9 فروردین 1403 - 1:00 ب.ظ

از پایان بخش بین‌الملل تا رونمایی از بزرگ‌ترین دائرةالمعارف دنیا

یاقوت نیوز- هشتمین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن اتفاق‌های متنوعی به همراه داشت؛ در این روز بخش بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به کار خود پایان داد همچنین از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در غرفه این پژوهشکده در بخش حوزوی رونمایی شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ بخش بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، چهارشنبه هشتم فروردین به کار خود پایان داد. امسال ۲۵ کشور در حوزه اندیشه‌ها و هنرهای قرآنی در نمایشگاه قرآن حضور داشتند. در اختتامیه این بخش، مراسم رونمایی از دو اثر قرآنی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر شکوه بخش بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن، گفت: یکی از اهداف مهم نمایشگاه امسال، توجه ویژه به موضوع غزه و فلسطین بود. یکی از دستاوردهای طوفان الاقصی در کنار آثار و برکاتی که داشت، موضوع احیای توجه به قرآن کریم بود.

به گفته او، همه کسانی که در عملیات طوفان الاقصی حضور داشتند یا حافظ کل قرآن یا حافظ بخش‌های زیادی از آن بودند. حماسه طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی را مورد وهن و تمسخر قرار داد و هیمنه پوشالی این رژیم را در هم شکست و نشان داد حصاری که آنها گرد سرزمین‌های اشغالی کشیده بودند و آن را نفوذناپذیر جلوه داده بودند به راحتی به دست مقاومت فلسطین که حافظان قرآن بودند شکسته شد.

در این دوره از نمایشگاه قرآن هنرمندان ۹ کشور در نگارش آیاتِ مقاومت، اقدامات ابتکاری انجام دادند همچنین تعدادی از هنرمندان آیات مقاومت در قرآن کریم را با خط زیبای خود بر روی پرچم فلسطین نگارش کردند تا پیام حمایت از رشادت و عظمت مردم غزه را با زبان رسای هنر به گوش همگان برسانند.

در پایان این مراسم اثر قرآنی یوسف شونچون، هنرمند خطاط چینی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

 

از پایان بخش بین‌الملل تا رونمایی از بزرگ‌ترین دائرةالمعارف دنیا
 محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

کلیدی‌ترین مسأله ایجاد امید در مردم است

جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی شامگاه چهارشنبه هشتم فروردین‌ در سی‌ویکمین نمایگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اهتمام در وزارت فرهنگ این است که شورای فرهنگ قرآنی کشور در صدر فعالیت‌های دستگاه‌ها باشد، اظهار کرد: در تلاش هستیم جلسات آن به صورت مرتب و معمول برگزار شود. در این خلاف دوره‌های قبل که بخش بین‌الملل بسیار نحیف بود، امسال این بخش فوق‌العاده بود و فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.

در بخشی از این مراسم رضا مرادصحرایی با اشاره به اهمیت ترجمه قرآن، گفت: هر کاری برای ترجمه شود خوب است، ولی ایجاد ساختار جدید بعد از ۴۶ سال از انقلاب اسلامی با وجود تمام ظرفیت‌هایی که داریم، باید با احتیاط انجام شود زیرا گاهی چالش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص بودجه برای پرسنل‌اش است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش افطاری قرآنی در ۲۸ رمضان برگزار می‌شود، دانش‌آموزان نخبه سراسر کشور مهمان وزارتخانه‌ متبوع هستند.

 

از پایان بخش بین‌الملل تا رونمایی از بزرگ‌ترین دائرةالمعارف دنیا

 

در این جلسه مصطفی زمانیان رییس مرکز برسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تنها در صورت وجود امید مسایل امنیتی کشور حل می‌شود، گفت: امید و اعتماد را در گام نخست باید در مردم ایجاد کنیم و این کلیدی‌ترین مسأله‌ای است که در بیانات رهبری هم گنجانده شده است. ما در این زمینه دچار غفلت شدیم.

همچنین شبیر فیروزیان با بیان اینکه برای موضوع ترجمه قرآن به سازمان‌دهی نیاز است، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهایی که پیرامون ترجمه انجام می‌شود، به معاونت قرآنی وزارتخانه ارجاع داده می‌شود. کارشناس مربوطه هم بعد از بررسی یا مجوز را صادر می‌کند، یا صادر نمی‌کند. البته نه فقط ترجمه قرآن بلکه ترجمه نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح و متون مقدس دینی نیازمند تمهید گسترده‌ای هستیم.

به گفته سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه انس با قرآن حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در کشور از طریق ترجمه است. برخی پیشنهاد کردند که در معاونت قرآن و عترت اداره کل تاسیس شود. بنیان، تاسیس نهادی مثل ستاد عالی کانون‌های مساجد و بنیادهای ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آن‌ها نه از وزارتخانه حقوق می‌گیرند، نه نیروی انسانی‌شان استخدام وزارتخانه است.

انتشار بزرگترین دائرةالمعارف دنیا

در هشتمین روز سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در غرفه این پژوهشکده در بخش حوزوی در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم درباره پژوهش‌هایی که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن انجام شده است، توضیح داد: این اقدامات همگی ارزشمند و با استانداردهای لازم پژوهشی انجام شده است، ۲۴ جلد کتاب امشب رونمایی خواهد شد که همگی تازه و در یک‌سال گذشته منتشر شده است؛ هم‌چنین امشب هجدهمین جلد دائرة‌المعارف قرآن کریم رونمایی می‌شود که دانشنامه‌های تخصصی نیز دارد و در حال انتشار است.

به گفته رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تفسیر موضوعی نیز از دیگر آثار این پژوهشکده است که با جدیت دنبال می‌شود؛ سبک زندگی اسلامی براساس آموزه‌های قرآن و مکتب اهل بیت(ع) که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است از دیگر آثار این پژوهشکده است و تاکنون ۴۰ جلد اثر در این عرصه خروجی داشته است.

 

از پایان بخش بین‌الملل تا رونمایی از بزرگ‌ترین دائرةالمعارف دنیا

 

پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم متناسب با اقشار مختلف آثار خوبی تهیه و تولید کرده است، دائرةالمعارف قرآن کریم که توسط این مجموعه تهیه شده است، بزرگترین دائرةالمعارف دنیا است و تاکنون ۱۸ جلد آن منتشر شده و منحصر به‌فرد است.

بازدید هنرمندان از نمایشگاه قرآن

در هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن، هنرمندان از این نمایشگاه بازدید کردند. یکی از آن‌ها جعفر دهقان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بود. او ساعتی پس از افطار در سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم حضور یافت و از نزدیک بخش‌های مختلف را بازدید و با مسئولین بخش‌های مختلف قرآنی گفت‌وگو کرد.

همچنین احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با هشتمین شب از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد. موسی سلامت که در بین طرفداران فوتبال فردی شناخته شده است و اعضای تیم پرسپولیس و مردم او را عمو موسی خطاب می‌کنند در این روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.

 

از پایان بخش بین‌الملل تا رونمایی از بزرگ‌ترین دائرةالمعارف دنیا

 

سی‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ابتدای فروردین کار خود را آغاز کرد و تا ۱۴ فروردین مصادف با ۲۲ ماه رمضان از ساعت ۱۷ تا نیمه شب میزبان علاقه‌مندان در مصلای امام خمینی(ره) است؛ به جز شب‌های احیا که تا ساعت ۲۲ برگزار می شود.

کد خبر: 89747

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0