مشارکت مردم در اصلاح سبک زندگی  مرحله دوم پویش سلامت با شعار:

مصرف نمک کم، اما تصفیه شده و ید دار و از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی

یاقوت نیوز- نشست خبری مرکز بهداشت استان با حضور علی احمدی معاونت بهداشت ورئیس مرکز بهداشت  استان و مجید هاشمی عضو هیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی ،سیاوش فاضلیان متخصص تغذیه ،عنایت الله کلیج مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان ،در 30 دی ماه در جمع اصحاب رسانه همزمان با آخرین روز از  پویش غربالگری فشارخون و دیابت انجام پذیرفت .

به گزراش یاقوت نیوز؛ مهوش نوری زاده – چهار محال و بختیاری؛ 

علی احمدی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه بیان داشت پویش ملی سلامت هم اکنون با محوریت مصرف نمک ید دار و لبنیات از یکم تا 15 بهمن ماه ادامه خواهد داشت . از اول  تا هفتم بهمن ،با موضوع نمک و با شعار «انتخاب همه : نمک کم ،   اما تصفیه شده و ید دار » و از هشتم تا پانزدهم بهمن ، با موضوع لبنیات با شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» به اجرا در خواهد آمد .

وی افزود یکی از ضروریات نیازمند توجه و مداخله در خوراک کسانی که فشار خون دارند مصرف نمک است و حد استاندارد نمک روزانه در دنیا 5 گرم است و این درحالی است که در کشور ماحدود 10 تا 15 گرم متوسط مصرف نمک روزانه می باشد و همین موجب تشدید بیماری پر فشاری خون است .

وی در ادامه بیان داشت با اجرای پویش غربالگری سلامت و بکارگیری نیروها و صرف هزینه از 20 آبان تاکنون 97%نتایج بدست آمده برای فشار خون و دیابت ،افراد شناسایی شده باید درمان شوند وچنانچه درمانی صورت نگیرد زحمات انجام شده بیهوده خواهد بود .وی افزود بایستی مشارکت مردم جلب شود تا دغدغه سلامتی خود را داشته باشند .

مجید هاشمی عضو هیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی در این جلسه  گفت: میزان مصرف نمک در کشور ما دو برابر حد استاندارد است و این موضوع حائز اهمیت می باشد که : نمک طعام و نمک پنهان در مواد غذایی نقش عمده ای را در تأمین نمک روزمره مردم دارند. بنابر این ،استفاده از  نمک یُددار و تصفیه شده  مورد توصیه است .

وی افزود : نمک های موجود در بازاربا عناوین نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی، نمک هیمالیا و….، نه تنها مجوز سازمان غذا و دارو را ندارند بلکه این نمک‌ ها حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین هستند که سرطان ‌زا بوده و موجب ایجاد سنگ کلیه می گردند .

وی پیرامون لبنیات مصرفی مردم افزود مطالعات نشان داده که اگر مصرف لبنیات به اندازه کافی باشد موجب کاهش سرطان روده بزرگ می گردد و در پیشگیری از پوکی استخوان نیز مؤثر می باشد .

سیاوش فاضلیان متخصص تغذیه نیز در جمع خبرنگاران بیان داشت بایستی ذائقه نوزاد از همان بدو تولد آماده گردد وباید تغییر سبک زندگی را همه آموزش ببینند وی گفت : هر فرد بین 1000 تا 1200میلی گرم کلسیم نیاز دارد که بهترین منبع روزانه برای تامین آن لبنیات می باشد وی در ادامه افزود : استفاده از شیر های طعم دار و یا شیر کاکائو و غیره باید اصلاح گردد تا دریافت مواد مغذی و کلسیم از شیر بهتر صورت گیرد . فاضلیان گفت دریافت لبنیات با میزان سکته مغزی را بطه معکوس دارد و با مصرف لبنیات میزان ابتلا به بیماری های مزمن کمتر است .وی همچنین بیان داشت :نمک تصفیه نشده بخاطر داشتن ذرات فلزات سنگین خطر سرطانزایی دارد .

عنایت الله کلیج مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان نیز در ادامه جلسه بیان داشت : نمک هایی قابل قبول می باشد که مجوز ساخت از غذا و دارو گرفته باشند و پروانه بهره برداری ،پروانه ساخت  و علامت استاندارد بر روی آن ها درج شده باشد وی تاکید نمود هم اکنون به هیچ کارگاه یا کارخانه ای مجوز تولید نمک ساده داده نمی شود .

وی افزود برای درک ناخالصی نمک چنانچه مقداری نمک تصفیه نشده یا همان سنگ نمک را در آب حل نمایید ناخالصی آن در ته ظرف باقی می ماند و در انتها توصیه نمود نمک باید در ظروف تیره نگهداری شود و نباید از ظروف شیشه ای و بلور نگهداری شود .

احمدی در پایان روزشمار پویش ملی “اطلاع رسانی تغذیه سالم” در سال ۱۴۰۲را به شرح زیر اعلام کرد:
یکشنبه ۱ بهمن ماه: “نمک کم بخورید، اما نمک مصرفی حتما تصفیه شده یددار باشد.”
دوشنبه ۲ بهمن ماه: “نمک دریا و نمک‌های تصفیه نشده موجب سرطان می‌شود.”
سه شنبه ۳ بهمن ماه: “نمک زیاد، سرطان معده، پوکی استخوان و پرفشاری خون را به شما هدیه می‌دهد.”
چهارشنبه ۴ بهمن ماه: “نمک فقط نمک غذا نیست، مراقب نمک پنهان هم باشید.”
پنجشنبه ۵ بهمن ماه: “نمک یددار تصفیه شده را به مقدار کم در آخر پخت به غذا اضافه کنید.”
جمعه ۶ بهمن ماه: “نمکدان سر میز یا سفره نیاورید.”
شنبه ۷ بهمن ماه: “نمک‌های رنگی (صورتی، آبی و بنفش) و سنگ نمک سلامتی شما را به خطر می‌اندازند.”
یکشنبه ۸ بهمن ماه: “روزانه دو لیوان شیر بخورید. خواب بهتر با مصرف لبنیات بیشتر.”
دوشنبه ۹ بهمن ماه: “لبنیات کم چرب خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.”
سه شنبه ۱۰ بهمن ماه: “شیر یک میان وعده بسیار مغذی برای افزایش یادگیری و رشد بهتر دانش آموزان است.”
چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه: “مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.”
پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه: “مصرف لبنیات به کنترل فشار خون کمک می‌کند.”
جمعه ۱۳ بهمن ماه: “مصرف لبنیات ازکوتاه قدی کودکان پیشگیری می‌کند.”
شنبه ۱۴ بهمن ماه: “سیستم ایمنی خود را با مصرف ماست قوی کنید.”
یکشنبه ۱۵ بهمن ماه: “بهترین منبع کلسیم شیر و لبنیات است.”

کد خبر: 87149

نویسنده: : مهوش نوری زاده

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0