10 خرداد 1401 - 11:00 ق.ظ

چه ژانرهایی بفروش هستند

حداقل ۷ مؤلفه را در تحلیل فضای اکران در نظر می‌گیرند که به اختصار 7p نامیده می‌شود: محصول، قیمت، کانال توزیع،‌ افراد خدمات دهنده، فرآیندهای توزیع آثار، کمپین‌های تبلیغات و روابط عمومی و فضای فیزیکی.

هادی اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی سوره پیرامون جدیدترین معضلات وضعیت اکران در سال ۱۴۰۱ و راهکارهایی برای حل فیلم‌هایی در صف اکران مانده است، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: با نگاهی تک‌بعدی به این مسئله باید گفت به دلیل صف اکران بیش از ۸۰ اثر سینمایی به نقل از خود مدیران وزارت ارشاد، امسال اکران سختی برای اغلب فیلم‌ها پیش‌رو خواهیم داشت، اما به اعتقاد بنده اصلا تحلیل وضعیت اکران در سینما به این شکل خطاست.

او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا حداقل ۷ مؤلفه را در تحلیل فضای اکران در نظر می‌گیرند، افزود: محصول (product)، قیمت‌گذاری، قیمت (price)، کانال توزیع (place)، افراد خدمات دهنده (people)، فرآیندهای توزیع آثار (process)، کمپین‌های تبلیغات و روابط عمومی (promotion) و فضای فیزیکی (physical)، که آثار یا محصول یکی از پارامترهاست و به 7p معروف است. درست است که خود اثر در ارائه خدمات، موثرترین و شرط لازم برای اکران است اما الباقی پارامترها نیز شرط کافی برای اکران در همه جای دنیاست.

* چه ژانرهایی بفروش هستند؟

اسماعیلی در ادامه این بحث اضافه کرد: محصولات یا آثار قطعاً مهمترین مؤلفه ارائه خدمات اکران در همه جای دنیاست و می‌بینیم در شرایط فعلی اینکه چه آثاری و با چه ترکیبی اکران شوند، مهمترین تصمیم مسئولین مرتبط برای رونق گرفتن دوباره سینماست. برای مثال ترکیب کمدی، اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و… احتمالا اثری فزاینده در فروش خواهد داشت و چراغ سینماها را روشن نگه می‌دارد. قاعدتاً با توجه به شرایط موجود سینماداران می‌توانند بیشترین نقش را در انتخاب این ترکیب با توجه به شناختی که از مخاطب فعلی سینما دارند، داشته باشند که اساسا حضور دو فرد اصلی در ترکیب شورای صنفی از آنها دلیل این مهم است. در معیارهای دیگر شاید موضوع قیمت‌گذاری از نظر بنده یکی دیگر از موضوعات مهم فعلی سینمای ماست. داشتن قیمت‌های پویا بنابر مناطق جغرافیایی، درجه سالن ها، روزهای اکران و … قطع به یقین در حضور مخاطبین علی الخصوص خانواده‌ها در سینما بسیار موثر است.

او با اشاره به اهمیت فضای فیزیکی سینماها افزود: یکی دیگر از معیارهای مهم در اکران در همه جای دنیا فضای فیزیکی سینماهاست، تقریباً در همه جای دنیا سینماها به مجتمع‌های چندمنظوره سرگرمی‌محور تبدیل شده‌اند. ناوگان سینمایی کشور به شدت با مشکل کارکرد و جذابیت علی‌الخصوص برای خانواده‌ها مواجه است و این موضوع مستلزم یک تصمیم راهبردی مخصوصاً در حاکمیت است که تا حد معقول در حمایت و جهت‌دهی درست به این موضوع در شکلی منطقی و خارج از فضای سهم‌خواهی ورود داشته باشد.

معاون توزیع سازمان سینمایی سوره با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی و مشکلات عدم توجه به این موضوع بیان کرد: اما موضوع مهم دیگر در اکران نیروهای انسانی است. مشکلاتی از قبیل حقوق و دستمزد پایین، ساعات کار زیاد، عدم توسعه مهارت‌های مورد نیاز، فقدان به روز رسانی مهارت‌ها مخصوصا در خدمت‌رسانی بهینه و… باعث شده تا نیروهای مرتبط با اکران علی‌الخصوص در سینماها به شکل مناسبی در این سال‌ها مدیریت نشده و توسعه مناسب جهت استفاده از این سرمایه‌ها شکل نگیرد.

وی ادامه داد: پنجمین معیار و یکی دیگر از مهمترین معیارهای اکران در همه جای دنیا تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. اتفاقی که در همه جای دنیا معمولا برعهده پخش‌کننده‌ها و در هماهنگی صاحبان آثار است. در ایران با توجه به اینکه بعضا شاهد ورود حاکمیتی در موضوع اکران هستیم، به اعتقاد بنده حمایت‌هایی از این جنس نیز به اقتضای ساختارهای فرهنگی کشور شکل گیرد. بنابراین لزوم یک اتفاق یکپارچه جهت هم‌افزایی تبلیغاتی در ارکان رسانه‌داری مثل صداوسیما، شهرداری‌ها، وزارت ارشاد و… ناگزیر بوده و علاوه بر طراحی‌های درست خود صاحبان آثار – که متاسفانه در حال حاضر در سینما بسیار تکراری و نخ‌نما شده – این اتفاق نیز جزء واجبات اکران است.

این مدیر سینمایی با اشاره به رکن دیگر بیان داشت: ششمین مؤلفه موثر در اکران، فرآیند اکران یک اثر است که باز بسیار کوته‌نگری است که آن‌را فقط در موعد اکران و حتی محدود به یک معاونت در ارشاد دید. فرآیند اکران یک فیلم باید از زمان پیش‌تولید آن برنامه‌ریزی و حتی اجرایی شود و اتفاقات جدی در این فرآیند از ابتدا شکل گیرد. برای مثال اگر دولت قصد اکران موفق یک اثر را دارد، باید در تمامی فرآیندهای مرتبط با تولید و توزیع، جشنواره‌ها و حتی افراد مرتبط با آن حساسیت و دقت لازم را داشته باشد و این موضوع برای بخش خصوصی هم یک اتفاق جدی و مهم است.

* مافیای سینما چگونه شکل می‌گیرد؟

اسماعیلی با اشاره به هفتمین مؤلفه موثر در این فضا افزود: در نهایت کانال توزیع در اکران هم موضوعی است که اگر فقط پخش‌کننده‌ها و سالن‌های سینمایی را در این موضوع با اهمیت فرض کنیم، آسیب‌شناسی مرتبط با آنها خود نیاز به بحث مفصلی دارد. برای مثال در دنیا و حتی در ایران سینماداران با توسعه به سمت عقب و کمپانی‌های فیلم‌سازی با توسعه به سمت جلو، اساساً کسب‌و‌کار پخش‌کنندگی به تنهایی را از گردونه صنعت سینما خارج کرده‌اند و این خود نوعی آسیب و انحصار با شکل‌گیری برخی به اصطلاح مافیای سینما به ضرر فیلمسازان و سینماداران مستقل می‌تواند باشد که درست یا غلط بودن این موضوع هم جای بحث مفصلی دارد. نهایتاً این تحلیل هفتگانه حداقل کاری است که باید در اکوسیستم سینما در بخش اکران انجام شود و بعد در مورد این موضوع مهم علی الخصوص در شرایط حساس سینما تصمیم‌گیری کرد.

معاون توزیع سازمان سینمایی سوره در پاسخ به این سوال که لزوم اصلاح و تغییر آیین نامه‌ها و سیاست های کلی اکران در سینمای ایران چیست، عنوان کرد: اقتضائات موجود در سینمای امروز ایران باعث تغییرات اساسی در روند صنعت شده و شاید نیاز به یک شیفت پارادایم اساسی در سینما و به ویژه در اکران داریم. برای مثال تغییرات جدی فناورانه در نحوه نمایش آثار مثل اکران آنلاین، مشکلات اقتصادی مردم، مباحث اجتماعی و فرهنگی، تفاوت راهبردهای فرهنگی دولت فعلی با دولت پیشین و… همه مواردی است که لزوم تغییر در سیاست‌ها را منطقی و معقول می‌کند. همچنین ورود بالادستی و راهبردی با همفکری بازیگران اساسی صنعت از عناصر لازم برای این فضاست.

کد خبر: 70201

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0