استان ، برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با ایام پیش رو در اماکان تاریخی مانند تپه هگمتانه و دو کاروانسرای ثبت جهانی تاج آباد و فرسفج، برپایی ویژه برنامه افطار گردشگران همراه با مراسم‌های شاد و مولودی 15ماه رمضان تولد امام حسن (ع)، ارسال پیامک به گردشگران همراه با لینک اپلیکیشن معرفی همدان و راه‌اندازی رادیو گردشگری صدا و سیمای مرکز همدان از جمله برنامه‌های این اداره‌کل و دستگاههای مرتبط در ستاد خدمات سفر استان همدان است.

وی گفت: برپایی مراسم‌های فرهنگی شاد شبانه برای گردشگران، برپایی ایستگاه صلواتی در محل موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری برای افطار، استقرار راهنمایان عفاف و حجاب اسلامی در محل موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان و بکارگیری افزون بر60 نفر راهنمای گردشگری در جاذبه‌های گردشگری در طول ایام طرح نوروزی و برگزاری جلسه با تاسیسات گردشگری در خصوص عفاف و حجاب و برگزاری 200 عنوان برنامه افزون بر 6000 هزار ساعت برنامه فرهنگی در رویداد عید تا عید از دیگر برنامه‌های استان همدان است.

خاکسار افزود: آماده‌سازی موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری در استان شامل نظافت، گل کاری، نقاشی و چیدمان سفره های هفت سین، استفاده از تکنولوژی های جدید در موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری نظیر تکنولوژی vr و ir در هگمتانه و برگزاری تورهای همدان گردی با مشارکت تشکل‌های گردشگری و هماهنگی برای فعالیت تعدادی از رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی برای فعالیت در ایام ماه مبارک و ارائه خدمات به مسافران با رعایت شئونات این ماه از دیگر اقدامات شاخص همدان در نوروز پیش‌رو است.

کد خبر: 89189

نویسنده: : منیژه فرهان پور

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0