15 آبان 1402 - 12:00 ق.ظ

نگاهی به اولین کتابخانه سیار استان کرمان؛

هدهد خوش‌خبر برای ۱۰ هزار نفر در دل روستاهای کرمان

استان کرمان در هفته گذشته دارای اولین کتابخانه سیار شد. وجود کتابخانه در روستاها باعث رونق فرهنگی روستا می‌شود و کمک می‌کند تا اهالی روستا، مخصوصاً کودکان، بتوانند فضایی در روستا داشته باشند که بتوانند اوقات فراغتشان را در آنجا بگذرانند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌احمد وفائی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان درباره این کتابخانه و یک ویژگی خاص آن می‌گوید: این کتابخانه سیار، اولین کتابخانه سیار در سطح کشور است که توسط یکی از بانوان، به نام مریم داودیان، اداره می‌شود. کاری که به توانمندی بانوان این استان مرتبط می‌شود.

عدالت فرهنگی-اجتماعی با کتابخانه سیار

کتابخانه‌های سیار برای این پایه گذاری شدند که بتوانند عدالت فرهنگی و اجتماعی را پیاده کنند. وفائی، درباره این موضوع افزود: در راستای عدالت اجتماعی کتابخانه‌های سیار فرصتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق کمترتوسعه‌یافته است و این کتابخانه در برخی روستاهای شهرستان رفسنجان و انار خدمات کتابخانه‌ای ارائه می دهد تا بتواند این عدالت را در استان کرمان در راستای توسعه کتابخوانی فراهم کند.

پوشش هفت روستا در کرمان

وفایی تعداد منابع این کتابخانه را هزار عنوان کتاب اعلام‌ کرد و گفت: این کتابخانه سیار با بیش از هزار عنوان کتاب کار خود را آغاز کرده و کتابخانه عمومی مرحوم محمدی‌نژاد کشکوئیه شهرستان رفسنجان به عنوان کتابخانه پشتیبان این کتابخانه سیار خواهد بود.

روستاهای عباس‌آباد، حسن‌آباد نواب، احمدآباد، تقی‌آباد، حسین‌آباد، بهجت‌آباد، دئفه رضوی تحت پوشش این کتابخانه سیار است.

هیچ چیز مانع رسیدن به آرزویم نشد

یک ویژگی خاص این کتابخانه سیار، راننده آن است؛ مریم داودیان، اولین کتابدار زن کتابخانه سیار، از روند انتخابش به عنوان کتابدار کتابخانه سیار می‌گوید: در یک خانواده پرجمیعت در روستای راویز به دنیا آمدم و فرزند اول خانواده هستم. از سن هفت سالگی به کشکوئیه نقل مکان کردیم و تحصیلاتم را تا دیپلم در کشکوئیه گذرانده‌ام و بعد از اتمام مدرسه در کتابخانه مرحوم محمدی‌نژاد مشغول به کار شدم و بعد از دوسال، خیّر کتابخانه را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کرد و من با نظر خیر در شیفت عصر کتابخانه کارم را ادامه دادم.

به کودکان کمک می‌کنم

او حرف‌هایش را با کمک به کودکان در کتابخانه ادامه داد و افزود: وقتی خبر جذب نیروی کتابخانه سیار رفسنجان را شنیدم، پیش خودم فکر کردم این توانایی را دارم که نیروی کتابخانه سیار شوم، چون با این کار می‌توانم کمک مفیدی برای بچه‌های روستا باشم و فرهنگ کتابخوانی را در روستاهای اطراف ترویج دهم.

داودیان تاکیدکرد: برای من عشق به کتاب و کتابخوانی و خدمت به کودکان و نوجوانان روستا باعث شد تا هیچ محدویتی مانع نشود که بخواهم کارم را ادامه بدهم.

دسترسی به کتاب برای کسانی که امکانات ندارند

وی کتابخانه‌های سیار را خدمتی مهم دانست و افزود: کتابخانه سیار موجب شده است تا دسترسی به کتاب برای افرادی که علاقه‌مند هستند و امکانات ندارند، فراهم شود و حضورم در جامعه با انجام این کار متفاوت، برایم لذت‌بخش است.

همه خدماتی که کتابخانه دارد

داودیان در خصوص خدمات این کتابخانه، اظهار داشت: عضویت سراسری، امانت، برگشت، رزرو و تمدید کتاب، اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله قصه‌گویی، جمع‌خوانی، نمایشنامه‌خوانی، مسابقات کتابخوانی، نقاشی، اجرای بازی‌های فکری و… از برنامه‌ها و خدمات این کتابخانه سیار است. ۷ روستا با جمعیتی قریب به ۱۰ هزار نفر تحت پوشش این کتابخانه سیار قرار می‌گیرند. شاید فکر کنیم که وجود کتابخانه برای یک روستا خیلی حیاتی و مهم نباشد، اما وقتی شور و شوق بچه‌ها را ببینید حتماً به این نکته خواهید رسید که وجود کتابخانه روح دیگری به روستاها می‌بخشد.

کد خبر: 83742

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0