28 تیر 1402 - 8:00 ق.ظ

قاره اروپا در انتظار ثبت رکورد جدید گرما

کارشناسان می گویند احتمال ثبت رکورد جدید گرما در اروپا با تشدید موج گرما وجود دارد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد دمای ۴۸.۸ درجه سانتیگراد در سال ۲۰۲۱ میلادی در جزیره سیسیل ایتالیا به عنوان رکورد دمای بالای اروپا تأیید شد و موج گرمای جدید براساس آن اندازه گیری می شود.

سازمان جهانی هواشناسی آرشیو آب و هوای جهان و شرایط اقلیمی شدید را نگهداری می کند و هر گونه رکورد ادعایی از جمله دما، بارندگی، خشکسالی، سرعت باد و رعد و برق را براساس این آرشیو بررسی می‌کند.

این امکان وجود دارد که در روزهای آینده با تشدید موج گرما این رکورد شکسته شود.

رکورد تایید شده قبلی برای بالاترین دمای ثبت شده در قاره اروپا ۴۸ درجه سانتیگراد (۱۱۸.۴ درجه فارنهایت) بود که ۱۰ ژوئیه ۱۹۷۷ در آتن ثبت شد.

رکورد جدید دما معمولاً در یک مجله معتبر اعلام می شود، اما سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است که هنوز فرصتی برای انجام این کار نداشته است.

با این حال، با توجه به گرمای شدیدی که در اروپا شاهد آن هستیم، اعلام شد دمای ثبت شده در سال ۲۰۲۱ در سیسیل ایتالیا، به عنوان رکورد کنونی دمای هوا در قاره اروپا تایید شده است.

در حالی که موج گرمای شدید جنوب آمریکا، دریای مدیترانه، شمال آفریقا، خاورمیانه و برخی از کشورهای آسیایی از جمله چین را فرا گرفته است، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد هر گونه رکورد جدید دمایی بالقوه را بررسی خواهد کرد.

راندال سرونی، گزارشگر سازمان جهانی هواشناسی گفت: اگر در طول موج‌های گرما، هر گونه رکورد دمای شدید جدیدی اتفاق بیفتد، ارزیابی اولیه سریع صادر می‌شود و سپس ارزیابی‌های دقیق را به عنوان بخشی از فرآیند صحت‌سنجی دقیق شروع می شود.

سرونی استاد علوم جغرافیایی در دانشگاه ایالتی آریزونا است که آرشیو سازمان جهانی هواشناسی را در سال ۲۰۰۷ تأسیس کرد.

سرونی که دروازه بان ثبت جهانی آب و هوا در سازمان جهانی هواشناسی است، گفت: تغییرات اقلیمی و افزایش دما باعث افزایش رکوردهای دمایی و تغییرات شدید آب و هوایی، به ویژه برای گرما شده است.

کد خبر: 78205

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0