21 شهریور 1402 - 9:00 ق.ظ

لوازم‌التحریر داخلی هنوز در کیف دانش‌آموز جا نگرفته است

کالای ایرانی از نوشت افزار تا هر محصول دیگر به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارای بار معنایی خاصی برای این سرزمین است، محصولاتی که با تکیه بر دانش و کار ایرانی تولید می شود تا چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآید.

یاقوت نیوز؛/ خدیجه توسلی دینانی

فصل تابستان که به شهریور می‌رسد بازار خرید نوشت افزار و آماده سازی کیف و کفش دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید کم کم گرم می شود و در این میان آنچه به عنوان وظیفه باید مورد توجه قرار دهیم خرید محصولات این سرزمین است. با این وجود دانش‌آموز ایرانی با افتخار نوشت افزار ایرانی را برای سال تحصیلی انتخاب می‌کند چرا که با این حرکت فرهنگی نشان می دهد تمایل به رونق تولید داخلی را دارد تا کارگری از کار بیکار نشود.

برای پیشگیری از انتخاب نوشت افزارهای خارجی باید فرهنگ استفاده از نوشت افزارهای ایرانی را در بین دانش آموزان و خانواده ها تقویت کنیم تا دانش‌آموزان با اشتیاق کالای ایرانی را انتخاب کنند. مردم برای انتخاب نوشت‌افزار ملاک‌های مختلفی دارند، از جمله این ملاک‌ها قیمت مناسب و کیفیت مطلوب کالا است و در این میان آنچه برای کودکان در انتخاب نوشت افزار اهمیت دارد، ظاهر و شکل آن و اینکه چه طرحی روی جلد دفترشان نقش بسته است.

نهادینه شدن فرهنگ استفاده از نوشت افزار و کیف دانش آموزی با نقوش ایرانی اسلامی در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است تا نخستین گزینه انتخابی دانش‌آموزان و والدین در خرید لوازم مورد نیاز برای مدرسه، محصولات داخلی باشد. با توجه به اینکه کشورهای غربی با خلق شخصیت‌های کارتونی به دنبال ترویج فرهنگ غربی در سایر کشورها از جمله ایران هستند، لازم است برای مقابله با آن اقدامات مناسب برای هدایت مردم به سمت نوشت افزارهای ایرانی اسلامی انجام شود.
هر سال در روزهای منتهی به مهرماه، تعداد کمی نمایشگاه در برخی نقاط برای ارائه نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی برگزار می‌شود. نوشت افزارهایی که خود نقش زیادی در انتقال فرهنگ به کودکان و نوجوانان ما دارند و عامل مهمی برای شکل‌دهی شخصیت کودکان هستند. آنچه در این عرصه قابل توجه است، جولان تصاویر و الگوهای غربی روی نوشت افزارهای دانش‌آموزان ایرانی است.

البته در سال‌های اخیر در حوزه تولید نوشت افزار ایرانی برگرفته از الگوهای بومی و مذهبی، گام‌های خوبی برداشته شده اما برخی موانع سبب شده تا نتیجه مطلوب حاصل نشود. واقعیت این است که کودکان و نوجوانان در سنینی به سر می‌برند که بسیار منعطف و الگوپذیرند و نوشت‌افزار فرصتی برای معرفی شخصیت‌ها و الگوهای ایرانی- اسلامی به حساب می‌آید و باید فعالان فرهنگی، پرورشی و تبلیغی از این فرصت کم‌نظیر به‌خوبی استفاده کنند. متأسفانه فرهنگ غرب با ارائه نمادهای غربی توانسته با کودکان و نوجوانان ایرانی ارتباط گسترده برقرار و ذهن آنها را تسخیر کند که این نمادها می‌توانند در درازمدت آثار مخربی بر سبک زندگی و اعتقادات فرزندان ما داشته باشند.

هویت به دست آمده

استفاده از نوشت‌افزار ایرانی علاوه بر تقویت فرهنگ ایرانی- ‌اسلامی باعث تقویت تولید داخلی می‌شود. این را روح‌ا… دوستی، کارشناس علوم قرآن و مدرس حوزه و دانشگاه می‌گوید و بر این عقیده است که تولید کنندگان داخلی باید با افزایش جذابیت، تنوع و کیفیت محصولات خود به بازار نوشت افزار ایرانی ـــ اسلامی رونق دهند. در برخی موارد کیفیت نوشت‌افزارهای ایرانی پایین‌تر از انواع خارجی آن است و قیمت بالاتری دارد و این موضوع باعث می‌شود خانواده‌ها به سمت خریداری کالای خارجی بروند. نکته مهم‌تر این‌که دسترسی به انواع نوشت‌افزارهای ایرانی به‌خصوص در مناطق محروم و حتی شهرهای بزرگ بسیار محدود است. دوستی با اشاره به این‌که نمادهای اسلامی روی نوشت‌افزارهای ایرانی نقش پررنگی در هویت بخشی فرزندان ما دارند، می‌گوید: «درج یک تصویر، جمله یا به تصویر کشیدن افتخاری از ایران روی دفتر و کیف و کوله و جامدادی کودک و نوجوان حس تعلق، ارزشمندی و پایبندی به کشور را در فرزندان زنده می‌کند و در عین حال کودک و نوجوان با مفاخر، شخصیت‌های تاثیرگذار، چهره‌های ماندگار ملی، نمادهای بومی، اماکن گردشگری و تاریخی آشنا می‌شود.» با توجه به این‌که کشورهای غربی با نمادسازی و خلق شخصیت‌های کارتونی به هدف تغییر ذائقه‌ کودکان و نوجوانان به‌دنبال ترویج فرهنگ غربی در سایر کشورها به‌ویژه ایران هستند، ضرورت دارد برای مقابله با این شیوه، اقدامات مناسب برای گرایش خانواده‌ها به سمت نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی صورت گیرد.

نوشت‌افزارهایی مطابق با پویانمایی‌ها

اگر بچه‌ها سراغ دفتر، مداد و کوله‌هایی می‌روند که عکس باربی، باب اسفنجی، میکی‌ماوس و… بر آن تصویر شده به این دلیل است که این شخصیت‌ها را مدت‌ها در قالب داستان‌های کارتونی، فیلم و پویانمایی دیده‌اند و به‌خوبی با آنها ارتباط گرفته و می‌شناسند، به همین‌ علت صداوسیما، آموزش و پرورش و همه نهادهای مرتبط باید به کمک یکدیگر بیایند و حلقه‌های این زنجیر را کامل کنند. درست است که ساخت مجموعه تلویزیونی، فیلم و پویانمایی در معرفی شخصیت‌های ایرانی به بچه‌ها موثر بوده اما هنوز این شخصیت‌ها نمی‌تواند با نمادهای خارجی رقابت کند. برنامه‌سازان خارجی چند دهه است که در حال سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند ولی ما تازه به این رسیده‌ایم که چه باید بکنیم. درواقع کشورهای پیشرفته مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پویانمایی براساس شخصیت‌های کارتونی ساخته می‌شود باید لباس، نوشت‌افزار و دیگر محصولات مرتبط با آن نیز ساخته شود تا بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. برای شروع سال تحصیلی خانواده‌ها هنگام انتخاب لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان باید به آنها بیاموزند که هدف از انتخاب کالای ایرانی تقویت تولید داخلی و دفاع از ارزش‌ها و فرهنگ ایرانی- اسلامی است و باید در انتخاب نوشت‌افزار دانش‌آموزان دقت بیشتری داشت و از تهیه لوازمی که ذهن دانش‌آموز را به سمت خیال‏پردازی و بیراهه سوق می‌دهد، خودداری کرد.

ثبات قیمت لوازم التحریر در ۵ ماه گذشته

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار از ثبات قیمت لوازم تحریر در ۵ ماه گذشته خبر داد و گفت: در برخی از اقلام مانند خودکار و ماژیک کاهش قیمت هم داشته‌ایم. موسی فرزانیان در مورد وضعیت قیمت لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس، افزود: قیمت بخشی از لوازم‌التحریر در ابتدای سال جاری رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی و بخشی دیگر رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی یافت؛ اما از فروردین به این سو هیچ افزایش قیمتی در این حوزه نداشتیم یعنی تقریباً نزدیک به ۵ ماه است که هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی افزود: البته قیمت بخشی از کالاها مانند خودکار و ماژیک نیز به دلیل رقابت شدید و عرضه مناسب در بازار به ترتیب با کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصد و ۴۰ درصدی مواجه شده است. وی با بیان اینکه قیمت دفتر افزایش نیافته است، افزود: به طول کلی قیمت‌ها در بازار لوازم‌التحریر و نوشت افزار در ۵ ماه گذشته تاکنون ثبات نسبی داشته و عرضه‌ها نیز روال مناسبی را طی کرده است.

۸۰ درصد از انواع نوشت افزار در کشور تولید داخل است

دبیر نمایشگاه «ایران نوشت» مشهد افزود: هم اکنون با تلاش‌ها و حمایت‌های صورت گرفته از تولید داخلی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، ۸۰ درصد از انواع نوشت افزار در کشور، تولید داخل است. حسین ارجمندپور گفت: هم اکنون ۱۲۰ تولید کننده کالای نوشت افزار ایرانی در کشور فعالیت دارند که بخش اعظمی از کالای نوشت افزار بازار را نسبت به کالای خارجی به خود اختصاص داده است.

کد خبر: 81060

نویسنده: : خدیجه توسلی دینانی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0