13 شهریور 1402 - 8:00 ب.ظ

به منظور شرکت در اجلاس وزرای دادگستری عضو شانگهای؛

وزیر دادگستری عازم چین شد

وزیر دادگستری به منظور شرکت در اجلاس وزرای دادگستری عضو سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرد.

به گزراش یاقوت نیوز؛  از وزارت دادگستری، امین حسین رحیمی برای شرکت در دهمین نشست وزرای دادگستری اعضای سازمان همکاری شانگهای، امروز دوشنبه ۱۳ شهریور وارد شانگهای شد.

جمهوری اسلامی ایران ۱۳ تیر امسال در جریان برگزاری بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به شکل مجازی و به میزبانی «هند» برگزار شد، عضویت رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان منطقه‌ای را پس از طی فرایند عضویت قطعی و انجام تعهدات رویه‌ای پذیرفت و به تصویب و امضای دیگر اعضا رسید.

روند تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از عضو ناظر به عضو اصلی، شهریور سال ۱۴۰۰، در اولین حضور آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین نشست سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سران ایران، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کردند. در این سفر که «امین حسین رحیمی» وزیر دادگستری نیز آیت الله رییسی را همراهی کرد، دیدارها و گفت و گوهایی با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه این اجلاس رقم خورد.

در پایان این نشست، سران هشت کشور عضو اصلی، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند و بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران آغاز شد.

با انجام فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای در روند تبدیل عضویت کشورمان، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» چهارم بهمن ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۱۵ بهمن به تایید شورای نگهبان رسید. رئیس جمهور اسلامی ایران نیز هجدهم بهمن ۱۴۰۱ قانون الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را برای اجرا ابلاغ کرد.

کد خبر: 80757

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0