21 آذر 1402 - 11:00 ق.ظ

اصفهان گرفتار مدیریت‌های معیوب محیط‌زیست

طی ۸ سال دفاع مقدس، هم‌وطنانمان برای دفاع از ناموس و خاک کشور ،داغ دوری از عزیزانشان را با بیش از ۱۹۰ هزار شهید بر قلب خود حک کردند تا هر آنچه بود در دستان مدیران انقلابی به امانت برای آیندگان حفظ شود ! و اصفهان در میان تمام استان‌ها با ۲۱ هزار و هشت‌صد و هفت شهید همانند غنچه پاک گل لاله،در برابر تقدیر خود سرخم کرد، به امید روزی که به حرمت خون پاک شهدای شهر گنبدهای فیروزه‌ایی مردمش، هوایی برای نفس کشیدن داشته باشند!

یاقوت نیوز؛ شهزاد بهادری

 اما در میان خبرهای مختلف و به  گفته وزارت بهداشت ،در تابستان سال جاری  آلودگی هوا در یک بازه ۵ ساله، ۷۵ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند! یعنی بدون جنگ و حضور هیچ دشمنی، در خوش‌بینانه‌ترین  وضعیت طی ۱۵ سال( ۲۲۵ هزار نفر )به دلیل بی‌درایتی یک سری مدیران  و آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند !

حال سؤال این است ؛محاکمه افرادی که طی ۱۵ سال ۲۲۵ هزار نفر را با عدم نظارت بر عوامل آلاینده شهری و زیست‌محیطی به کام مرگ می‌برند چگونه انجام می‌گیرد؟

محاکمه افرادی که با تولید خودروهای بی‌کیفیت در قالب ارابه‌های مرگ، جیب مردم را خالی و باعث نابودی معیشت هم‌وطنانمان می‌شوند  چگونه صورت می‌پذیرد؟

رسیدن به‌ رقم بی‌سابقه و بسیار خطرناک آلودگی هوا نزدیک به ۲۰۰)در آذرماه ۱۴۰۲،چراغ‌قرمز یک سری از مدیریت‌های معیوب استان در دوره‌های  گذشته  و امروز را در شهر اصفهان روشن و کارنامه خدمتشان را که دستاورد  رزومه سازی مدیران روابط عمومی‌شان بود باطل نمود.

آلودگی هوای چند روز  گذشته کافی بود تا یک‌بار برای همیشه آژیر به خطر افتادن سلامت شهروندان اصفهان روشن شود ! لذا امروز باوجود سخنان کارشناسان محیط‌زیست که هشدار می‌دهند یکسری صنایع موجود ،با ایجاد آلودگی هوا، برداشت بی‌رویه آب ،در حال از بین بردن محیط‌زیست اصفهان هستند وقت آن رسیده که متولیان امر با شفاف‌سازی برای یک‌بار هم که شده به‌جای در لفافه سخن گفتن ، با مدرک و دلیل نام هر صنعت را  برای اذهان عمومی بازگو و تمام افراد یا گروه‌هایی که در سالیان گذشته چشم بر هر تخلفی بسته‌اند را محاکمه کنند .

این روزها مدیریت بحران استانداری  اصفهان نیز اعلام کرد؛طی سال جاری هیچ‌یک از نیروگاه‌ها و صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان سوخت مازوت مصرف نمی‌کنند! و به‌نوعی مازوت سوزی را رسماً در این شهر اعلام نمود !

متأسفانه به دلیل سوء مدیریت‌های شهری در سال‌های گذشته همچنین تراکم‌های ساختمانی، برج‌سازی و عدم توجه به گسترش شهری باعث گردیده تا نیروگاه‌ها به طریقی در نزدیکی قلب شهر اصفهان و شهرهای اطراف بادل خوش کردن مردم به شعاع فاصله ۵۰ کیلومتری با فراغ بال ،شهر اصفهان را آلوده کنند !

همچنین رئیس قوه قضاییه در خبری اعلام کرد:  من به مسئولان درباره آلودگی هوا هشدار دادم تا بستری که باعث تضعیف حقوق عامه شده را برچینند.

اما سؤال این است که مسئولین و مدیران ما چقدر نسبت به مسئولیت خود در قبال مردم آگاهی داشته و درصدد اقدام آن کوشیده‌اند؟ اگر قرار باشد آلودگی هوا به‌صورت میانگین روزانه جان ۴۱ نفر را بگیرد و سالانه ۷۵ هزار نفربر اثر آلودگی هوا که نتیجه سوء مدیریت‌های انجام‌شده است از عزیزانشان جدا شوند باید بگوییم یک سری مسئولین مرزهای بی‌وجدانی را هم رد کرده و آنچه در طی سال‌ها خدمت از خود برجا گذاشته‌اند چیزی جز رزومه سازی و پا بر شانه ملت برای رسیدن به قله‌های قدرت‌طلبی‌شان خروجی دیگری را به همراه نداشته است.

آلودگی هوا در شهر اصفهان چنان بیداد می‌کند که مردم امروز،زیست باکیفیت ،رفاه و آسایش و شهر هوشمند را باید فراموش کنند و ابتدا برای زنده ماندنشان چاره‌ای بیندیشند!

خبر تعطیلی ۴۰ کوره آجرپزی، توقف مازوت سوزی مانند این است که از یک لیوان آب برای خاموش کردن آتشی که بر جان یک شهر افتاده و بی‌رحمانه می‌سوزاند و پیش می‌رود  استفاده کنیم در این میان یک سری از مدیران انگشت اتهام خود را در چشمان صنایعی فروبرده‌اند  که در زمان جنگ تحمیلی و تحریم‌ها در تولید تجهیزات نظامی،تولید سوخت و سازندگی کشور نقش کلیدی را ایفا نموده و در انجام مسئولیت‌های اجتماعی چند گام جلوتر از یکسری مسئولین و مدیران به مردم خدمت کرده‌اند  و نقش پررنگی با در اختیار داشتن خانواده چند هزارنفری نیروی کار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم  در اشتغال کشور عهده‌دار هستند .

نادیده گرفتن حق‌بده کشاورزان ،خشکاندن زاینده‌رود ،افتتاح ناجوانمردانه طرح آب‌رسانی بن بروجن، خشکاندن تالاب بین‌المللی گاوخونی و به دنبال آن خشک شدن باغات  کشاورزان شرق و غرب باعث شد تا آلودگی هوا بی‌رحمانه در این شهر تاخت‌وتاز کند.

گرچه عوامل اصلی آلاینده‌ها برای شهرهای مختلف بسته به میزان صنعتی بودن آن متفاوت است اما فراموش نکنیم عامل اصلی بحران‌های محیط زیستی ازجمله آلودگی هوا بستگی به الگوی اشتباه توسعه شهری دارد که در پی آن نابودی منابع طبیعی حتمی ست .

برای مثال تراکم ساخت‌وساز در شهر اصفهان، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی ،برج‌سازی‌ها که باعث عدم جریان حرکت هوا در بین ساختمان‌ها می‌شود همچنین نادیده گرفتن تراکم شهری (نفربر هر هکتار) یکی از عوامل اصلی برای کاهش چشمگیر کیفیت هوا هست.

از طرفی معیوب بودن سیستم حمل‌ونقل در جابجایی کارکنان صنایع مختلف ،خودروها ، موتورسیکلت‌ها ،سیستم حمل‌ونقل عمومی، مصرف انرژی در صنایع و بخش خانگی ،پایانه‌های مسافربری و جایگاه‌های سوخت در تشدید آلودگی هوا نقش قابل‌توجهی دارند.

برابر آیین فنی موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف است برآورد سالیانه تخمین هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا را در خصوص بیماری‌ها و مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا به تفکیک بانام آلاینده‌های معیار و شهرهای دارای اولویت منتشر کند !

حال سؤال این است: آیا این شفاف‌سازی در رسانه‌ها صورت گرفته است ؟

به گفته وزارت بهداشت در تابستان سال جاری در یک بازه ۵ ساله ۷۵ هزار نفر به علت آلودگی هوا فوت کردند و به‌صورت میانگین روزانه ۴۱ نفر به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌داند! لذا می‌طلبد یکسری مسئولین و مدیران ما به‌جای رزومه سازی و پافشاری بر توسعه عمودی شهرها در الگوی توسعه خود تجدیدنظر کرده و جان مردم را به سخره نگیرند

چراکه امروز مشکل آلودگی هوای اصفهان دیگر یک مسئله جناحی و سیاسی نیست و نیاز است همه مسئولین و مدیران نسبت به این موضوع احساس مسئولیت نمایند.

گرچه فرصت‌های طلایی بسیاری را ازدست‌داده‌ایم اما دیگر وقت آن نیست  تا گناه را بر گردن دیگری بیندازیم،بلکه وقت آن است که با دستورالعمل‌های ضرب العجل  برای نجات مردم چاره‌ای‌ای اندیشیده شود.

بالا رفتن نرخ آلاینده‌ها در حالی خطر قرمز سلامتی شهروندان را رد کرده که این سؤال را در اذهان عمومی مطرح می‌کند که مدیریت‌های استان  طی اين مهروموم‌ها چگونه بر منابعی که خود نامشان را در رأس احتمالات آلودگی عنوان می‌کنند نظارت کرده‌اند؟

و سؤال آخر اینکه  با قرار دادن اصفهان نمایشان یک مثلث برمودایی(خشکاندن زاینده‌رود و از بین رفتن منابع طبیعی،آلودگی هوا،فرونشست زمین)  و تعطیل کردن صنایع مادر چه گروهی کمر به نابودی اصفهان بسته‌اند؟.

 

کد خبر: 85330

نویسنده: شهرزاد بهادری

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0