7 اسفند 1402 - 8:00 ق.ظ

کشف مسیر مولکولی برای مهار پیرشدن

یاقوت نیوز- تحقیقات جدید روی یک نوع کِرم ثابت کرده است که اختلال در انتقال «آر ان ای» بین سلول‌ها در بافت‌های مختلف بدن می‌تواند به کوتاه شدن مدت حیات منجر شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از «سای تک دیلی»، سلول ها در بافت های مختلف از طریق به اشتراک گذاشتن مولکول‌های «آر ان ای» با یکدیگر تعامل می‌کنند.

یک مطالعه انجام شده توسط دانشمندان در دانشگاه «کامپیناس» در کشور برزیل (UNICAMP) با استفاده از یک گونه کرم گرد با نام Caenorhabditis کشف کرده است که ایجاد اختلال و وقفه در این شیوه ارتباطی می‌تواند به کوتاه شدن طول عمر آن ارگانیسم منجر شود.

این مطالعه به تازگی در نشریه «ژن» انتشار یافته است. این یافته‌ها به شناخت بهتر فرایند پیرشدن و بیماری‌های مرتبط با آن منجر می شود.

«مارچلو موری» از مولفان این مقاله تحقیقی و استاد موسسه بیولوژی دانشگاه یادشده گفت: تحقیقات قبلی نشان داد که برخی از انواع «آر ان ای» می توانند از یک سلول به سلول دیگر منتقل شوند و به یک نوع ارتباطات بین بافتی شکل دهند از همان نوعی که در پروتئین‌ها و متابولیت‌ها ایجاد می شود.

این یک مکانیسم برای ارسال سیگنال بین ارگان‌ها یا سلول‌های مجاور محسوب می شود و بخشی از فیزیوپاتولوژی چندین بیماری و عملکرد طبیعی آن ارگانیسم به شمار می رود.

وی افزود: چیزی که قبلا روشن نبود و ما اکنون موفق شدیم آن را ثابت کنیم، این است که تغییر در الگوی این «گفت و گو» بین مولکول‌های «‌آر ان ای» می‌تواند بر پیرشدن تاثیر بگذارد.

کشف مسیر مولکولی برای مهار پیرشدن

موری گفت: این مکانیسم ارتباطی باید به خوبی تنظیم شود تا بتواند طول عمر کافی برای ارگانیسم ایجاد کند.

ما در این مطالعه کشف کردیم که اگر ظرفیت هر بافتی برای جذب برخی انواع «آر ان ای» از مدیوم خارج سلولی (extracellular) افزایش یابد، این مساله در نهایت تاثیری بر طول عمر آن ارگانیسم خواهد داشت.

وی توضیح داد که تصمیم برای تحقیق درباره مکانیسم انتقال آر ان ای بین‌سلولی از کشف مداخلات آر ان ای الهام گرفته است؛ موضوعی که «اندرو فایر» و «کریگ ملو» دانشمندان آمریکایی برای آن جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۲۰۰۶ دریافت کردند.

کد خبر: 88340

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0