28 مرداد 1402 - 12:41 ق.ظ

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی سالانه رزمایش‌ مشترک برگزار می کنند

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در بیانیه مشترکی متعهد شدند که سالانه رزمایش‌های آموزشی نظامی برگزار کنند و تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک بگذارند.

به گزارش یاقوت نیوز؛  از “رویترز”, در نسخه کره‌ای بیانیه مشترک اجلاس کمپ دیوید که توسط رویترز منتشر شده است, سه کشور متعهد شدند که در طول بحران‌ها به سرعت با یکدیگر مشورت کنند و پاسخ‌های خود به چالش‌ها، تحریکات و تهدیدهای منطقه‌ای که بر منافع مشترک تأثیر می‌گذارد را هماهنگ کنند.

بر اساس این بیانیه, سه کشور همچنین متعهد شدند که سالانه رزمایش‌های آموزشی نظامی برگزار کند و تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره شمالی را به اشتراک بگذارد.

این سه کشور همچنین اعلام کردند که به صورت سالانه اجلاس‌های سه جانبه را برگزار خواهند کرد.

به گفته مقامات دولت جو بایدن، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با یک تعهد امنیتی جدید موافقت کرده‌اند که سه کشور را متعهد می‌کند در صورت بروز بحران امنیتی یا تهدید در اقیانوس آرام با یکدیگر مشورت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به وقت محلی از کمپ دیوید گزارش داد جزئیات مربوط به توافق جدید موسوم به”وظیفه مشاوره” درحالی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن برای نشستی در محل اقامت ریاست جمهوری کمپ دیوید در مریلند استقبال کرد.

این توافق یکی از چندین تلاش مشترکی است که قرار است رهبران سه کشور در نشست یک روزه اعلام کنند. آمریکا,، ژاپن و کره جنوبی به دنبال تشدید روابط امنیتی و اقتصادی در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در مورد تهدیدات مداوم هسته‌ای کره شمالی و تحرکات چین در اقیانوس آرام هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، روز جمعه، اندکی پیش از ورود کیشیدا و یون به کمپ دیوید، به خبرنگاران گفت: «این یک اتفاق تاریخی است و شرایط را برای منطقه مسالمت آمیزتر و مرفه‌تر هند و اقیانوسیه و ایالات متحده آمریکا قوی‌تر و امن‌تر فراهم می‌کند.»

کیشیدا، پیش از ترک توکیو در روز پنجشنبه، به خبرنگاران گفت که این اجلاس «یک موقعیت تاریخی برای تقویت همکاری راهبردی سه جانبه» با سئول و واشنگتن خواهد بود.

او گفت: «به عقیده من برگزاری نشست سران ژاپن، آمریکا و کره جنوبی بسیار معنادار است، درست در شرایطی که شرایط امنیتی اطراف ژاپن به شدت تشدید شده است» .

اما این اجلاس انتقاد شدید چین را به دنبال داشت.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه به خبرنگاران گفت: «جامعه بین‌المللی درباره اینکه چه کسی اختلافات و تنش‌ها را افزایش می‌دهد، قضاوت خاص خود را دارد» .

وانگ گفت: «تلاش‌ها برای تشکیل گروه‌ها و دسته‌های انحصاری مختلف و ایجاد رویارویی بلوکی در منطقه آسیا-اقیانوسیه محبوب نیست و قطعاً باعث هوشیاری و مخالفت در کشورهای منطقه خواهد شد» .

سالیوان در برابر نگرانی‌های چین واکنش نشان داد و گفت: این همکاری مشخصا به دنبال ایجاد یک ناتو برای اقیانوس آرام نیست. این همکاری علیه کسی نیست، و برای هدفی خاص است. این همکاری برای چشم‌اندازی از اقیانوس هند است که آزاد، باز، امن و مرفه باشد.

کد خبر: 79406

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0