30 آذر 1402 - 10:00 ق.ظ

با مشارکت عمومی و خصوصی طرح گردشگری آشوراده عملیاتی می‌شود

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست گفت: طرح طبیعت گردی آشوراده با هدف مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله در پهنه تفرج و با مدل مشارکت عمومی - خصوصی برای اولین بار در استان گلستان عملیاتی می‌شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سجاد انجم شعاع با اشاره به اینکه این مدل مدیریت می‌تواند نمونه موفقی از مدیریت مناطق تحت حفاظت با مشارکت مردم و بخش خصوصی باشد، اظهار داشت: این ابتکار عمل و دستور صریح رییس جمهور بود که در آن به اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده با رعایت قوانین و مقررات و الزامات زیست محیطی تاکید شده بود.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست افزود: تسهیل دسترسی به جزیره آشوراده، تعیین مستثنیات آشوراده، بازنگری طرح هادی روستای آشوراده با هدف توسعه طبیعت‌گردی از جمله اقداماتی است که در این منطقه و با اخذ مصوبه کمیته ملی طبیعت‌گردی انجام گرفته است.

انجم شعاع با اشاره به اینکه این طرح به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری نیز رسیده است، تاکید کرد: این طرح همچنین مصوبه شورای اقتصاد را نیز دارد و تشریفات قانونی انتخاب سرمایه گذار و همچنین صدور موافقات های اصولی توسط دستگاه در این طرح انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: این طرح نقشه‌های اجرایی و مدل سرمایه گذاری دارد و در این راستا شرکت پروژه طبیعت گردی آشوراده توسط صندوق و سرمایه گذار تاسیس و مراحل قانونی آن انجام یافته است.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق ۲ نیز برای این پروژه اخذ شده و در مرحله عقد قرارداد با شرکت مذکور قرار داریم که این امر در سفر رییس جمهور به استان گلستان محقق خواهد شد.

طرح طبیعت‌گردی آشوراده ۲۰ سال در کش و قوس اجرا گیر کرده بود که دولت با اخذ تدابیری مشکلات آنرا بررسی و سپس رفع کرد و اکنون این طرح بعد از گذشت دو دهه با رفع مشکلات فنی و حقوقی و تمدید مجوز ارزیابی زیست‌محیطی عملیاتی شده است.

جزیره آشوراده با مساحت ۶۸۰ هکتار در منتهی الیه شرقی پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده است، این جزیره در جنوب شرقی دریای خزر و در فاصله حدود دو کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد، در منتهی الیه شرقی جزیره، روستایی به نام آشوراده و همچنین تاسیسات شیلات، اردوگاه تابستانی آموزش و پرورش قرار دارد که قبل از ارتقاء سطح منطقه به عنوان پناهگاه، دارای مالکیت بودند.

هدف اصلی طبیعت‌گردی در محیط‌های طبیعی واقع در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، بهره‌برداری پایدار از مناطق توأمان با حفاظت آن‌ها در بلند مدت است، استفاده طبیعت گردی از جزیره آشوراده از دهه‌های پیش مطرح و در دهه ۸۰ مورد پیگیری جدی‌تر مقامات استانی قرار گرفت، پس از تلاش‌های بسیار، در سال ۱۳۹۷ طرح ارزیابی زیست محیطی طبیعت گردی آشوراده تایید و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد.

طرح گردشگری آشوراده بدون ساخت و ساز در منطقه اجرا می‌شود

پس از سفر استانی رییس جمهور به استان گلستان و بازدید از جزیره آشوراده و در راستای اجرای منویات رییس جمهور مبنی بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده، بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همکاری تنگاتنگ دستگاه‌های مرتبط از جمله استاندار گلستان برگزار و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت، بعد از آن چندین مرتبه بازدید میدانی بابت رفع مشکلات و موضوع حذف فضاهای اقامتی شبانه و احداث فضاهای سرپوشیده ثابت از محدوه اراضی ملی جزیره بود که طرح موضوع و مقرر شد تا با هماهنگی و توافق استاندار گلستان، تفرج متمرکز به‌ ویژه اقامت شبانه از محدوده ۲۲ هکتاری اراضی ملی حذف و در این محدوده فعالیت‌های مجاز تفرج گسترده انجام و اقامت در قالب اکولاژ در مستثنیات روستای آشوراده با اولویت جوامع محلی صورت گیرد.

به این ترتیب گره چندین ساله اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده در دولت مردمی با همکاری تمام دستگاه‌های دخیل و البته با رعایت نظرات تخصصی کارشناسان محیط زیست باز شد و امیدواریم با نظارت مکفی در روند اجرای طرح شاهد ساماندهی طبیعت‌گردی منطقه و بهره برداری پایدار از ظرفیت‌های آن توأم با حفاظت از سرمایه‌های زیستی منطقه باشیم.

دولت برای رفع نواقص این طرح و اجرای آن اقدامات زیادی انجام داد که از جمله آنها ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم تدوین طرح یکپارچه گردشگری در حوزه جزیره آشوراده(محدوده ۲۲ هکتاری) و بندر ترکمن، اصلاح و تمدید مجوز ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح طبیعت گردی آشوراده در محدوده ۲۲ هکتاری با حذف اقامت شبانه در جزیره، اخذ مصوبه کمیته ملی طبیعت گردی برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده، تهیه نقشه های اجرایی و مدل سرمایه گذاری طرح طبیعت گردی آشوراده (در حال اجرا)، انعقاد موافقت نامه با صندوق ملی محیط زیست برای سرمایه گذاری در طرح طبیعت‌گردی آشوراده با هدف جلوگیری از تصرفات اراضی، انجام تشریفات قانونی برای سرمایه گذاری صندوق ملی محیط زیست در طرح طبیعت‌گردی آشوراده، صدور مجوز احداث بوم‌گردی در روستای آشوراده برای بهره برداری پایدار جوامع محلی (با رعایت ظرفیت برد و بهسازی و بازسازی ابنیه موجود) و انجام مطالعات مرمت قلعه تاریخی جزیره آشوراده معروف به قلعه روس‌ها (در حال انجام) است.

کد خبر: 85678

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0