8 مهر 1402 - 7:00 ب.ظ

همه باید بتوانند جایگاه خود را در زیست‌بوم فناوری بیابند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید محیطی را فراهم کنیم که همه بتوانند جایگاه خود را بیابند و نقش خود را در آن ایفا کنند.

به گزراش یاقوت نیوز؛ صادق واعظ زاده امروز (شنبه) به عنوان سخنران کلیدی در پنل مدیریت نخبگان به عنوان دومین نشست از سلسله نشست های نهمین دوره استپ به معرفی نخبگان پرداخت و اظهار داشت: نخبگان اولین گروه در هر جامعه ای هستند که می توانند موضوعات مختلف را بررسی و در مورد آن تحقیق کنند و دیگران نمی توانند.

وی در این نشست که در محل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، ادامه داد: نخبگان گروه مرجع هستند و بقیه افراد جامعه از عادات و رفتارهای آنها پیروی می کنند. دولت ها باید آنها را آزاد گذارند تا بتوانند از فرصت ها استفاده کرده و افق های جدید را کشف کنند.

رییس پیشین بنیاد ملی نخبگان با ارائه مثالی از دوره ریاست خود در این بنیاد گفت: آن زمان ۶۴ نخبه عضو بنیاد ملی نخبگان و از عملکرد آن ناراضی بودند. اولین اقدام من این بود که شماری از دانشمندان مستعد خود را برای همکاری دعوت کردم تا اعتماد و احترام متقابل شکل بگیرد. این افراد مجموعه ای از خدمات و حمایت های اداری، مالی و فرهنگی را ارائه دادند و تعداد نخبگان در ۲ سال به بیش از ۲ هزار نفر بر اساس معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و این نخبگان امروز دانشمند، کارآفرینان یا استاد دانشگاه و دانشمند و رئیس شرکت های دانش بنیان هستند.

واعظ زاده خاطرنشان کرد: نخبگان برتر، الگو و جزو گروه مرجع هستند و در تشکیل نرم ها (هنجارهای) اجتماعی در حوزه علم و فناوری کمک می کنند. زیست بوم علم و فناوری بر اساس حضور و رفتار آنها شکل می گیرد. محققان و دانشمندان در این زیست بوم کمک می کنند تا علم و فناوری به خدمات تبدیل شده و به بازار برسد.

وی تاکید کرد: مهم ترین نکته در مورد زیست بوم این است که عنصر اولیه و مبنایی این سیستم را بشناسیم. عادت اشتباه برخی دولت ها این است که نقش ها و قوانین مشخصی برای این زیست بوم تعیین می کنند اما باید بدانیم یک زیست بوم به تدریج و بر اساس پویایی تغییرات اجتماعی شکل می گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زیست بوم با نرم ها و هنجارهای بازیگران آن شکل می گیرد و نخبگان می توانند این هنجارها را به زیست بوم منتقل کنند. در کشوری مانند ایران و بسیاری کشورهای اسلامی این مساله وجود دارد که هنجارهای مشخص شکل نگرفته است.

واعظ زاده یادآور شد: باید محیطی را فراهم کنیم که همه بتوانند جایگاه خود را در زیست بوم علم و فناوری بیابند و نقش خود را در آن ایفا کنند.

وی تاکید کرد: قانون لازم است؛ اما قانون برای کارآمدی باید تبدیل به عادت و هنجار شود و قانون زیست بوم علم و فناوری از سوی بازیگران آن مشخص شده و با رعایت توسط آنان به هنجار تبدیل می‌شود.

پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) از روز جمعه هفتم مهر در اصفهان در حال برگزاری است. این نخستین بار است که جایزه مصطفی (ص) خارج از تهران برگزار می شود. همزمان با این آیین، مراسم و نشست‌های علمی مختلفی از ششم تا دوازدهم مهر برگزار می شودکه به طور کلی هفته جایزه مصطفی (ص) را تشکیل می‌دهد.

جایزه مصطفی (ص) به عنوان یک جایزه دوسالانه برای تقدیر از دانشمندان مسلمان پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در تهران برگزار شده است.

نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) همزمان با آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) در حال برگزاری است.

تاکنون هشت دوره نشست استپ برگزار شده است. اولین دوره نشست استپ در سال ۹۴ همزمان با نخستین دوره جایزه مصطفی(ص) در تهران، دومین دوره سال ۱۳۹۵ در دانشگاه یو پی ام مالزی، سومین دوره همزمان با اعطای دومین دوره جایزه مصطفی (ص) سال ۱۳۹۶ در تهران با حضور ۹۰ دانشمند از ۲۵ کشور در دانشگاه‌های مختلف تهران، اصفهان و مشهد، برگزار شد.

چهارمین دوره آذر ۱۳۹۷ در دانشگاه سلطان قابوس عمان در حوزه‌های آب، انرژی و سلامت، چالش‌ها و راه حل‌های مناسب، پنجمین دوره استپ در مرکز بین‌المللی تحقیقات علوم زیستی و شیمی در دانشگاه کراچی پاکستان اسفند ۱۳۹۷ با موضوع ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری، تامین مالی علم و فناوری و ششمین دوره همزمان با آیین اعطای سومین جایزه مصطفی(ص) در حوزه‌های سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی برگزار شد.

هفتمین دوره به صورت مجازی اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹ با همکاری آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور (ASTAR) و هشتمین دوره همزمان با برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) آبان ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد.

کد خبر: 81873

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0