11 آبان 1402 - 11:00 ق.ظ

مدیران بحران اطلس جامع حوادث مناطق خود را آماده کنند

وزیر کشور گفت: مدیران بحران اطلس جامع از وضعیت بحران‌ها، امکانات، تجهیزات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه خود را آماده کنند تا در صورت مواجهه با هر نوع حادثه مترقبه یا غیرمترقبه آمادگی کامل داشته باشند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌احمد وحیدی روز چهارشنبه در جمع مدیران بحران استان های کشور افزود: مساله دانش در حوزه مدیریت بحران اهمیت بسیاری دارد تا مدیران کل این بخش همواره نسبت به دانش روز و با بهره گیری از تجهیزات موجود بتواند اقدامات لازم و کافی را انجام دهند.

وی یادآورشد: مدیریت بحران از سازمان های بسیار مهم است که بنا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و اهمیت وافری در پیشگیری، پیس بینی، اقدام و بازسازی بعد از اقدام دارد و در همه این چهار مرحله بسیار فعال باشد.

وحیدی اظهار کرد: تسلط و آمادگی کامل در این چهار مرحله با اتکا به دانش روز، مدیران بحران را قادر می سازد تا در لحظات سخت آماده تصمیم گیری سریع و درست را داشته باشند و بتوانند بهترین واکنش را برای مدیریت شرایط نشان دهند.

وزیر کشور با تاکید بر تعریف بحران ها با درجه بندی، شناسایی ظرفیت های دولتی و خصوصی برای ایجاد بانک اطلاعاتی و برگزاری مانورهای متعدد و مستمر در زمینه حوادث گوناگون گفت: داشتن اطلس مخاطرات برای تک تک بحران های منطقه ای، کمک می کند تا برای آنها واکنش مناسب انجام گیرد و تجهیزات مورد نیاز به موقع بسیج شود.

وی به چهار مخاطره سیلاب، سازه های ناپایدار، مراکز پر خطر و زلزله به عنوان حوادث فراگیر و پر تکرار در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بحث سیلاب ها باید لایروبی رودخانه ها و انحار با جدیت دنبال و آبخیردازی نیز برای توزیع سیلاب در مناطق بالادستی فعال شود.

وحیدی ادامه داد: در حوره آتش سوزی، نقاطی که بیشتری تجربه آتش سوزی را دارند باید شناسایی و تجهیزات آتش نشانی در شهرها یا روستاهای نزدیک به آن مستقر شود تا در مواقع لزوم به سرعت برای اطفای حریق وارد عمل شد.

وزیر کشور با بیان اینکه پیش بینی و اجرای اقدامات لازم برای جلوگیری از آتش سوزی از اکنون باید انجام گیرد و برای فصل گرما موکول نشود، اعلام کرد: برای تامین هلی کوپتر با ارتش مذاکراتی داشته ایم تا به عنوان پرواز در شب برای مهار آتش سوزی های در صورت ضرورت وارد عمل شود و حتی برای مقابله با آتش سوزی، پهباد، هلی کوپتر و هواپیمای آتش نشان را به توسعه داد.

وی بر لزوم شناسایی سازه های ناپایدار در سطح شهرها تاکید و اضافه کرد: در مورد ایمن سازی سازه های نا ایمن باید مراقبت شود، معاونت عمرانی پیگیری می کنند اما مدیریت بحران باید دغدغه اش را داشته باشد و اقدام به موقع کند.

وحیدی خواستار ساماندهی و درجه بندی مراکز پرخطر فعال در سطح شهرها شد و افزود: اماکن پر خطر مناطقی در سطح شهرهاست که در صورت انفجار یا نشت گاز و مواد شیمیایی و سمی می تواند افراد بسیاری را درگیر کند از همین رو باید به سرعت برای جابجایی آنها از وسط شهرها اقدام شود.

وزیر با بیان اینکه در زمینه مناطق پر خطر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل می توانند همزمان و هماهنگ عمل کنند تا اقدامات پیشگیرانه و عملیاتی داشته باشند، تاکید کرد: این مراکز باید شناسایی، درجه بندی و در سامانه اطلاعاتی حریم آنها تعیین و نحوه مدیریت بحران در آنها بررسی شود تا در صورت مواجهه با حادثه در این مراکز بتوان به سرعت واکنش لازم را انجام داد.

وی حادثه پر تکرار دیگر در کشور را بحث زلزله خواند و بر لزوم برگزاری رزمایش، مانور و آماده سازی تمامی تجهیزات مورد نیاز برای مواجهه به موقع، سریع و مناسب با آن تاکید کرد.

وحیدی با بیان اینکه باید برای اتفاقات مختلف برنامه روشنی داشت و مرتب برای مواجهه مناسب با آن تمرین نرم افزاری، سخت افزاری، عملیاتی و میدانی داشت، تصریح کرد: بابت اسکان موقت و دائم زلزله زدگان نیز از هم اکنون باید کمبودها و ظرفیت ها را شناسایی کرد تا در زمان مواجهه با این مساله، بتوان زلزله زدگان را به سرعت اسکان داد.

وزیر کشور نکته حساس دیگر در مواجهه با بحران را نحوه اطلاع رسانی دانست و گفت: در شرایط بحران اطلاع رسانی مناسب باید اتفاق بیفتد. باید مراقبت کرد چون شرایط بحرانی است، مردم حساس می شوند و باید اطلاع رسانی حساس به موقع و صحیح رخ دهد.

به گفته وی یک بخشی از اقدامات مربوط به مسائل مالی است که بیشتر باید روی پشگیری و صندوق بیمه حوادث هم کار کرد.

کد خبر: 83601

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0