18 تیر 1401 - 4:00 ب.ظ

مدیرعامل انجمن دیابت ایران:

هزینه درمان عوارض دیابت؛ 25 برابر هزینه کنترل بیماری

متاسفانه داروهای موثر در کنترل دیابت و عوارض آن بیمه نیستند و این مساله باعث شده است که افراد مبتلا به این بیماری ناچار باشند برای خرید داروهای مورد نیاز خود ماهانه بین یک تا 1.5 میلیون تومان هزینه کنند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با انتقاد از پیگیری ناکافی دولت برای بیمه شدن خدمات مورد نیاز مبتلایان دیابت گفت: متاسفانه داروهای موثر در کنترل دیابت و عوارض آن بیمه نیستند و این مساله باعث شده است که افراد مبتلا به این بیماری ناچار باشند برای خرید داروهای مورد نیاز خود ماهانه بین یک تا 1.5 میلیون تومان هزینه کنند. به گزارش رکنا، این مساله به همراه تحت پوشش نبودن نوار تست قند خون و بسیاری از دیگر خدمات مورد نیاز بیماران دیابتی باعث شده است که هزینه درمان دیابت برای افراد بازنشسته و حداقلی بگیر به میزان یک سوم از حقوق ماهانه آنها برسد.

دیابت که در اصطلاح عمومی از آن با عنوان مرض قند یاد می شود، یک نوع بیماری متابولیکی و مزمن است که نشانه اصلی ابتلا به آن قندِ خون بالاتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر در یک برهه زمانی طولانی است. این بیماری سه نوع اصلی نوع یک، نوع دو و دیابت بارداری دارد. البته شیوع دیابت بارداری از نوع یک و دو کمتر است و این بیماری صرفا در برخی زنان باردار بدون سابقه دچار بودن به سطح بالای قند خون مشاهده می شود. اما دیابت نوع یک به علت تخریب سلول های بتای پانکراس رخ می دهد که در زمان وقوع این اتفاق، تولید هورمون انسولین در بدن از بین می رود، این نوع دیابت می تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد و در این شرایط، به دلیل نبود انسولین در بدن فرد مبتلا، نیاز حتمی به تزریق انسولین وجود دارد. از دیابت نوع یک با عنوان «دیابت وابسته به انسولین» یا «دیابت نوجوانان» نیز یاد می شود. در دیابت نوع دو نیز سلول های بدن به وجود انسولین پاسخ صحیحی نمی دهند و انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و منجر به کاهش قند موجود در بدن شود. این اتفاق در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و توقف کامل تولید انسولین منجر شود. در ابتلای فرد به دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی ایفا می کنند.

***** هزینه درمان عوارض دیابت؛ 25 برابر هزینه کنترل بیماری

نیکوسخن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: خوشبختانه در بهمن 1400، شورای عالی بیمه پذیرفت که لازم است بسته خدمات مورد نیاز افراد دیابتی تحت پوشش بیمه قرار گیرد. بر این اساس، قرار شد که علاوه بر انواع انسولین، تست قند خون و داروهای کنترل کننده عوارض دیابت نیز بیمه شوند، اما متاسفانه هنوز دولت پیگیری های لازم را برای بیمه شدن خدمات مورد نیاز افراد دیابتی انجام نداده و همین مساله منجر به افزایش هزینه های درمان بیماران مبتلا به دیابت شده است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: اکنون هزینه های درمان دیابت به قدری بالا رفته است که افراد بازنشسته، حداقلی بگیر و کم درآمد مبتلا به دیابت، ناچار هستند که حدود یک سوم از درآمد ماهانه خود را برای درمان دیابت هزینه کنند. این مساله باعث می شود که افراد دیابتی نتوانند که بعضا به میزان کافی تست قند خون یا داروهای مورد نیاز برای کنترل عوارض دیابت را تهیه کنند که این مساله فاجعه بار است. وی در پایان تصریح کرد: اگر افراد نتوانند داروهای مورد نیاز برای درمان دیابت را به اندازه کافی مصرف کنند، قطعا در آینده دچار عوارض شدید قلبی، کلیوی و … خواهند شد که این مساله می تواند بار هزینه های روی دوش این افراد و نظام سلامت کشور را به شدت بالا ببرد؛ به نحوی که مطالعات جهانی نشان می دهد که هزینه کنترل نشدن عوارض دیابت، حدود 25 برابر هزینه های کنترل این بیماری است و قطعا در چنین شرایطی، کاملا منطقی است که دولت، تمام خدمات مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت را بیمه کند تا بعدا فشار هزینه های سنگین عوارض دیابت به مردم و خود دستگاه اجرایی وارد نشود.

کد خبر: 71882

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0