12 اسفند 1402 - 8:00 ق.ظ

ملت ایران غيرت و اقتدار خويش را به رخ جهانيان کشيد؛

انگشت جوهری ایرانیان در چشم دشمنان و بدخواهان

یاقوت نیوز- انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار شد. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت کردند.

انتخابات 1402

یاقوت نیوز؛  خدیجه توسلی دینانی

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار شد. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت کردند.

بیش از ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند

سید محمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست رسانه‌ای تعداد واجدان شرایط برای حضور پای صندوق را برابر اعلام رسمی ثبت احوال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند. رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: انتخابات یازدهم اسفند در یکهزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برگزار می‌شود. وی گفت: حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در ۳۱ استان تعبیه شده است که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت هستند. ۳۵ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی هستند.

رهبر معظم انقلاب: دوستان را خوشحال و دشمنان را ناامید کنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح دیروز جمعه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند و با تاکید بر اینکه در انتخابات‌های گذشته گفته‌ام اکنون نیز تکرار می‌کنم که در اولین ساعات ممکن بروید و رای خود را به صندوق بیاندازید، تصریح کردند: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که امروز را برای ملت ایران روز مبارکی قرار دهد و نتایج تلاش مردم عزیزمان و دست اندرکاران مسائل گوناگون انتخابات انشالله به نتایج مطلوب برسدو به نفع ملت ایران تمام شود. رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه “از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور و ملت عزیز ماست”، خاطر نشان کردند: ملت عزیزمان بدانند که چشم بسیاری از مردم دنیا چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی، امروز چشمشان به ایران و شماست و می‌خواهند ببینند که شما در این انتخابات چه می‌کنید و نتیجه انتخابات چه می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه ای با بیان اینکه دو توصیه برای مردم عزیز دارم؛ گفت: توصیه قرآن به مردم این است که در کارهای نیک مسابقه بگذارید و پیشی بگیرید بر دیگران. در انتخابات‌های گذشته گفته‌ام اکنون نیز تاکید می‌کنم که در اولین ساعات ممکن رای خود را در صندوق بیاندازید. ایشان در ادامه مطرح کردند: توصیه دوم این است که در هر حوزه‌ای به همه افرادی که لازم است رای دهید نه کمتر. در هر حوزه‌ای به تعداد لازم برای آن حوزه رای دهید، به کمتر رای ندهید. مثلا در تهران برای خبرگان به ۱۶ نفر لازم است که رای دهید به ۱۶ نفر رای دهید نه کمتر، در تهران برای مجلس شورای اسلامی باید به ۳۰ نفر رای دهید. آخرین حرف من خطاب به مردم این است که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند: از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که امروز را برای ملت ایران روز مبارکی قرار دهد و نتایج تلاش مردم عزیزمان و دست اندرکاران مسائل گوناگون انتخابات انشالله به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود. مقام معظم رهبری بیان کردند: ملت عزیزمان بدانند که چشم بسیاری از مردم دنیا چه آحاد مردم و چه افراد سیاسی و صاحبان جایگاه‌های معتبر ملی و سیاسی، امروز چشمشان به ایران و شماست و می‌خواهند ببینند که شما در این انتخابات چه می‌کنید و نتیجه انتخابات شما چه می‌شود. هم دوستان ما و کسانی که به ملت ایران علاقه دارند و چه بدخواهان، از همه طرف چشم‌ها مترصد مسائل کشور ما و ملت عزیز ماست؛ به این موضوع توجه کنید، دوستان را خوشحال و دشمنان را ناامید کنید.

مشارکت سیاسی برگ برنده دیپلماسی

دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه -۱۱ اسفند- در فضایی برگزار شد که مطابق معمول و روال انتخابات‌های گذشته توجهات بین‌المللی را متوجه ایران خواهد کرد. نظام دولت- ملت به عنوان مهم‌ترین ساحت و ساخت سیاسی- اجتماعی یک کشور در قالب «اشتراکات» است که معنا می‌یابد. یکی از مهم‌ترین وجوه اشتراک ملت در دوران معاصر کنشگری سیاسی- اجتماعی اعضای یک کشور است که تجلی آن در «صندوق رای» است. مشارکت در امر سیاسی از مولفه‌هایی است که در انحصار شخصی یا گروهی نیست و در جهان امروز یکی از حقوق تصریح شده ملی- شهروندی به شمار می‌رود. در ایران برای دستیابی ملت به این حق بدیهی از یک قرن پیش مبارزاتی طولانی در گرفته تا سرانجام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به یکی از ارکان ثابت نظام سیاسی کشور در عمل به مردم سالاری شود. نباید فراموش کرد ایران در منطقه و جغرافیایی زندگی می‌کند که در آن انتخابات و صندوق رای هنوز فقط یک آرزو محسوب می‌شود. با این وصف، طی سالیان گذشته جریانات ضد ایرانی، تبلیغات زیادی در القا و تثبیت گزاره «تحریم انتخابات» با هدف بمباران تبلیغاتی اذهان جامعه ایران انجام داده اند. باید درنظر داشت هیچ پیشینه و سابقه روشنی در جهان وجود نداشته است که قهر با صندوق یا تحریم انتخابات توانسته باشد به تغییر مثبتی در یک کشور انجامیده باشد. در حقیقت هدف این ویرانی طلبان، ایجاد بن بست در کشور است. برای آنها، تحریم اقتصادی ایران و تحمیل رنج علیه مردم کشورمان، پروژه‌ای سیاسی است که به محلی برای ارتزاق تبدیل شده است. این جریانات آلوده و ضد میهنی که وابستگی علنی به دشمنان تاریخی ایران زمین دارند، همان کسانی هستند که تجزیه ایران را با اسم رمز «تکثرگرایی» عادی سازی کرده و به طور علنی خواهان حمله نظامی به خاک ایران هستند. باید در نظر داشت «صندوق رای» و انتخابات فی نفسه دارای اصالت است و ارمغانی است که اختصاص به ملت ایران دارد و ضربه خوردن آن، در نهایت همه را بازنده خواهد کرد. در نتیجه هر «فعل سیاسی- اجتماعی یا اقتصادی» (که ارتباط مستقیم با حقوق ملی و سرنوشت ایرانیان دارد) با برچسب تحریم دانسته یا نادانسته طرحی برای نابودی همه دستاوردهای ملی، اضمحلال مردمسالاری و کلنگی کردن جامعه ایران است.

انتخابات مهمترین معیار سنجش مردم سالاری

اتفاقات چند ماه اخیر در منطقه به ما یادآوری می کند که وحدت ملی چه نقشی در دفع خطرات امنیتی از مرزهای ایران خواهد داشت. کاهش مشارکت در انتخابات می تواند دشمن را در راهبرد تحریم اقتصادی ایران مصمم‌تر کرده و این ادراک را در دشمنان تقویت کند که می توانند حلقه فشار را بر کشورمان تنگ تر کنند.به همین علت است که دشمنان و رقبای ایران در هر دوره ای در جستجوی راهی برای تضعیف قدرت و ثبات ایران از دل یک انتخابات کم رمق از حیث پشتیبانی مردمی هستند، چرا که در جهان شبکه‌ای شده امروز، میزان مشارکت پای صندوق آرا رابطه مستقیمی با روابط خارجی داشته و دورنمای سیاست خارجی ایران را ترسیم خواهد کرد. از همین رو، حمایت حداکثری و ملی از اصل انتخابات، برنامه‌های شوم جریان ضد ایرانی را که در انتظار اثر تحریم‌های اقتصادی برای سوریه سازی از ایران نشسته‌اند، خنثی خواهد کرد. انتخابات مهمترین معیار سنجش مردم سالاری است. میزان مشارکت مردم در انتخابات مشروعیت بخش دولت ها یا نهاد پارلمان به عنوان نماد اراده ملت در پیگیری منافع ملی است. امروزه در ارزیابی و تعاریف رسمی از منابع قدرت یک کشور، «مشارکت ملی» در کنار قدرت نظامی و اقتصادی در نظامهای سیاسی قرار می‌گیرد.

 آمار حضور با شکوه‌تر مردم نسبت به دوره‌های گذشته را نشان داد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: علی رغم برف و باران شدید در برخی استان ها، طبق آمار و اطلاعی که از داریم الحمدلله  دیروز شاهد حضور با شکوه تر مردم نسبت به دوره های گذشته  بودیم.

سیدمحمدتقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور، در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: علیرغم برف و باران شدید در برخی استان ها، طبق آمار و اطلاعی که از شهرستان داریم الحمدلله شاهد حضور باشکوه تر مردم نسبت به دوره های گذشته  بودیم. وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان مردم باوجود وقوع سیل پای صندوق‌ها حاضر شدند و در برخی شهرستانها هم مردم در دمای زیر صفر در انتخابات مشارکت کردند.

کد خبر: 88553

نویسنده: : خدیجه توسلی دینانی

برچسب ها: , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0