1 اسفند 1402 - 9:00 ق.ظ

یکم اسفندماه، روز حماسه و ایثار شهر درچه؛

قصه 19 ستاره از آسمان شهر شاهد نمونه کشور

یاقوت نیوز-یکم اسفند سالروز تشییع نوزده تن از شهدای دفاع مقدس در سال 1364 و ایام رحلت مرجع شیعیان آیت الله درچه ای و شهادت نواب صفوی به نام روز حماسه و ایثار شهر درچه نام گذاری شده است. شهر درچه در دوران انقلاب اسلامی بیش از ۵۳۰ شهید شامل ۱۲ سردار شهید، ۵ شهید روحانی، ۳ بانوی شهیده، ۷۰ شهید دانش آموز، ۱۹ شهید مفقود الاثر، ۶ شهید مدافع حرم و ۳ شهید مدافع امنیت و ۸۱۰ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

یکم اسفندماه، روز حماسه و ایثار شهر درچه

یاقوت نیوز؛ خدیجه توسلی دینانی

یکم اسفندماه، روز حماسه و ایثار شهر درچه

حماسه و ایثار، از واژه‌های ماندگار در سرنوشت هر ملتی است؛ به‌ویژه اگر این واژه‌ها دارای مفاهیم معنوی مقدسی باشند، همانند حماسه و قیام حضرت سیدالشهدا (ع) که نه تنها هیچ‌گاه گرد فراموشی را بر خود نخواهد دید؛ بلکه تحول‌آفرین و انسان‌ساز نیز هست. دوران افتخارآفرین هشت سال نبرد بی‌امان ملت ایران با دنیای استکبار، شاهدی بی‌مثال برای اثبات ولایت‌پذیری، دلاوری، ایمان، ایثارگری و استقامت یک ملت در راه دفاع از آرمان‌های مقدس و حراست از کیان جامعه خویش بوده است. دورانی که سربلندی، عزت و شرافت ملت ایران را همه دوستان و حتی کینه‌توزترین دشمنان ما مورد تأیید و اعتراف قرار دادند و این اوج افتخار ماست که فضیلت و سربلندی ملت ایران در عین مقابله با دنیای استکبار شرق و غرب آن زمان و ایادی مرتجع آن‌ها، در تاریخ ملت‌ها به ثبت رسیده و امروز الهام بخش ظلم‌ستیزی ملت‌های عراق، لبنان، یمن، فلسطین و سایر آزادمردان جهان شده است.

 پیام شهدا، پیامی حیات بخش

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای با واژه‌ها و مفاهیم ناب و خاص درباره عظمت روحی و معنوی ایجاد شده در دوران جنگ می‌فرمایند: «آن عزتی، اعتماد به نفسی، احساس اقتداری که از ناحیه معنویت رزمندگان ما و جامعه اسلامی ما احساس شد و توانست آن حادثه عجیب و شگفت‌انگیز ـ یعنی پیروزی در دفاع مقدس و شکست نخوردن در مقابل تهاجم این همه دشمن ـ را رقم بزند، آن خصوصیات، آن خصلت‌ها، برای ملت ما، برای کشور ما، یکی از بزرگ‌ترین نیازهاست. دفاع مقدس مدرسه‌ای پر محتوا از هرآنچه به عنوان خصایل نیک و پسندیده یاد می‌شود است، فضایلی ارزشمند همچون ایثار، شجاعت، عشق، وطن‌پرستی، از خودگذشتگی و صبر که هر کدام آموزگاران درس عزت، افتخار و سربلندی هستند. دفاع مقدس گنجینه‌ای نهفته از فضایل مهم اخلاقی و معرفتی است که در این برهه از زمان تبیین آن می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن بسیاری از انحرافات دیکته شده غربی باشد.

دوران هشت ساله دفاع مقدس مشعلی است که همیشه فروزان است و نیازهای فکری و معنوی نسل فعلی و نسل های بعدی را تأمین می کند. و نیازمند معرفی رشادت های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس به نسل سوم انقلاب است. اشتیاق و شور رزمندگان برای حضور در جبهه ها وصف ناشدنی بود و معنویت آنها باعث تحمل سخت ترین و مشکل ترین وضعیت ها می شد. بنابراین، میراث انقلاب ما معنویتی بود که در دوران دفاع مقدس جامعه را فرا گرفت. از بارزترین جلوه های رهبری و نقش معنوی حضرت امام خمینی رحمه الله و تأثیر شگرف آن بر روحیه ملت و رزمندگان اسلام، هدایت و رهبری ایشان در هشت سال حماسه دفاع مقدس است و اطاعت از فرماندهی از بدیهی ترین ویژگی ها و آشناترین شاخصه های رزمندگان اسلام است.

پیام شهدا، پیامی حیات بخش است چراکه دعوت به قیام، حرکت، راضی نشدن به وضع موجود، آزادی و آزادگی و برده طواغیت نشدن، صداقت، لبیک گفتن به تکالیف، پای عهد و نصرت ولایت ماندن و نماندن در حجب ظلمانی دنیا است. رفع تعلق و هر لحظه خود را در محضر خدا دیدن چنان اثری می گذارد که فرد به آسانی دیگر دل در گرو مادیات نخواهد بست. آنان چنان در مسیر نصرت پیش رفتند که به الگوهایی بی بدیل برای امت تبدیل شدند.

 سربازانی از بهشت

هشت سال دفاع از میهن، جوانانی را از این مرزوبوم گرفت که مایه عزت و سربلندی ایران عزیز بودند، جوانانی پاک و بدون آلایش، جوانانی که در راه عشق خدا و اسلام به مسلخ گاه شهادت قدم نهادند. در دوران هشت سال دفاع مقدس، بزرگ مردانی کوچک، سر از جبهه های جنگ درآوردند که درس های بسیاری به ما بدهند. سربازانی از جنس بهشت، غیور مردان عرصه پیکار که از جذابیت‌های دنیوی گذشتند و با احساس مسئولیت در برابر هویت و فرهنگ خود، دفاع و مقاومت را با هر سن و سال به جهانیان آموختند، درس آزادگی و غیرت را که از عاشورا آموخته بودند مشق کردند و علی اکبروار،پا به میدان مقاومت و نبرد گذاشتند وتا حماسه‎هایی جاویدان بیافرینند.

یکم اسفندماه روز حماسه و ایثار شهر درچه

جوانان غیور و سربلند شهر درچه هم در دوران هشت سال دفاع مقدس با جانفشانی و فداکاری، سندی پرافتخار برای این شهر و دیار رقم زدند. در زمینه ایثارگری، حماسه آفرینان این شهر در دفاع مقدس شُهره عام وخاص هستند. یکم اسفند سالروز تشییع نوزده تن از شهدای دفاع مقدس در سال 1364 و ایام رحلت مرجع شیعیان آیت الله درچه ای و شهادت نواب صفوی به نام روز حماسه و ایثار شهر درچه نام گذاری شده است. شهر درچه در دوران انقلاب اسلامی بیش از ۵۳۰ شهید شامل ۱۲ سردار شهید، ۵ شهید روحانی، ۳ بانوی شهیده، ۷۰ شهید دانش آموز، ۱۹ شهید مفقود الاثر، ۶ شهید مدافع حرم و ۳ شهید مدافع امنیت و ۸۱۰ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. در روز اول اسفند سال ۶۴ بیشترین تعداد شهید از جمله برادران شهید اسحاق و یعقوب براتی با تابوت‌های به هم چسبیده تشییع شدند.همه این ۱۹ شهید مربوط به عملیات والفجر ۸ بودند و به همین دلیل روز اول اسفند را امام جمعه درچه، شهرداری و شورای اسلامی شهر به عنوان روز حماسه ایثار شهر درچه نامگذاری کردند.

 نقش شهر درچه در عملیات والفجر

رزمندگان و مردم ولایتمدار شهر درچه در عملیات مختلف دوران دفاع مقدس حضور حماسه آفرین داشتند به نحوی که در هر عملیات بیش از 500 نفر از این شهر حضور پیدا می‌کردند. در عملیات والفجر 8 که از 20 بهمن 1364 در منطقه فاوا و اروندرود آغاز شد و تا اردیبهشت سال 1365 ادامه یافت غیورمردان درچه‌ای در قالب گردان‌های یا زهرا (سلام الله علیها)، امام حسین (علیه السلام)، حضرت ابالفضل(علیه السلام) و امیرالمومنین (علیه اسلام) عازم جبهه‌های حق علیه باطل شدند. البته تعدادی از نیروها در سایر واحدها مانند توپخانه، مهندسی رزمی 40 صاحب الزمان (علیه السلام)، تیپ قمر، تیپ کربلا و … نیز حضور داشتند. حدود 40 رزمنده درچه در این عملیات به فیض شهادت نائل آمدند که تعداد 19 تن از آن عزیزان در روز یکم اسفندماه سال 1364 بر دوش مردم شهیدپرور این شهر در یک مراسم باشکوه و به یادماندنی تشیع شدند؛ از همین رو 1 اسفندماه به عنوان روز حماسه و ایثار شهر درچه تعیین شد تا یادآور آن حماسه ها و جانفشانی ها باشد.

شهدای یکم اسفندماه، روز حماسه و ایثار شهر درچه

سیدعبدالحمید موسوی، اسماعیل قربانی، رضا علیجانی، ابوالفضل علیجانی، حسن علیاری، محمودعابدی، اکبر شاهنظری، سیدرضا حسینی، علی جزینی، عبدالرسول پناهی، رمضان پناهی، مسعود براتی، یعقوب براتی، اسحاق براتی، روح اله باقری، علی امینی، محمد صادق اسحاقیان، عبدالرحیم ابراهیمی، علی اکبر اقابابایی.

کد خبر: 88093

نویسنده: : خدیجه توسلی دینانی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0