11 بهمن 1402 - 10:30 ق.ظ

ایران – سوریه، تقابل اندیشه های دو مربی در خط دفاع و حمله

در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت های آسیا، تیم ملی فوتبال کشورمان امشب و از ساعت 19:30 به مصاف تیم سوریه می رود. شاگردان امیر قلعه نویی با کسب ۳ پیروزی و ۹ امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله حذفی صعود کردند و تیم ملی فوتبال سوریه هم با ۴ امتیاز موفق شد به عنوان تیم دوم به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کند.

یاقوت نیوز؛ آرزو غفوری

تیم ملی ایران در مرحله گروهی تیم‌های فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات را از پیش رو برداشت و در اولین مرحله حذفی نیز برابر تیمی قرار می‌گیرد که شاید سطحی نزدیک به امارات و فلسطین داشته باشد. هرچند روی کاغذ به نظر نمی‌رسد سوریه حریف سرسختی برای ایران باشد، اما نمایش سوریه برابر ازبکستان که با یک تساوی بدون گل همراه بود و برابر استرالیا که با شکست حداقلی به پایان رسید این هشدار را به ایران می‌دهد که نباید تیمی مثل سوریه را دست کم بگیرد. شاید اتفاق نگران‌کننده برای تیم ملی کشورمان محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان در این بازی باشد؛ مدافعی که در هر سه دیدار اخیر به عنوان یار ثابت بازی کرد و به دلیل دواخطاره شدن، بازی با سوریه را از دست داده است. به غیر از کنعانی‌زادگان، صادق محرمی نیز به دلیل مصدومیت سختی که دچارش شد، ادامه بازی‌های جام ملت‌ها را از دست داده است و دیگر غایب ایران در این دیدار است. بنابراین بزرگترین دغدغه قلعه نویی انتخاب زوج دفاع مرکزی تیم ملی است جایی که شاید برای نخستین مرتبه شجاع خلیل زاده در کنار روزبه چشمی قرار بگیرد. رامین رضائیان هم به دلیل مصدومیت صادق محرمی در این مسابقه مثل بازی با هنگ کنگ در ترکیب اصلی قرار می گیرد. اگر تیم ملی مثل بازی با فلسطین  زود به گل برسد دلهره هواداران فوتبال زود تمام می شود و همه دنبال زدن گل های بعدی تیم ملی هستند،  البته برخی می گویند عبور از دفاع اتوبوسی هکتور کوپر دشوار خواهد بود.

سوریه در مرحله گروهی فقط یک گل زد که نشان از ضعف آنها در خط حمله دارد ولی ساختار دفاعی اش بسیار استوار است و در سه بازی دور اول  فقط یک گل خورد.  در این سوی میدان تیم ملی کشورمان در فاز هجومی یکی از قدرتمندترین خطوط حمله را در اختیار دارد جایی که سردار آزمون و مهدی طارمی حضور دارند. مهار این بازیکنان برای برخی از برترین مدافعان فوتبال جهان هم دشوار است چه برسد به بازیکنان سوری. کادرفنی تیم ملی به خوبی می داند که امشب عبور از دفاع چند لایه سوریه دشوار و سخت خواهد بود و به قول مجید جلالی از کارشناسان فوتبال، « یک بازی فیزیکی را شاهدیم! » البته اندیشه های دو سرمربی می تواند راهگشا و پیروزی ساز باشد. امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی ایران به فوتبالی هجومی اعتقاد دارد درست برعکس هکتور کوپر آرژانتینی!

همچنین از نکات قابل ذکر دیگر برای این بازی اینست که به باور کارشناسان فوتبال، دیدار تیم ملی با هنگ کنگ در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ضعیف‌ترین نمایش شاگردان امیر قلعه نویی در سه دیدار مرحله گروهی بوده است. یکی از این موارد که موجب شد تیم ملی نتواند کارایی لازم را داشته باشد پرس شدید بازیکنان هنگ کنگ بود که فشار زیادی را به مدافعان تیم ملی وارد آورد و موجب اشتباهات متعددی شد.هنگ کنگ در دیدار برابر ایران تنها ۱۹۰ پاس رد و بدل کرد که از این تعداد ۹۲ پاس سالم بود. اما این تیم با ۲۲۵ پرس و توانایی بازپس گیری توپ در کمتر از ۱۰ ثانیه هم مانع از حملات ایران شد و هم با بهره گیری از اشتباهات خط دفاعی، چند فرصت گلزنی هم به دست آورد.حال به نظر می‌رسد از این منظر، تیم سوریه نسخه پیشرفته هنگ کنگ باشد. چرا که ۳۲۲ پرس در دیدار با استرالیا و ۲۸۷ پرس در دیدار با ازبکستان این هشدار را می‌دهد که قرار است شاهد دیداری دشوار همچون دیدار با هنگ کنگ باشیم. ضمن اینکه تیم سوریه در دو دیداری که با ازبکستان و استرالیا انجام دادند در میزان دوندگی تیمی تقریباً برابر با تیم ملی ایران بودند اما در این تیم تعداد بازیکنانی که بیشتر از ۱۰ کیلومتر دوندگی داشته اند بیشتر است.

ایران – سوریه، حریفی با ۵ دهه حسرت

ایران و سوریه تاکنون ۳۰ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۱۸ بازی با برتری ایران و یک مسابقه با برد سوریه به پایان رسیده و یازده تساوی هم در کارنامه تقابل‌های دو تیم نمایان است. در مجموع ۶۵ بار توپ از خط دروازه دو تیم عبور کرده که ایران ۵۰ گل و سوریه ۱۵ گل به ثمر رسانده‌اند. دو تیم نخستین‌ بار ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) تهران و در چارچوب مقدماتی جام‌ جهانی ۱۹۷۴ به مصاف هم رفتند که تیم ملی ایران با گلزنی اکبر کارگرجم موفق شد مهمانش را شکست دهد. بهترین پیروزی ایران مربوط به سال ۱۳۸۳ می‌شود که تیم‌ملی با نتیجه هفت بر یک و با گل‌های علی دایی، علیرضا نیکبخت واحدی، محمد نصرتی، آرش برهانی (دو گل) علی کریمی و فرهاد مجیدی حریفش را شکست داد. علی دایی و سردار آزمون هر کدام با چهار گل زده، بهترین گلزنان تاریخ تقابل‌های دو تیم‌اند و انس ساری و ماهر سعید با دو گل زده، بهترین گلزنان سوری‌ها برابر ایران به حساب می‌آیند. آخرین برد سوریه برابر ایران که اتفاقاً تنها پیروزی‌اش مقابل یوزها محسوب می‌شود سال ۱۳۵۲ رقم خورده؛ جایی که عقاب‌های قاسیون با گل عبدالغنی تاتیش در ورزشگاه امجدیه، ایران را شکست دادند. از آن تاریخ به بعد سوری‌ها هیچگاه موفق به شکست یوزهای فوتبال آسیا نشده‌اند. تیم‌ ملی سوریه در پنج دهه اخیر همواره در حسرت شکست‌دادن تیم ملی فوتبال ایران بوده و حالا در اولین دیدار مرحله‌ حذفی جام‌ ملت‌های آسیا حریف این تیم خواهد بود و باید دید آیا این طلسم طولانی ادامه خواهد داشت یا می‌شکند؟

کد خبر: 87490

نویسنده: : آررزو غفوری

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0