19 مرداد 1402 - 12:00 ق.ظ

مرز رسمی خسروی برای تردد زائران اربعین شبانه‌روزی فعال است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه گفت: تردد زائران اربعین از مرز خسروی ۲۴ ساعته است از این رو زائران در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند از این گذرگاه عازم عراق شوند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ «علی شعبانی» روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی برنامه‌های اربعین شعب هلال احمر استان کرمانشاه در پایانه مرز خسروی افزود: تمام کمیته های چند گانه عضو ستاد اربعین پای کارند تا زیرساخت ها را برای یک پذیرایی از یک میلیون نفر زائر از مرز خسروی فراهم کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به ۲۴ ساعته شدن تردد از مرز خسروی در ایام اربعین امسال توقفی در مرز نداریم و تمام گلوگاه‌های جمعیتی شهرستان قصرشیرین نیز باز خواهد بود و زوار در هر ساعتی که که وارد شهرستان شوند از پارکینگ ها با وسایل حمل و نقل به مرز خسروی منتقل و از این گذرگاه عازم عراق شوند.

مرز رسمی خسروی برای تردد زائران اربعین شبانه‌روزی فعال است

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به شدت گرمای هوا امسال در زمینه تامین آب خنک و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی مناسب به زائران با توجه به احتمال بحث گرمازدگی و مسمومیت ها اولویت دارد از این رو تدابیر لازم توسط دستگاه های مختلف اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: ۲ اتاق سرد توسط دانشگاه علوم پزشکی و همچنین اورژانس برای ارائه خدمات لازم به زائران و احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان در نقطه ورود تا خروج پایانه در نقطه صفر مرزی و همچنین نصب مه پاش ها و استقرار امکانات بهداشتی از مجموعه اقدام ها در راستای خدمات دهی به زائران باتوجه به شدت گرمای منطقه است.

شعبانی در ادامه با تاکید بر اداره مردمی بودن حماسه بزرگ اربعین حسینی اضافه کرد: برگزاری رویداد بزرگ و باشکوه اربعین حسینی باید مردمی باشد از این رو تلاش ما بر این است که نقش مردم را در این کنگره عظیم پررنگ کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز با اعلام آمادگی این جمعیت در اربعین امسال از افزایش پایگاه های ثابت و موقت جمعیت هلال احمر از ورودی استان کرمانشاه تا مرز خسروی به ۳۰ پایگاه خبرداد و گفت: روزانه بیش از ۲۵۰ نفر از امدادگران خواهر و برادر ما شامل تیم های عملیاتی، تیم های پشتیبانی، تیم های توانای بانوان مستقر در پایگاه های هلال احمر در خدمت زائران هستند و در مجموع ۱۱ هزار و ۲۵۰ نفر روز با به کارگیری ۱۰۰ دستگاه خودرو، آمبولانس و ست های نجات در این عملیات فعال خواهند بود.

«محمدباقر محمدی» افزود: خدمت به زائران اربعین توفیق بزرگی است که کار در این مسیر دلی است و از این رو جمعیت هلال احمر نیز با تمان توان در خدمت زائران خواهد بود و در این راه آمادگی کامل دارد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت: خدمت به زوار اربعین توفیق بزرگی است که نصیب همه ما شده و برکات آن در زندگی ما سرازیر خواهد شد.

«محمد نجفی» افزود: تمامی دستگاه های عضو ستاد اربعین پای کار هستند و زیر ساخت ها در حال تکمیل شده است و هم اکنون نیز روزانه شاهد حضور ۲ هزار نفر زائر به صورت رفت و برگشت از مرز خسروی هستیم که هرچه به اربعین نزدیک می شویم بر شمار زائران افزوده می شود.

وی اظهار کرد: مقدمه های لازم توسط تمامی دستگلاه ها فراهم شده و همه پای کارند تا شاهد بهترین خدمات رسانی به زائران از مرز رسمی خسروی باشیم.

 

مرز رسمی خسروی برای تردد زائران اربعین شبانه‌روزی فعال است

معاون سیاسی اجتماعی امنیتی استانداری کرمانشاه به همراه سرپرست فرمانداری قصرشیرین و جمعی از مدیران استانداری کرمانشاه امروز چهارشنبه ضمن بازدید از زیرساخت های مرز رسمی خسروی با حضور در مرز منذریه عراق روند آماده سازی زیرساخت های این گذرگاه و احداث و استقرار گیت ها ی پذیرش زائران را بررسی کرده و بر تسریع در تکمیل آن ها تا ۲۵ مردادماه و شروع رسمی حرکت پیاده روی بزرگ اربعین تاکید کرد.

مرز رسمی خسروی برای تردد زائران اربعین شبانه‌روزی فعال است

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

خسروی نزدیکترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی – منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند، همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

کد خبر: 79001

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0