19 آذر 1401 - 5:00 ب.ظ

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

برنامه ریشه کنی ۶ بیماری دامی تا دو سال آینده

رییس سازمان دامپزشکی کشور از برنامه ریزی برای ریشه کنی ۶ بیماری دامی تا دو سال آینده خبر داد و اعلام کرد: در طرح ریشه‌کنی این بیماری‌ها برای حداقل ۱۰ هزار واکسیناتور آموزش و اشتغال‌زایی جدید ایجاد می‌شود.

از وزارت جهاد کشاورزی، «سید محمد آقامیری» از ماموریت فراگیر، گسترده و هم‌زمان این سازمان برای افزایش سطح واکسیناسیون رایگان دام‌های کشور در اماکن نگهداری آنها اعم از صنعتی، نیمه‌صنعتی، روستایی و عشایری در سال جاری نسبت به سنوات گذشته خبر داد و افزود: تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای هزینه واکسیناتوری به استان‌ها تخصیص داده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با تعریف حوزه گسترده‌تر برای واکسیناسیون در تمام مناطق حتی مناطق صعب‌العبور و جامعه عشایری، تاکنون سطح واکسیناسیون نسبت به سال گذشته بیش از ۳۸ درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا دو سال آینده شش بیماری مهم و بعضاً مشترک بین انسان و دام، شامل شاربن، لمپی‌اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr )، تب برفکی، آبله و هاری در سراسر کشور پاکسازی و یا کانون‌های آن به حداقل برسد.

آقامیری با بیان این که سازمان دامپزشکی کشور برای مدیریت این بیماری‌های دامی، ستاد مرکزی تشکیل داده است و روزانه در سطح استان‌ها رصد و پیگیری صورت می‌گیرد، گفت: سازمان دامپزشکی کشور به دلیل محدودیت واکسیناتور برنامه‌ریزی کرده است تا ۱۰ هزار نفر داوطلب به این خدمت مهم آموزش ببینند و در قالب تبصره ۱ ماده (۲۸) قانون نظام دامپزشکی ج.ا.ا به عنوان “کمک تکنسین” و “تکنسین ” تعریف و گواهی‌نامه مهارت دریافت خواهند کرد و طبق تبصره (۲) همان ماده، پس از طی مراحل قانونی، تحت نظر پزشک دامپزشک در سطح روستا و شهرستان فعالیت خواهند کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون برای مقابله با بیماری تب برفکی ۱۴۰ میلیون دز واکسن و برای بیماری ppr ، حدود ۸۰ میلیون واکسن تهیه شده است.

وی افزود: این عملیات با قدرت تداوم خواهد یافت تا سطح واکسیناسیون به بیش از ۸۰ درصد برسد و کشور از هرگونه بیمارهای مهم دامی پاکسازی شود.

کد خبر: 75127

نویسنده: علی شریفی

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0