30 خرداد 1402 - 10:20 ق.ظ

گزارش جلسه رای اعتماد وزیر کشاورزی

جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی اختصاص داشت و او توانست با رای قاطع نمایندگان به عنوان دومین وزیر جهادکشاورزی دولت سیزدهم انتخاب شود.

به گزلرش یاقوت نیوز؛ نشست علنی امروز- سه شنبه ۳۰ خرداد- مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد.جلسه بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهادکشاورزی و اخذ رأی‌اعتماد به وی دقایقی پیش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی را در جلسه رای اعتماد همراهی می کنند.

عیسی زاده: وزارت جهادکشاورزی با سفره مردم سر و کار دارد

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس به عنوان اولین مخالف در سخنانی اظهار داشت: ما امروز وزیر بزرگترین نهادی که با مردم روبروست و بر سفره مردم اثرگذار است را انتخاب می کنیم.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور، آبرسانی به اراضی کشاورزی را مهم دانست و خطاب به نیکبخت گفت که چه برنامه ای برای موضوع آب کشاورزی دارید.

عیسی زاده با بیان اینکه مصرف پروتئین در کشور به چهارکیلو کاهش یافته است، اظهار داشت: برنامه شما برای ترمیم این آمار چه برنامه ای دارید.

وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و آن را پایین دانست و خواستار ارایه برنامه راهبردی برای تشویق کشاورزان برای کاشت گندم شد.

ذاکر:نیکبخت مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است

سید سلمان ذاکر در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ما در ویژگی‌های شخصی و شخصیتی نیکبخت شک و شبهه‌ای نداریم و می‌دانیم که وی فرزند جهاد کشاورزی است و تاکید رئیس جمهور هم بر موضوع بوده است.

وی افزود: درباره ویژگی‌ خاص مدیریتی‌ نیکبخت که بارزترین ویژگی‌ وی است گفته‌اند که نیکبخت مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است و این شاخصه مدیریتی وی است و ما الان براساس این شاخص وارد برنامه‌های وی می‌شویم. آیا این شاخصه با این برنامه‌ها سازگاری دارد یا خیر.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وقتی که ما به یکی از برنامه‌های نیکبخت وارد می‌شویم که چالش به عنوان چالش مطرح شده است خرد شدن و تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی است این موضوع به عنوان چالش مطرح شده است. شما در حال حاضر چه راهکاری برای جلوگیری از این چالش دارید.

ویس کرمی: نیکبخت مدیر اجرایی است/نوآور و تحول‌آفرین نیست

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: چرا دولت محترم آقای رییسی در یافتن افراد تا این اندازه کُند کار می کند و از روی ناچاری در روزهای آخر وزرای پیشنهادی را معرفی می کند. از طرفی آقای نیکبخت سالهاست معاون وزیر و سالهاست در وزارت جهادکشاورزی فعالیت می کنند به راستی علت این کُندی انتخاب به کجا بر می گردد.

نماینده مردم خرم آباد افزود: جناب آقای مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکترا است. سوال این است که آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی درست ارزیابی کرد؟ آیا در بین محققان و اندیشمندان و نخبگان اقتصادی فردی پیدا نشد که از میان آنها یک فرد را انتخاب کنند؟

پاک فطرت: وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه، شجاع، کاردان و با برنامه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند

علیرضا پاک فطرت در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: حداقل ۳۵ درصد اشتغال کشور در این بخش است و با توجه به اینکه امنیت غذایی برای کشوری مانند ایران که دشمنان زیادی دارد، مهم است و کشورهایی که تولید عمده داشته اند، دچار جنگ بوده و این موضوع امنیت غذایی کشورها را تهدید می کند، وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه، شجاع، کاردان و با برنامه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان افزود: این وزارتخانه با سلامت و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و مقام معظم رهبری در بیانات فروردین ماه خود فرمودند مدیران باید تحول ایجاد کنند، تحول یعنی نقاط ضعف را شناسایی و آنها را به قدرت تبدیل کنند. نقاط ضعف وزارتخانه شما چیست؟

 

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبعی مجلس با تأیید برنامه‌های محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، خواستار اعطای رأی اعتماد نمایندگان به وی شد.

 

شلمزاری: نیکبخت مدیریت خود را از نقاط محروم آغاز کرده است

قدرت الله حمزه شلمزاری نماینده مردم فارسان در مجلس در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای نیکبخت این است که خود روستا زاده است و مدیریت خود را از محروم‌ترین نقاط کشور شروع کرده است و به صورت پلکانی بالا آمده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در اکثریت مدیریت هایی که داشته به شهادت و نظر کارشناسان ایشان شخص موفقی در حوزه های مختلف بوده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور بیان داشت: نیکبخت از بدنه جهاد کشاورزی بوده و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی می شناسد.

بسطامی: نیکبخت روستاییان و عشایر را مهمترین اقشار جامعه می‌داند

در ادامه علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام است و شخصیتی انقلابی و ولایت مدار و عالم به مسائل اجرایی کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به سوابق اجرایی نیکبخت افزود: وی یار صاحبان اصلی انقلاب است و معتقد است که نظام باید در خدمت کسانی باشند که نه زبان شکایت دارند و نه زبان تشکر؛ من از دولت سیزدهم تشکر می کنم که نگاه جامع به همه نقاط کشور دارد و فردی از سیستان و بلوچستان برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است.

وی با اشاره به تایید کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به برنامه های نیکبخت یادآور شد: حتی نماینده های مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی هم نقطه تاریکی در برنامه‌های وی ندیده‌اند.

یوسفی: نیکبخت مدیریت جهادی را از مناطق محروم آغاز کرد/وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد با یک نفر هم لابی نکرده است

مجتبی یوسفی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:نیکبخت فردی که در سال ۶۲ وارد جهاد کشاورزی شده و کار خود را در استان ولایتمدار و انقلابی سیستان و بلوچستان و از یک روستای کوچک آغاز کرده است .

عضو هیات رییسه مجلس بیان با اشاره به تجربه نیکبخت در حوزه جهاد کشاورزی بیان داشت: وزیر پیشنهادی بیش از سی سال در وزارت جهاد کشاورزی به صورت پلکانی کار کرده و این از ویژگی های نیکبخت است که با این حوزه آشنایی دارد.

عسگری: نیکبخت سلامت اقتصادی دارد/ مقبولیت وزیر پیشنهادی در میان پرسنل وزارت جهاد کشاورزی

محمد جواد عسگری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در موافقت با محمد علی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، بخش کشاورزی را محور توسعه دانست و گفت: در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور محسوب می‌شود که چهار و نیم میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد اقتصاد کشور را با حداقل سرمایه گذاری تشکیل می دهد که سه برابر صنعت بازدهی دارد.

وی ادامه داد: نیکبخت کسی است که فضای کاری خود را از ابتدا با بخش کشاورزی آغاز کرده و به فضای این بخش مسلط است و به کاستی‌ها و کمبودها احاطه دارد نیکبخت شخصاً یک کارشناس تمام‌عیار در بخش کشاورزی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه رای اعتماد:

رفع کمبود کالاهای اساسی و جلوگیری از انحصار از اولویت‌های وزارت جهاد خواهد بود

پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، نوبت به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی رسید که در سخنانی گفت: برای رفع کمبود و دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات اساسی برنامه داریم و از هرگونه انحصار در تامین مواد اولیه تولید جلوگیری می کنیم.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با بیان اینکه در ابتدا جدیت و تلاش در ادامه اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی مورد تاکید است، اظهار داشت: رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ ور با تاکید بر سه اصل مهم یعنی خودکفایی در محصولات اساسی، حفظ سرمایه‌های انسانی از طریق رعایت کرامت، ارتقای سطح معیشت بهره‌ برداران و حفظ منابع پایه مورد توجه است.

نیکبخت تصریح کرد: توسعه متوازن همه اجزای زنجیره ارزش با تاکید بر تکمیل زنجیره‌ های ارزشی ملی، استانی و منطقه‌ ای، نقش‌آفرینی مشارکت‌ های مردمی در سرمایه‌ گذاری در توسعه زنجیره‌ های ارزش، کاهش نوسانات تولید و بازار از طریق اجرای سیاست‌ های حمایتی مناسب، کاهش تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی، به حداقل رسانی خام‌فروشی محصولات کشاورزی مدنظر است.

وی، دیگر جهت‌گیری را ریل‌گذاری برای تامین امنیت غذایی مردم، کشاورزی دانش بنیان و رشد تولید برشمرد و گفت: باید در همه ارکان بخش کشاورزی به ویژه هسته‌ های اولیه تولید خودکفا شویم و به‌روزترین فناوری بومی و تجربه شده کشور و جهان را وارد زنجیره‌ های تولید کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اضافه‌کرد: رفع عوامل محدودکننده تولید پایدار و بهره‌ ور سال‌هاست که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور خودکفایی در محصولات اساسی است، اما آمار و اطلاعات حاکی از ناپایداری شدید در خودکفایی داریم.

وی گفت: تولید تصادفی و بی‌ برنامه نمی تواند ضامن امنیت غذایی پایدار کشور باشد ضمن آنکه فقط در ۶ سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم ۲۵ درصد، برنج ۲۲ درصد، شکر ۵۴ درصد و جو ۳۱ درصد است و به عبارتی گاهی خودکفایی و گاهی واردکننده بزرگ بوده‌ ایم و در حال حاضر درصد خودکفایی در روغن و ذرت دانه‌ای کمتر از ۱۰ درصد است و دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌ های رایج گذشته امکان‌ پذیر نیست.

نیکبخت با بیان اینکه کشاورزی ایران نیاز به یک بازنگری عمیق و طرح تحول‌ زا دارد، افزود: ما برای خودکفایی در محصولات اساسی برنامه داریم به طور مثال خلا عملکرد گندم در آبی و دیم به ترتیب ۱.۵ و ۵ تن است، این یعنی امکان دستیابی به ۱۶ میلیون تن گندم در کشور وجود دارد.

وی افزود: همچنین در بحث تولید جو؛ خلا عملکرد آبی و دیم، ۲ و ۴ تن است این یعنی امکان دسترسی به ۵ میلیون تن جو و خودکفایی و توسعه دامپروری در این بخش وجود دارد.

برنامه طرح جهش دیمزارها برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره مبحث خودکفایی محصولات اساسی گفت: دیمزارها ظرفیت مغفولی هستند که از پتانسیل تولیدی بسیار خوبی برخوردارند و دیم‌زارها می‌توانند ضمن تامین بخشی از نیازهای غلات، علوفه، حبوبات و دانه‌های روغنی موجبات اشتغال بیشتر روستاییان و سرمایه‌ گذاری را برای کشاورزان فراهم کنند، بنابراین یکی از برنامه‌ های اینجانب پیگیری جدی طرح جهش تولید در دیم‌زارها است و ارتقاء جنبه‌ های نوآوری آن نیز با کمک نخبه‌ های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌ های خود برای تولید پایدار و بهره‌ ور تصریح کرد: این برنامه‌ ای است تحت عنوان حمایت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از تولیدکنندگان، اولین بخش این برنامه تامین به موقع و باکیفیت و مقرون به صرفه نهاده‌ها است، درحالی که همه ما معتقدیم تولیدکننده نباید به غیر از دغدغه تولید، نگران تامین مواد اولیه خود باشد اما امروز به جرات می‌توان گفت تولید محصولات کشاورزی در ایران در شرایط بسیار کم نهاده و حتی بد نهاده است و بخش قابل ملاحظه‌ای خلا عملکرد و بهره‌وری پایین مربوط به همین مسئله است.

با رانت به ویژه انحصاری شدن تامین مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد

نیکبخت در بحث تامین نهاده‌ های تولید اظهارداشت: نباید در این مسیر به راهبری سنتی خود اصرار کنیم و تولیدکننده را محکوم به اجرای تصمیم های دولتی خود کرده و آنها را در دام سودجویان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: اینجانب به شما قول می‌دهم که با بهره‌گیری از همه امکانات بخش‌ های دولتی و با محوریت بخش خصوصی و تشکل‌ ها و برنامه‌ ای دقیق نظام تامین و توزیع نهاده‌ ها را ساماندهی کند، همچنین با رانت و به ویژه انحصاری شدن مواد اولیه تولید مبارزه خواهم کرد تا حمایت‌ های قیمتی متناسب با واقعیت‌ های کشاورزی کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: درتمام دنیا رابطه مشخصی فی‌ ما بین قیمت محصولات مختلف وجود دارد و متناسب با سیاست‌ های کلان کشور، دولت‌ ها نسبت به حمایت‌ های قیمتی خود اقدام می‌ کنند اما ما از این ناحیه بسیار آسیب‌پذیر هستیم و این سبب شده تولیدکنندگان انگیزه لازم برای تولید محصولات راهبردی را نداشته باشند که این مسئله باعث ایجاد کمبودهای دوره‌ ای می‌شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: بنابراین اینجانب با استفاده از ابزارهای حمایتی در اختیار و بهره‌ گیری از مجرب‌ ترین متخصصین اقتصادی مدل‌ های موفق کشاورزی قراردادی و حمایت‌ های قیمتی را بومی کرده و با مشارکت جدی بخش خصوصی و مردمی سازی این بخش به تنظیم الگوی تولید خواهم پرداخت و تلاش خواهم کرد تا همه حمایت‌ ها به طور هدفمند و دقیق در طول زنجیره ارزش توزیع شود.

وی ادامه داد: همچنین نوآوری و متنوع‌سازی، روش‌ های خدمات و تامین مالی و افزایش سرمایه‌ گذاری به ویژه تامین مالی زنجیره‌ ای از بخش صنعت، استفاده از ظرفیت‌ های بورس کالا، اصلاح رویکردهای کشاورزی را پیگیری خواهم کرد و سومین بخش این برنامه نیز ارتقاء دانش، مهارت و اطلاعات بهره‌ برداران است.

نیکبخت افزود: بهره برداران باید با کمک فناوری نو و امکانات جدید تولید و امنیت منابع پایدار بازار به طور کامل آشنا باشند و از اطلاعات لازم به صورت برخط استفاده کنند، البته نظام جامع جمع آوری داده، پردازش و انتشار اطلاعات، آمار و توسعه رصدخانه های کشاورزی ایران به عنوان یک ابزار هوشمند در جهت پایش بخش کشاورزی نیازمند بازنگری جدی است که در این راستا با نهادهای مربوطه هماهنگی لازم صورت خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های خود در حوزه حمایت از بهره برداران در برابر بلایا و خسارت های طبیعی، سرما و یخبندان، باران های بی موقع، تگرگ و طوفان، بادهای گرم، نوسانات دمایی، سیل و خشکسالی، شیوع بیماری و آفات که منجر به آسیب به دسترنج تولیدکنندگان می شود گفت: نمایندگان بارها و بارها با تولیدکنندگان خسته از این حوادث روبرو شده اند بنابراین اینجانب این موضوع را از دو مسیر نفوذ فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری دنیا برای پیش آگاهی و مقابله با بلایای طبیعی و دوم افزایش ضریب نفوذ بیمه با تغییر در ساختار نظام بیمه و تنوع بخشی به ابزارهای بیمه ای دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه توجه به حفاظت و صیانت از منابع محیط زیست یکی از برنامه های اینجانب است اظهارداشت: یکی از موضوعاتی که کمتر به آن توجه شده موضوع خاک است، امروزه در حالی که نرخ خاک سازی در کشور نیم تن در هکتار برآورد می شود شاهد افزایش شدید ۵ تا ۱۶ تن تخریب هستیم. در این راستا مقام معظم رهبری نیز به درستی فرمودند که تجزیه خاک از تجزیه آب مهم تر است.

نیکبخت با اشاره به برنامه های خود در حوزه منابع آبی گفت: مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی جدی ترین عامل محدود کننده دستیابی به امنیت غذایی است بنابراین با توجه به پیچیدگی موضوع و ابعاد گسترده اجتماعی و اقتصادی تاکید دارم با استفاده از مدل تلفیقی و مشارکتی مردم به عنوان محور اصلی حفظ منابع آب برنامه ریزی کرده و با همکاری وزارت نیرو نظام های تولیدات کم آب بر و تجهیز منطقه به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری نوین برای مصرف بهینه را به کارگیری خواهم کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کشاورزان و نخبگان زیادی وجود دارند که با سرمایه های خود و قبول خطر پذیری آن اقدام به ورود به فناوری های جدید از جمله آبیاری زیرسطحی در مزارع تولیدات خود استفاده کردند که البته موفق هم بوده اند بنابراین بنده و همکارانم باید صدور مجوزهای لازم را تسریع و فناوری های مورد استفاده را گسترش دهیم.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: توانمندسازی جوامع مختلف و نفوذ تجهیزات آبیاری مناسب، احیا و مرمت قنات ها و استفاده از اینترنت اشیاء و هوشمند سازی، توسعه و تکمیل شبکه های آبیاری و زهکشی، توسعه کشت در محیط های کنترل شده مانند گلخانه ها، راه اندازی نهضت احداث سایه بان در باغات کشور، استفاده از آب های نامتعارف، بهره گیری بیشتر از آب های سطح و استفاده از گیاهان کم آب بر از جمله برنامه های اینجانب است.

وی با اشاره به برنامه های خود برای حفظ جنگل ها و مناطق، گفت: طرح تنفس جنگل های شمال، سرعت بخشی به حدنگاری، طرح صیانت از جنگل های زاگرس، جنوب و مناطق مرکزی ایران و مدیریت پایدار و مردم محور به دلیل معیشت حدود یک میلیون نفر به ویژه عشایر و نقش کلیدی آن ها در حفاظت از آب و جلوگیری از ورود سیل به مناطق و تولید گوشت قرمز از برنامه های اصلی اینجانب است. اجرای طرح کنترل و پیش آوری سیل و توجه به طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از جمله برنامه های بنده است.

نیکبخت به برنامه های خود در حوزه توسعه متوازن زنجیره ارزش در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه زنجیره های ارزش در کشورمان از جامعیت مناسبی برخوردار نیست و اجزای زنجیره متناسب با ظرفیت اجزای تولیدی نیست بنابراین این امر موجب تلفات بسیاری می شود، در دنیا غریب به ۹۸ درصد از تولیدات کشاورزی پس از برداشت وارد فرآیند بسته بندی می شوند، این درحالیست که در ایران این رقم ۱۵ درصد بوده است و این به معنی خام فروشی و تلفات و ضایعات است.

وی اضافه کرد: در صورت وجود ماشین آلات، برداشت، انبارهای استاندارد و سردخانه ها و حمل و نقل سرد و وجود واحدهای فرآوری در محل های تولید از تلفات گسترده محصولات می کاهد، تنها یک قلم ریزش برگ یونجه در سال به دلیل نبود ماشین آلات مناسب برداشت معادل حداقل ۶۵۰ هزار تن کنجاله سویا است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش توسعه سرمایه گذاری شیلات ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد گفت: در این حوزه برنامه بنده خودکفایی در هسته های اولیه تولید اعم از انواع مواد و مولدها است.

وی به جهت گیری چهارم برنامه های خود اشاره کرد و افزود: یل گذاری برای آینده کشاورزی ایران، در این جهت گیری تلاش کردم در چند حوزه مختلف ریل گذاری داشته باشم، ابتدا راه اندازی شهرک های نوآوری بذر است که با حداکثر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نخبگان علمی و توانمند کشور و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود که ضمن دستیابی به فناوری های موجود و خودکفایی، زیست بوم فناوری شکل خواهد گرفت که با توجه به شرایط مختلف، ایران را به قطب تولید بذر تبدیل خواهد کرد.

نیکبخت ادامه داد: دومین ریل گذاری؛ راه اندازی نهضت تولید، خوراک دام و پسماندها است و سومین ریل گذاری ایجاد شرکت های حرفه ای خدمات کشاورزی است.

وی پیش بینی کرد: به دلیل افزایش هزینه های تولید در سال های آینده ممکن است مالکین اراضی کشاورزی قادر به تولید نباشند بنابراین یکی از برنامه های بنده ایجاد شرکت های خدمات فنی کشاورزی است که با تشکیل آن ها به واسطه حضور نخبگان کشاورزی و حمایت دولت در زمینه اشتغال نیروهای جوان ایجاد می شود.

وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنده به تجربه، دانش و دلسوزی نمایندگان باور دارم و در صورت توفیق خدمت در تمامی برنامه ها از شما نمایندگان به عنوان مشاورین امین یاری خواهم گرفت، بنده به خرد جمعی ایمان دارم و میدان را برای مشارکت همگانی نخبگان و فعالان بخش کشاورزی باز خواهم کرد و معتقدم در بخش های مختلف جهاد کشاورزی نیروهای ارزشمندی وجود دارد که بنده مصمم به استفاده از آنها هستم و در انتخاب مدیران و همکارانم از رهنمودهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم در خصوص استفاده از نیروهای جوان بهره خواهم گرفت.

وی افزود: قول می دهم با جریان های فساد به شدت مبارزه کنم، رهبر فرزانه انقلاب فرمودند دستگاه کشاورزی برای ما بسیار مهم است، زیرا امنیت غذایی برای کشور بزرگی مثل ایران پرجمعیت و دارای اهداف بلند، بسیار مهم است، بنابراین فرد انتخابی مسئولیت خطیری را برعهده خواهد گرفت که تامین امنیت غذایی و رضایت مردم نیازمند مدیریت و تلاش و مدیریت او و همکارانش می باشد.

وی اضافه کرد: برای اینجانب واژه مدیریت جهادی یادآور روزهای خدمت بی ادعا، صادقانه و پر جنب و جوش جوانی ام است که در محروم ترین روستاهای کشور با فقر و انواع محرومیت های مادی و اجتماعی و قهر طبیعت با تحمل بادهای سیستان و گرمای طاقت فرسای بلوچستان دست و پنجه نرم می کردم.

به گزارش ایرنا، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی را به نیکبخت سپردند.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه(۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و اخذ رأی‌اعتماد در دستور کار قرار گرفت و پس از ارائه گزارش کمیسیون جهاد کشاورزی و نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی، نیکبخت با ۱۹۸رای موافق،۴۰ رای مخالف و ۱۰رای ممتنع از مجموع ۲۴۸ به عنوان وزیر جهادکشاورزی انتخاب شد.

کد خبر: 77276

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0