28 فروردین 1402 - 5:30 ب.ظ

نور به تاریکخانه مالی همه فوتبال تابانده شود

برخورد با تخلفات مالی در فوتبال که از استقلال شروع شده باید به سایر باشگاه‌ها هم تسری پیدا کند و با مدیران متخلف فوتبال در هر بخش و باشگاهی برخورد شود.

ورود سازمان خصوصی‌سازی به تخلفات مالی باشگاه استقلال از آن دست اتفاق‌هایی است که انتظار می‌رفت از سوی نهادهای نظارتی و قضایی زودتر از این صورت بگیرد، با این حال باید از شروع چنین رویه‌ای استقبال کرد و امیدوار بود که حرکت در این مسیر ادامه پیدا کند و متوقف نشود.

مطالبه شفاف‌سازی در حوزه پول‌های بدون ضابطه‌ای که در دو دهه اخیر از بیت‌المال آن هم در شرایط سخت اقتصادی کشور به سوی فوتبال پمپاژ شده موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. به خصوص که هر سال که می‌گذرد ابهامات و نحوه هزینه کرد باشگاه‌های دولتی فوتبال بیشتر می‌شود و مدیران آن پس از پایان دوره مدیریتی‌شان انبوهی از مسائل مالی و قرارادادهای غیرشفاف که منجر به بدهی‌های کلان می‌شود را به جا می‌گذارند، بدون اینکه درباره عملکرد دوره مدیریتی‌شان به نهادی پاسخگو باشند یا از آنها جوابی خواسته شود.

البته ابهامات مالی و هزینه کرد غیرشفاف بودجه‌های کلانی که به حساب باشگاه‌ها سرریز می شود، تنها مختص یک یا چند باشگاه خاص نیست و اکثر باشگاه‌ها با توجه به سیکل معیوب درآمدزایی و بسته بودن راه‌های اصلی کسب درآمد در فوتبال که مهم‌ترین آن حق پخش تلویزیونی است، از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همین مسئله نظارت را بر چگونگی هزینه بودجه را ضرروی کرده است.

تنها استقلال متخلف نیست؛ نور به تاریکخانه مالی همه فوتبال تابانده شود

در این شرایط ورود به تخلفات و ابهامات مالی استقلال از سوی مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و معرفی مدیرعامل پیشین و اعضای هیئت مدیره به دادگاه یک قدم مهم و ضروری است که پیگیری‌ها برای به سرانجام رساندن و روشن شدن زوایای مالی تاریکی که در باشگاه استقلال وجود داشته است، باید ادامه پیدا کند و تصمیم گیران این تیم باید در دادگاه پاسخگوی مسائل مالی و پول‌هایی باشند که مشخص نیست کجا هزینه شده است.

با این حال باید توجه داشت که شفاف‌سازی تنها محدود به باشگاه استقلال نشود، علاوه بر این باشگاه، درباره سایر تیم‌های فوتبال در لیگ برتر و حتی دسته‌های پایین تر با توجه به اینکه از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، حرف و حدیث‌های زیادی به گوش می‌رسد.

به همین خاطر روندی که از استقلال آغاز شده است باید به سایر باشگاه‌ها نیز تسری پیدا کند و مسئولان نظارتی و قضای به پرونده ها و تخلفاتی که در سایر تیم‌ها دیده می‌شود، هم ورود جدی و محکمی داشته باشند. این روند باید در سایر باشگاه‌ها مانند پرسپولیس، سپاهان وهمه تیم هایی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند هم ادامه پیدا کند و حاشیه امنیتی برای هیچ کدام از مدیران متخلف به وجود نیاید.

به خصوص که حساسیت و زوم کردن روی برخی باشگاه‌ها مانند استقلال و پرسپولیس، باعث شده که برخی باشگاه‌های دیگر که زیاد مورد توجه نیستند، در فوتبال دست به حیف و میل گسترده بزنند و با بستن قراردادهای بی‌ضابطه و نجومی حتی از استقلال و پرسپولیس هم در رقم قرارداد پیشی بگیرند.

تنها استقلال متخلف نیست؛ نور به تاریکخانه مالی همه فوتبال تابانده شود

نمونه آن تیم های صنعتی و مسی است که با توجه به دور بودن از توجهات، محدودیتی برای ریخت و پاش از بیت‌المال برای خودشان قائل نیستند. به طوری که در آخرین نمونه از این حیف و میل‌ها و پیشنهادهای بی ضابطه‌ای که از سوی این تیم‌ها داده می شود، چند وقت پیش شنیده می شد یکی از این باشگاه‌ها یک پیشنهاد ۷۰ میلیاردی برای فصل آینده به یکی از مربیان مطرح داده است.

رد و بدل شدن چنین رقم‌هایی در تیم هایی که مانند استقلال و پرسپولیس در دید نیستند، باید مورد توجه نهادهای نظارتی قرار بگیرد و به تاریکخانه این باشگاه ها هم که در حاشیه قرار گرفته‌اند نور تابیده شود و جلوی تخلفات و سوء‌استفاده هایی که با توجه به دست باز این تیم‌ها برای دسترسی به بودجه عمومی وجود دارد، گرفته شود.

به همین خاطر باید توجه داشت که لزوم تدوام و گسترده کردن دایره بررسی تخلفات و نظارت سفت و سخت و بدون تعارف روی همه باشگاه‌ها مانند استقلال ضرروری است و در این صورت است که می‌توان به کاهش فساد در فوتبال امیدوار بود وگرنه برخورد مقطعی و محدود با فساد کمکی به بهبود فضای مالی فوتبال نمی‌کند و سبب می‌شود این روند آسیب‌زا و هزینه‌ساز در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور هم ادامه پیدا کند.

کد خبر: 75999

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0