21 دی 1400 - 2:25 ب.ظ

بافت اردکان یزد، معجزه معماری ادوار مختلف

استان یزد پُر‌ است از جذابیت‌های ناشناخته و بکر. مسافرانی که قصد سفر به این استان را می‌کنند چنان از شوق رسیدن به شهر یزد با سرعت از جاده‌های استان عبور می‌کنند که تما‌م مسیر چشم بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های دیگر می‌بندند.

به گزارش یاقوت نیوز، در این میان اردکان یکی از شهرهایی است که در مسیر تهران به یزد می توان از آن دیدن کرد. شهری بسیار تمیز که بافت سنتی آن چنان با اصالت و زیبا‌ بر جای مانده که گویی خانه‌ها و بادگیرهای زیبایش هنوز از صفویه و قاجاریه عبور نکرده‌اند.همچنین شب‌های بافت قدیم اردکان بی‌نظیر است. دیوارها و خانه‌های خشتی نورپردازی شده از سقف و کف کوچه ها، آرامشی منحصر به فرد دارد.

از دیگر جاذبه‌های تماشایی این شهر، زیارتگاه چک چک نام دارد که قرارگیری آن در میان طبیعتی سرسبز از جذابیت‌های این مکان دیدنی به شمار می‌آید. پس از بازدید از این جاذبه، اگر به هنر معماری مردمان این سرزمین علاقه‌مند هستید، سری به مسجد جامع اردکان بزنید که به دوره صفویه تعلق دارد. بنایی مربوط به 500 سال پیش که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش، هنوز هم استوار به جای مانده است. در کنار بازدید از مسجد جامع، برای آشنایی با دیگر شاهکارهای معماری شهر، سری به خانه تقدیری اردکان بزنید که به سبک خانه های یزد آراسته شده است. در ادامه گشتی که در میان دیدنی های اردکان می‌زنید، بازدید از کوچه ضیایی را از دست ندهید که در میانِ بافت قدیمی شهر اردکان قرار دارد، این کوچه در حال حاضر در بین گردشگران محبوبیت ویژه‌ای دارد. همچنین اگر می‌خواهید تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را بهتر بشناسید، راهی موزه مردم شناسی اردکان شوید که شامل بخش‌های مختلفی نظیر گیاه شناسی، جانور شناسی، بخش فرهنگی، باستان شناسی، موزه کودک و بخش اسناد می‌شود. در سفرتان به این دیار، اگر به غارنوردی علاقه دارید، سری به غار اشکف یزدان بزنید که می‌تواند برای دوستدارن طبیعت گردی هیجان‌انگیز باشد.

علاوه بر بازدید از این غار دیدنی، برای تماشایِ بناهای تاریخی شهرِ اردکان، می توانید راهتان را به سوی روستای خرانق تغییر دهید. علاوه بر تمامی این زیبایی ها، بازدید از موزه فرش اردکان را نباید فراموش کرد که در دلِ محله قدیمی چرخاب جا خوش کرده است، در بدو ورود به این موزه، حوض آبی زیبایی را خواهید دید که در میان ایوانی دلباز و اتاق سه دری عمارت قرار گرفته است. پس از مشاهده موزه فرش، لذت گشت و گذار در بازار چهارسو اردکان را از دست ندهید، حین پیاده روی در این بازار، معماری بی‌نظیری را مشاهده خواهید کرد که تماشایش، لذت‌بخش خواهد بود. اگر وقت کافی داشتید بازدید از دیگر مکان های گردشگری کلاله را هم فراموش نکنید، از جمله این جاذبه‌های تماشایی، می توان به مسجد زردک اردکان، مسجد کوشکنو، منارجنبان، کاروانسرا و برج ارجنان، کاروانسرای زیرو، روستای هامانه، منار جنبان خرانق، خانه قاجاری سنایی و … اشاره کرد.

کد خبر: 47193

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0