نشست خبری تیم اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه استان،

نشست خبری تیم اقتصادی استان

نشست خبری تیم اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه استان،به دعوت صنعت و معدن استان و با میزبانی کارخانه سیمان شهرکردبرگزار شد

یاقوت نیوز؛ مهوش نوری زاده – چهار محال و بختیاری

در نشست خبری تیم اقتصادی چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه استان،به دعوت صنعت و معدن استان و با میزبانی کارخانه سیمان شهرکرد ، محمد کاظم منزوی معاون هماهنگی  امور اقتصادی استانداری چهارمحال با اشاره به پیگیری جدی تیم اقتصادی چهارمحال بختیاری اصناف برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان گفت : در سال‌جاری فناوران ۲ شهرکرد راه‌اندازی و برخی صنایع مزاحم و بعضی اصناف در آن مستقر می‌شوند.و آب آشامیدنی شهرک صنعتی شهرکرد پس از امضای قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان و آب غیرآشامیدنی از طریق پساب تصفیه‌خانه بهرام‌آباد و برخی طرح‌های انتقال آب دیگر تامین می‌شود.
وی افزود :  تیم اقتصادی چهارمحال و بختیاری از شهرداری‌های استان درخواست کرده است تا مدیریت شهرک‌های صنفی را برعهده بگیرند.

منزوی به دغدغه‌مندی مسوولان ارشد چهارمحال و بختیاری برای پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌های عامل استان اشاره نمود و بیان داشت: برخی از بانک‌های عامل به‌علت برخی مشکلات موجود نتوانستند ۱۰۰ درصد تسهیلات بانکی تعهدی خود را به صنعت استان تزریق کنند.

وی خاطر نشان کرد :  همزمان با هفته دولت سال‌جاری ۹۵۳ طرح با ۵۹۶ هزار و ۸۴۱ میلیارد و ۷۵۵ میلیون ریال در چهارمحال و بختیاری کلنگ‌زنی، افتتاح و بهره‌برداری شد.وی افزود هم اکنون دو معدن خوب در استان شناسایی شده و در مرحله ثبت است که اگر عملیاتی شود استان ما تبدیل به استان معدنی خواهد شد و بایستی صنایع زیر دست تکمیل شود وی اظهار امیدواری نمود با ترک تشریفات در فراخوانی سرمایه گذار و در حیطه معدن رشد و تولید محقق شده و احیا و فعال سازی معادن امسال به ثمر برسد

 مرتضی رهنما مدیرعامل صنایع سیمان شهرکردمیزبان این جلسه ضمن عرض خیر مقدم گفت : مجوز تاسیس صنایع سیمان شهرکرد در سال ۷۹ اخذ شد و نهایتا  این کارخانه در سال ۸۷ به بهره‌برداری رسید. وی افزود : کارخانه سیمان از خاک و آهک برداشت می‌کند در دستگاهی به اسم سنگ‌شکن به قطعات چند سانتی تبدیل، سپس به محصولی پودر شکل تبدیل می‌شود و در ادامه با انجام فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی به محصول سیمان و سپس کلینکر تبدیل می‌شود.

رهنما  در ادامه گفت : هم اکنون  ۳۱۰ نفر با تحصیلات مختلف در مجموعه سیمان شهرکرد در حال فعالیت هستند. و این  کارخانه ظرفیت تولید روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول کلینکر را دارد .و هم اینک  ۷۷ کارخانه سیمان در کل کشور وجود دارد که عموماً همچون سیمان شهرکرد تولید روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ تن دارند.
رهنما خاطر نشان کرد :  حمل ۵ هزار و ۵۰۰ تن مواد اولیه و ۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول باعث تردد مستقیم ۱ هزار و ۱۸۰ ماشین ده تنی در کارخانه سیمان می‌شود که ۸۰ درصد مواد اولیه حاوی  سنگ معمولی، خاک و آهک است که از کوه نزدیک کارخانه تامین می‌شود..
وی یادآور شد: کلینکر تولیدی برند معتبری در کشور است زیرا محصول بسیار با کیفیتی در کارخانه سیمان شهرکرد تولید می‌شود .
مدیرعامل صنایع سیمان شهرکرد با بیان اینکه  امسال ۴۱۲ هزار تن صادرات از کارخانه سیمان شهرکرد انجام شد افزود : کیش، اصفهان و… از محصول سیمان شهرکرد استفاده می‌کنند.

وی گفت : تولید  ۱.۵ مگاوات برق در کنار تولید سیمان از طریق انرژی خورشیدی و افزایش چشمگیر هزینه حمل و نقل جاده‌ای و دریایی  از دیگر ویژگی های سود آور در این کارخانه می باشد  .وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های کارخانه در آینده،  توسعه نیروگاه خورشیدی است و در تلاش هستیم  کیفیت محصول خود را  افزایش داده و قیمت آن را کاهش دهیم .

مدیرعامل صنایع سیمان شهرکرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر رکود در مصرف سیمان در جهان وجود داردگفت : رکود در بخش تولید جدید وجود دارد که این موضوع به وضعیت کل دنیا برمی‌گردد و در حال حاضر از سه سیلوی بزرگ سیمان استفاده می‌کنیم.

فضل‌الله رحمتی مدیر کل صنعت و معدن استان در این نشست با اشاره به این که 20 درصد طرح صادرات در دست صنعت و معدن است گفت :هم اکنون 1093 پروانه بهره برداری فعال و جود دارد که در حوزه معادن 20 پروانه کشف وجود دارد وی مهم ترین معادن را  خاک نسوز و سنگ لاشه و مواد اولیه سیمان برشمرد و افزود در حال حاضر در مورد استخراج معادن 131 مورد رشد داشته ایم .

احمدرضا صباغی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری در نشست خبری مدیران تیم اقتصادی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: معوقات بانک‌های استان ۴۲ درصد افزایش یافت وی تاکید نمود این معوقات در پایان سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۵۵ میلیارد ریال بود که در پایان تیرماه سال‌جاری به ۱۷ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

صباغی تصریح کرد: همچنین منابع بانک‌های چهارمحال و بختیاری در پایان تیرماه سال‌جاری نسبت به پایان سال گذشته ۵.۵ درصد رشد دارد.

وی نسبت منابع به مصارف بانک‌های چهارمحال و بختیاری ۱۱۶ درصد دانست و یادآور شد: میانگین این نسبت در سطح کشور ۸۰ درصد است.

صباغی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ملی چهارمحال و بختیاری به بخش تولید در سال گذشته گفت : امسال از مجموع ۳۴ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال سهمیه این حوزه تاکنون هفت هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال پرداخت شده که 6 درصد افزایش داشته ونشان‌دهنده توجه سیستم بانکی به بخش تولید است.

دلشاد جهانبخشی مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری دراین  نشست خبری تاکید کرد: با راه‌اندازی  مجتمع‌های گلخانه‌ای یک هزار و صد  هکتار به مجموع گلخانه‌های استان افزوده می‌شود.

وی ضمن  اشاره به تخصیص آب برای ۲۰۰ هکتار از این مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان گفت : تاکنون مجوز راه‌اندازی ۲۸ مجتمع گلخانه‌ای به وسعت ۳۵۰ هکتار برای بخش خصوصی صادر شده است.

جهابخشی همچنین به راه‌اندازی ۱۰ هکتار گلخانه با یک‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های بخش خصوصی اشاره نمود و بیان داشت : راه‌اندازی هر هکتار گلخانه ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه دارد، به‌همین منظور توسعه گلخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری سالانه نیازمند ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد ریال وام است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۴۷ مجتمع دامپروری با ظرفیت هفت هزار واحد دامداری و یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت در چهارمحال و بختیاری افزود : عملیاتی شدن این طرح با اشتغال‌زایی ۲۸ هزار نفر در مدت پنج سال حداقل ۲۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با راه‌اندازی این مجتمع‌های دامپروری سالانه ۶۰۰ هزار تن مواد پروتئینی به مجموع تولیدات چهارمحال و بختیاری افزوده خواهد شد.

جهانبخشی با اشاره به فعالیت‌های جهادی برای تسریع در روند توسعه بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری همزمان با ۲ سال اخیر گفت: در دولت سیزدهم وضعیت راه‌اندازی مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌ای در بسیاری مناطق استان مانند بلداجی، گندمان و نقنه پس از سال‌ها بلاتکلیفی مشخص و تعیین‌تکلیف شد.

 

کد خبر: 80553

نویسنده: : مهوش نوری زاده

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0