19 اردیبهشت 1403 - 10:00 ق.ظ

در سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران در اصفهان مطرح شد:

استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای احترام به حقوق ملت‌ها است

 یاقوت نیوز- سی‌اُمین «کنفرانس ملی هسته‌ای ایران» و «نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴» از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت جاری در اصفهان برگزار شد.

سی‌اُمین «کنفرانس ملی هسته‌ای ایران» و «نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴» از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت جاری در اصفهان برگزار شد.

۵۰ پژوهشگر بین‌المللی از کشورهای مختلف به رغم مانع تراشی ها در این کنفرانس حضور دارند. ۵۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است که استادان ۵۰ دانشگاه کشورمان در فرایند داوری آنها مشارکت داشتند. از بین مقاله ها، ۴۲۰ مقاله پذیرفته شده است. همچنین یکصد سخنرانی علمی با حضور ۸۰ سخنران علمی و ۱۶ میزگرد فنی و نشست‌های تخصصی در این رویداد برگزار می‌شود. کاربرد پرتوها (صنعت، پزشکی و محیط زیست)، راکتورهای هسته ای، فیزیک هسته ای، اندازه گیری تشعشعات، ایمنی و امنیت هسته ای، تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته ای و حکمرانی هسته ای از جمله محورهای این برنامه شاخص علمی در اصفهان است.

تدوین سند جامع راهبردی در افق ۱۴۲۰

میزگردها و پنل‌های تخصصی سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه و با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای داخلی و خارجی به‌طور رسمی در اصفهان آغاز شد. قنادی در آیین آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی این کنفرانس‌ها گفت: سازمان انرژی اتمی ایران در همه سال‌های فعالیت به خدمات‌رسانی گسترده پرداخته و اکنون این سازمان در عرصه‌های گوناگون توانسته خدمات ارزنده‌ای را به هموطنان ارایه دهد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: چرخه سوخت، تولید برق هسته‌ای، رادیوداروها، ‌رادیوایزوتوپ‌ها در صنعت وکشاورزی، گداخت و لیزر از جمله دستاوردها و خدمات صنعت هسته‌ای بوده است. وی افزود: همه قسمت‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای ایران برای ارایه خدمات به مردم بزرگوار کشور مشغول فعالیت هستند. قنادی گفت: ‌فعالیت‌هایی که در سال‌های گذشته و در سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده بود، بیانگر موفقیت‌های این سازمان در عرصه علم و فناوری است. با توجه به گستره فعالیت‌ها و بر اساس دستور ریاست سازمان، سند جامع راهبردی در افق ۱۴۲۰ تهیه و تدوین شد که مطابق آن نقشه راه ما برای تولید ۲۰ هزار مگاوات براق هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد نیاز در صنعت و کشاورزی و نیز حوزه گداخت و لیزر در ۲۰ سال آینده کاملا مشخص شده است.

 ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها، با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در افتتاحیه کنفرانس بین المللی هسته‌ای در اصفهان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشورها، با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد. وی افزود: امروز به ویژه که دنیا با تغییرات مواجه است و اراده جمعی کشورها مبتنی بر کربن صفر تا ٢٠۵٠ به میثاق تبدیل شده است، ما بیش از پیش در راستای نشر و گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک و پایداری، تلاش خواهیم کرد. اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران رسیدن به بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ١۴٢٠ را در برنامه خود قرار داده است و این برنامه در سواحل جنوبی و شمالی کشور، در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی گفت: برای تحقق این برنامه (بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای) سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به عنوان عاملیت پیش برنده، پیش بینی شده است. از موسساتی که امکان سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشند، استقبال می‌کنیم. اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به لزوم توسعه منابع انسانی برای تحقق برنامه‌های هسته‌ای کشور گفت: نکته دیگر این است که در گسترش فعالیت‌های هسته‌ای توسعه منابع انسانی صورت خواهد گرفت. به یاری خدا، حداکثر تا دو ماه آینده، اولین مرکز آموزشی بین المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد و این مرکز را به قطب نیروی انسانی برنامه‌های حال و آینده هسته‌ای کشور تبدیل خواهیم کرد. وی افزود: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در چارچوب ان پی تی و پادمان، جزء راهبردهای نظام قرار دارد. شهادت گزارش‌های آژانس نشان می‌دهد که ظرفیت صنعت هسته‌ای ایران، نسبت به ظرفیت صنعت هسته‌ای و تعداد تاسیسات هسته‌ای در جهان سه درصد است. با این حال در سال ٢٠٢٣ نظارتی که آژانس از تاسیسات ایران انجام داده، ٢٢ درصد کل نظارتی است که از سایر کشورها انجام داد. رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امیدواریم آژانس به عنوان یک نهاد مستقل و به دور از فشارهای سیاسی، بتواند نقش خود را ایفا کند؛ به طوری همه کشورها بتوانند به صورت عادلانه از علوم و فنون هسته‌ای بهره ببرند.

 احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ضروریست

استاندار اصفهان گفت: احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و پرهیز از زبان زور و ادبیات تحریم در این حوزه منطقی و ضروری است.  سیدرضا مرتضوی در سی‌امین «کنفرانس ملی هسته‌ای ایران » و نخستین «همایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴» که به میزبانی اصفهان برگزار شد، افزود: لازم است با هم اندیشی‌های علمی و همکاری‌های متقابل کشورها، سرفصل جدیدی را در توسعه عادلانه دانش بشری و احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای و پرهیز از هرگونه افراطی گری رقم زد. وی ادامه داد: امپراطوری رسانه ای صهیونیست ها تلاش می کند روایت‌های نادرست از ایران به دنیا مخابره کند و تصویر غلطی از مردم صلح دوست ما انعکاس دهد اما از سوی دیگر کشتار وحشیانه ۳۵ هزار کودک و زن در فلسطین اشغالی را سانسور می‌کند. استاندار اصفهان ادامه داد: در عصر حاضر پدیده جهانی شدن، مرزهای جغرافیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ملل را در نوردیده و اصالت جوامع بشری را در حوزه های مختلف کمرنگ می‌کند، در چنین دورانی ضرورت حفظ و صیانت از حریم و موجودیت میراث ارزشمند هنری، فرهنگی و علمی بیش از پیش آشکار می‌شود. مرتضوی گفت: اصفهان گواه شکوهمند خلاقیت ایرانی و شهر موزه‌ای است که گردشگران، سفرنامه نویسان و شرق شناسان آن را سحرآمیز و افسانه ای می خوانند و فرهنگ دوستان آن را «نصف جهان» نامیده اند. استاندار اصفهان افزود: اصفهان سرزمینی با بیش از هفت هزار سال سابقه تمدن، سه دوره پایتختی سیاسی ایران، برخوردار از ۲۲ هزار جاذبه فرهنگی، تاریخی، طبیعی، مذهبی و گردشگری، ۱۵ اثر ثبت شده جهانی توسط یونسکو در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ۲ اثر میراث فرهنگی ناملموس همچنین مرکزهم زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی مسلمانان، ارامنه، زرتشتیان و یهودیان است. مرتضوی گفت: اصفهان، عظمت و شکوه زوال ناپذیر فرهنگ و تمدن خود را مدیون تلاش‌های مجدانه و مشترک دانشمندان، حکیمان، علما و بزرگان علم و اندیشه همچون بوعلی سینا، علامه مجلسی، ملاصدرا، شیخ بهایی، میرداماد و میرفندرسکی است. وی ادامه داد: همه این فضایل در سایه وفاق و همدلی بی نظیر ادیان توحیدی در این دیار به وجود آمده است که همواره بازتاب معنویت، صلح و دوستی در سرزمین پارس بوده است.استاندار اصفهان افزود: بدون شک برگزاری «کنفرانس بین المللی علوم هسته ای» در اصفهان به عنوان قطب مهم علم و خلاقیت کشور و پیشرو در صنعت هسته ای، گواه دیگری از خلاقیت علمی و نبوغ دانشمندان و متخصصان ایران زمین است. استاندار اصفهان اظهار امیدواری کرد اهداف این کنفرانس در سایه همکاری و توسعه دستاوردهای علمی با کشورهای میهمان بیش از پیش محقق گردد.

کد خبر: 91023

نویسنده: : خدیجه توسلی دینانی

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0