5 اردیبهشت 1403 - 12:00 ق.ظ

باز اندیشی در حوزه های اجتماعی برای افزایش تعلق و تعهد جوانان ضروری است

یاقوت نیوز- جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان، افزایش تعلق و تعهد نوجوانان و جوانان امروزی جامعه با شیوه باز اندیشی و باز تعریف ساختاری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را ضروری دانست.

به گزارش یاقوت نیوز؛ رضا اسماعیلی افزود: در غیر این صورت شاهد شکاف های نسلی در بعد اجتماعی خواهیم شد که آسیب های جدی برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به تغییر شرایط جامعه به لحاظ جمعیتی و افزایش تعداد شهرها و جمعیت شهرنشین و تغییر بافت اقتصادی معیشتی از سنتی و مبتنی بر کشاورزی در چند دهه گذشته به صنعتی و فعالیت های خدماتی و تجاری در دهه‌های اخیر، باید ساختارهای کلان جامعه تغییر یابد.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، در شرایط حاضر ساختارهای اقتصادی و اجتماعی متناسب با این تغییرات رشد نکرده و نتوانسته از قدرت انعطاف کافی برخوردار باشد، همچنین جامعه دچار یک شکاف ساختاری در حوزه‌های آموزش و نظام ارزشی نوجوانان و جوانان شده است.

وی یادآور شد: با توجه به گسترش رسانه ها و نظام ارتباطات در زندگی امروزی باید برای ایفای نقش نوجوانان و جوانان در مسیر مثبت راه حل اندیشمندانه اتخاذ شود زیرا در غیر این صورت، سیستم اجتماعی دچار شکافی خواهد شد که افزایش آسیب های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

اسماعیلی افزود: لازمه پیشگیری از بروز این شکاف اجتماعی در جامعه، چاره اندیشی برای مباحث اقتصادی برای قشر جوان است که ابعاد مختلفی دارد که از جمله ابعاد آن اشتغال و فراهم کردن شرایط و دسترسی شغلی است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، الگوهای معیشت و زیستی است که نسل جوان به آن نیاز دارند. اکنون با وجود آنکه نوجوانان و جوانان از الگوهای زیست مطلوب و توام با رفاه و لذت درک وسیعی دارند، ولی جامعه، متناسب با آن، تدارکات و تمهیدات لازم را نتوانسته فراهم کند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: بازآفرینی ساختارهای اقتصادی برای متولدین دهه ۸۰ به بعد که در یک فضای رسانه‌ای‌تر و اجتماعی‌تری رشد کرده اند، به شدت ضروری است.

وی با اشاره به اینکه نوع نظام مدیریت و اداره این تغییر ساختاری متفاوت است، گفت: بخش مهمی از این تغییرات در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، افزایش توان و کارآمدی نظام اقتصادی برای پاسخگویی نیازهای نسلی متناسب با تغییرات جامعه است که باید صورت بگیرد تا درجه شکاف نسلی کاهش یابد.

به گفته اسماعیلی، در این راستا احساس تعلق اجتماعی بسیار مهم است زیرا اگر این مهم به درستی شکل نگیرد جامعه دچار بیگانگی اجتماعی می‌شود که می تواند یکی از ریشه‌ها و نقاط آسیب زا در جامعه شود.

کد خبر: 90672

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0