31 تیر 1402 - 1:00 ب.ظ

پایش ۴۰ هزار کیلومتر مربع از استان کرمان در طرح تحول زمین‌شناسی

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان کرمان گفت: بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع، معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی با روش‌ها و فناوری‌های جدید مورد پایش و اکتشاف قرار می‌گیرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «علی رشیدی» افزود: اکتشافات موضوعی در یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و در حوزه شهرستان‌های راور، شهربابک و جیرفت اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به آغاز طرح ملی تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در دولت سیزدهم، گفت: اجرای این طرح در کشور آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

رشیدی یادآور شد: امسال بیشترین میزان فرونشست زمین در نقاط پیرامونی شهر کرمان ثبت شده و میزان آن در محور هفت‌باغ و جاده ماهان سالیانه به بیش از ۱۳ سانتیمتر رسیده است.

وی با بیان این‌که فرونشست زمین در اطراف شهر کرمان به‌ویژه مناطق غربی و جنوب غربی مشاهده می‌شود، تصریح‌کرد: فرونشست زمین در برخی از شهرستان‌های استان کرمان از جمله رفسنجان در سال‌های گذشته تا ۳۰ سانتیمتر نیز گزارش شده است.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: سالیانه یک میلیارد مترمکعب اضافه برداشت آب در استان کرمان انجام می‌شود و همین موضوع بر فرونشست این استان دامن زده است که باید مدیریت شود.

به گفته رشیدی، ۱۵ هزار کیلومتر مربع از هشت شهرستان جنوبی را در وسعت اطلس لرزه‌خیزی «سبزواران» بررسی شده است که بر این اساس ۲ گسل سبزواران شرعی و غربی از ۲ طرف جیرفت و عنبرآباد عبور می‌کنند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی استان کرمان افزود: موضوع ساخت و سازها و مقاوم‌سازی در استان کرمان جدی گرفته شده و سازه‌ها براساس اطلاعات موجود لرزه‌خیزی مناطق است.

وی یادآوری‌کرد: در سال ۹۶ هُجِدک سه زلزله بالای ۶.۵ ریشتر در فاصله کمی اتفاق افتاد که تلفات و ویرانی کمی داشت و نتیجه مقاوم‌سازی بود.

کد خبر: 78274

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0