22 مرداد 1402 - 3:00 ب.ظ

نشست بریکس سلطه غرب را به چالش می‌کشد

کارلوس ماریا کوریا (Carlos Maria Correa)، مدیر اجرایی South Centre (یک سازمان بین دولتی متشکل از کشورهای در حال توسعه)، گفت: انتظار می‌رود پانزدهمین نشست سران بریکس که در ماه جاری در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، نظام حکمرانی جهانی را عادلانه‌تر و سلطه کشورهای غربی را متعادل کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از شینهوا، به گفته کوریا تلاش در جهت دلارزدایی (کاهش سلطه دلار آمریکا) و گسترش بلوک اقتصادی بریکس در صدر دستور کار این نشست خواهد بود.

گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است. پانزدهمین نشست سران بریکس با حضور سران خود را از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد. از زمان همه‌گیری کرونا، این نشست اولین رویداد حضوری بریکس خواهد بود.

در مجموع، کشورهای بریکس بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و حدود ۲۶ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.

کوریا اظهار کرد: یکی از موضوعات کلیدی که بریکس باید در نظر بگیرد، حکمرانی جهانی است. نظام فعلی که ناعادلانه و نامتقارن است باید تغییر یابد؛ به ویژه، چینش نظام مالی نیاز به یک اصلاح اساسی دارد.

انتظار می‌رود سران بریکس موضوع اضافه کردن اعضای جدید به این بلوک اقتصادی را نیز بررسی کنند.

کوریا گفت: امیدوارم گروه فعلی بریکس، موضوع ادغام سایر کشورها را در نظر بگیرد؛ این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا موجب گسترش بریکس می‌شود.

کوریا افزود: البته اقتصادهای بزرگی از جمله هند، برزیل و چین عضو بریکس هستند؛ اما اگر کشورهای دیگر نیز بتوانند به این بلوک اقتصادی ملحق شوند، وزن بریکس از نظر سیاسی به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

بیش از ۲۰ کشور با درخواست برای پیوستن به بریکس، سلطه گروه هفت و گروه ۲۰ را به چالش کشیدند.

تاکنون بیش از ۲۰ کشور از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، آرژانتین، اندونزی، مصر و اتیوپی به طور رسمی برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند.

کوریا گفت: هرچند گروه هفت و گروه ۲۰، هنوز بر تحولات بین‌المللی تأثیر زیادی دارند؛ اما به هر حال، تحت تسلط کشورهای توسعه‌یافته هستند؛ اما بریکس نقش مهمی در مقابله با گروه هفت و گروه ۲۰ دارد. کشورهای عضو این بلوک اقتصادی به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که با منافع سایر کشورهای در حال توسعه همسو باشد.

کد خبر: 79141

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0