3 دی 1402 - 8:00 ق.ظ

رشته‌های دارای تضمین شغل و توسعه آموزش‌های مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی، از توسعه آموزش‌های مهارتی در این دانشگاه خبر داد و گفت: تنها رشته‌هایی در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شوند که دارای تضمین شغل هستند تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در مشاغل متناسب با رشته تحصیلی خود مشغول کار شوند.

فضل الله لک اظهار داشت: همان طور که از نام نظام آموزش علمی کاربردی برمی‌آید، بیشتر رشته های این دانشگاه مبتنی بر نیاز بازارکار است و دروس این رشته ها نیز بر همین اساس تدوین می شوند و آموزش ها نیز باید حتماً به صورت عملی انجام شوند؛ بنابراین بیشتر آموزش های علمی کاربردی در شرکت ها، کارگاه ها و مراکزی که پتانسیل آموزش عملی و کارگاهی داشته باشند، ارایه می شوند.

وی افزود: از آنجایی که این آموزش ها مبتنی بر شغل تعیین می شوند، شانس افرادی که این آموزش ها را می بینند برای که منجر به شغل شود، بیشتر است. ولی در نظام های آموزشی دیگر اینطور نیست و آن نیازسنجی اولیه که اساس نظام آموزش عالی علمی کاربردی است، وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: اخیراً به ویژه در یکسال اخیر دانشگاه برنامه ای را دنبال می کند مبنی بر اینکه رشته هایی را که ایجاد می‌کند باید با شرط تضمین شغل باشند؛ یعنی افرادی که تحصیل می کنند، شغلشان تضمین شده باشد و در شرکت یا کارگاهی مشغول به کار شوند حالا چه به صورت مستقیم چه در بدو ورود دانشجو و چه بعد از آن و به صورت غیرمستقیم که به مراکز دیگر معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه این سیاست جدیدی است که دانشگاه دنبال می کند و هر سال تعداد رشته های تضمین شغل شده، بیشتر می شود، افزود: برنامه دانشگاه این است همه مراکزی که وجود دارند، مراکز کاریابی هم داشته باشند.

لک ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور ۳۳ مرکز علمی این دانشگاه، مراکز کاریابی نیز دارند که این مراکز کاریابی به نوعی چرخه تأمین شغل را دنبال می کنند؛ به این صورت که از اول نیازسنجی آن مرکز کاریابی را انجام می دهد و بر اساس آن نیازسنجی برنامه درسی تدوین و دانشجو پذیرش می شود و پس از آن دانشجو بر اساس نیاز، وارد بازار کار می شود. با این چرخه تامین شغل که با مراکز کاریابی دنبال می شود و هر سال نیز رو به رشد است، می توانیم وضعیت اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را بهبود بخشیم.

 

بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: یکی از اولویت های برنامه های این دانشگاه این است که برنامه های درسی قدیمی که وجود دارند، حتماً بازنگری شوند. یعنی بعضی از برنامه ها هست که دیگر از دور خارج شده و باید یک بازنگری مجدد روی آنها صورت بگیرد و نکته دوم این است که مشاغل جدید را شناسایی کنیم و برای مشاغل جدید برنامه درسی جدید تدوین کنیم تا بر اساس نیازسنجی بازار بتوانیم این برنامه ها را آموزش دهیم.

لک ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد بحث تک‌پودمان های تخصصی و مهارتی است؛ بر این اساس افرادی که می خواهند به یک مهارت خاص برسند، می توانیم آنها را تحت عنوان تک پودمان های تخصصی مثلاً در سه چهار درس با حداکثر ۴۰۰ ساعت طوری آموزش دهیم که بتوانند به یک مهارت خاص برسند.

وی افزود: اکنون حدود ۱۵۰۰ تک پودمان مهارتی بر اساس نیازسنجی هایی که از استان ها به دست ما رسیده است، تدوین کردیم. نظام آموزش هایمان هم به صورت رسمی است که منجر به مدرک آموزش عالی کاردانی و کارشناسی می شود و به صورت غیررسمی است که به صورت تک پودمان های مهارتی ارائه می شود.

 

دانشگاه جامع کاربردی مولود انقلاب اسلامی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه مولود انقلاب است و بعد از انقلاب ایجاد شده است،‌ اظهار داشت: برای رفع مشکل کمبود تکنیسین تلاش داریم با کیفی سازی، همان سیاست های آموزش مهارتی را دنبال کنیم تا در بحث تضمین شغل در مراکز کاریابی، این چرخه شغل را به نوعی بتوانیم بهتر به هم وصل کنیم و از برنامه درسی تا گسترش این برنامه ها کارهای خوبی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: معتقدم الان نیاز کشور به همین مسائل و موارد است که بتوانیم با وضعیت موجود دانشجوهایی را تربیت کنیم که در اشتغال و یافتن شغل مؤثرتر باشند؛ کاری که هم اکنون در زمینه جهت دهی آنها در حال انجام است.

حسین بلندی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز معتقد است ورود دانش آموختگان آموزش عالی به بازارکار به دلیل تخصصی شدن مشاغل، مستلزم استقرار نظام صلاحیت حرفه ای است و این دانشگاه در تعامل با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و هماهنگ با سایر نهادهای متولی آموزش‌های مهارتی آمادگی استقرار نظام صلاحیت حرفه ای در سطح آموزش عالی کشور را دارد.

به گفته وی، ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻓﺮاد ﻣﺘﺨﺼﺺ، ﻣﺎﻫﺮ و توانمند از ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪی و اﻧﮑﺎرﻧﺎﭘﺬﯾﺮ یک کشور در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. موضوعی که به عنوان مهمترین دﻏﺪﻏﻪ ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاری در حوزه آموزش عالی کشور برای ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اقتصادی ﺑﻪ وﯾﮋه ﮐﻤﮏ ﺑﻪ اﺷﺘﻐﺎل اثربخش تبدیل شده است.

وی می گوید: در جامعه‌ای مانند کشور ما که با تغییرات چشمگیر در ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و اﻃﻠﺲ ﻣﺸﺎﻏﻞ مواجه است، ضرورت برنامه‌ریزی برای ارایه آموزش‌های شغلی، بیش از پیش نمایان می‌شود و تحقق این مهم نیازمند برداشتن گام‌های اساسی توسط متولیان آموزش‌های مهارتی است. از آن جایی که آرایش نظام برنامه‌ریزی یک کشور آمایش سرزمین است، تحقق آن برای مدیریت آینده در گرو معماری مطلوب برنامه‌ریزی آموزشی است.

دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در مهرماه سال ۱۳۷۰ راه اندازی آن به تصویب رسید و حدود ۶۰۰ مرکز آموزشی در رشته‌های مختلف مهارتی در سراسر کشور دارد و حدود دویست مرکز آموزشی این دانشگاه در کلان‌شهر تهران قرار گرفته‌ است.

این دانشگاه که با هدف افزایش سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای ایجاد شد و نسبت به برگزاری دوره‌های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام می‌کرد، در حال حاضر بیشتر در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

هدف دانشگاه، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است به نحوی که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

کد خبر: 85777

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0