22 آبان 1402 - 8:15 ق.ظ

سیاست‌گذاری توسعه دریا محور، سندی در مسیر گام دوم انقلاب

پژوهشگر مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط‌زیست دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری سندی مهم و بالادستی در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ رهبر معظم انقلاب چهارشنبه گذشته در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

بر اساس این ابلاغیه قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را، شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم در مهلت شش ماهه ارائه کند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور نیز در پی این امر به محمد مخبر معاون اول خود دستور داد تا با همکاری مجلس و قوه قضائیه، اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور شامل متن لوایح مورد نیاز، مقررات ضروری و اقدامات اجرایی متناسب را ظرف مدت سه ماه آینده تدوین و ارائه کند تا در فرصت مقرر ۶ ماهه، فرآیند تصویب و نهایی‌سازی مقررات لازم به انجام برسد.

در ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری تصریح شده است که حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و همه دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم را در مهلت ۶ ماهه ارائه کند.

محمد بهروزی‌نژاد افزود: بر اساس این ابلاغیه تمام قوا در برابر توسعه دریامحور مسئولیت دارند و باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در مسیر تحقق این سند بکارگیرند.

وی ادامه داد: ایران از نظر موقعیت دریایی دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان است، همسایگی با کشورهای محصور در خشکی، داشتن حدود ۶ هزار کیلومتر خط ساحلی، داشتن بنادر مهم، ظرفیت‌هایی همچون شیلات، صنایع متنوع، منابع انرژی و غیره این امکان را به ما می‌دهد که برای توسعه دریامحور به فکر برنامه ریزی باشیم.

سیاست‌های توسعه دریامحور، سندی مهم در مسیر گام دوم انقلاب است

 

نقش توسعه دریامحور در تولید ناخالص داخلی کشورها

پژوهشگر مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط‌زیست دانشگاه جامع امام حسین (ع) ذیل دانشکده عمران، آب و محیط‌زیست دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: توسعه دریامحور تاثیر قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی یک کشور دارد. کشورهایی همچون چین، سنگاپور و نروژ به ترتیب ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق فعالیت‌های دریامحور کسب می‌کنند.

وی افزود: در توسعه دریامحور مسائلی همچون امنیت دریانوردی، تجارت دریایی، شیلات، راه‌گذرهای حمل و نقل، گردشگری دریایی، استخراج نفت و گاز، زیست‌فناوری و غیره قابل تامل است. آنچه در این مسائل باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد، نگاه آمایشی به این موضوع است و اینکه در توسعه دریامحور به ظرفیت‌های محیط زیستی و زیست بوم دریایی توجه شود.

 

سیاست‌های توسعه دریامحور، سندی مهم در مسیر گام دوم انقلاب است

 

کارگروهی متشکل از کارشناسان هر سه قوه تشکیل شود

برای توسعه دریامحور توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست در تاریخ ۲۶/۰۸/۱۳۹۴ توسط مقام معظم رهبری می‌تواند مکمل خوبی برای توسعه پایدار دریامحور و حفظ منابع بین‌نسلی باشد.

بهروزی نژاد در پایان گفت: با توجه به این مساله که توسعه دریامحور یک موضوع چندجانبه است و ابعاد متنوعی دارد، در وهله اول نیاز است یک کارگروه مشترک و متشکل از کارشناسان خبره هر سه قوه در راستای تدوین و تقنین مرتبط با این موضوع، اقدام لازم را انجام دهند.

کد خبر: 84078

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0